نویسندگان: احسان کیانی

کلید واژه ها: امنیت نرم نفوذ فرهنگی بازی رایانه ای بازنمایی روایت

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵۷ - ۱۸۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

بازی های رایانه ای، از ابزارهای رسانه ای بسیار فراگیر و درعین حال جذاب برای کودکان و نوجوانان است. تکنولوژی برتر کارتل های تولید بازی های رایانه ای غربی، از مزیت های نسبی آنان در مقایسه با دولت های توسعه نیافته یا درحال توسعه است. صنعت بازی های رایانه ای علاوه بر منافع تجاری و اقتصادی کلان، از ابزارهای انتقالی مهم در عرصه فرهنگی و اجتماعی است که با بازنمایی اسطوره ها، تاریخ، شخصیت ها، آرمان ها و حتی راهبردهای آینده پژوهانه دولت های متبوع، به افکار عمومی مخاطبان جهت، و زیربنای ساختار امنیتی جامعه را مورد هجمه قرار می دهد. سؤال پژوهش، نحوه ترسیم چهره اسلام و تشیع به عنوان محور مقاومت غرب آسیا در برخی بازی های رایانه ای است؛ مسئله ای که بیانگر کیفیت نفوذ فرهنگی غرب در اذهان نوجوانان و جوانان ایرانی است. در این پژوهش با بهره مندی از رویکرد «بازنمایی» در مطالعات فرهنگی برگرفته از نظرهای «استوارت هال»، اندیشمند برجسته مطالعات فرهنگی، راهبرد بازی های رایانه ای برضد امنیت نرم جامعه ایران در دو نمونه «ندای وظیفه: جنگ مدرن» و «آیین قاتل» را تجزیه وتحلیل می کنیم. در این بررسی ها روشن می شود بازنمایی های رسانه ای غرب در بازی «ندای وظیفه: جنگ مدرن» در راستای معرفی جبهه مقاومت به عنوان قدرت منطقه ای تروریستی مسلح به سلاح های هسته ای است و بازی «آیین قاتل» نیز در جهت تخریب فرهنگ تشیع و اسلام انقلابی به مثابه اسطوره تاریخی الهام بخش جریان های تکفیری است.

Cultural Influence Against the Islamic Republic's Soft Security Case Study: Representing the Resistance Front in the Modern War Games and the Killer Ritual

Computer games are a very popular and attractive media tool for children and adolescents. The state-of-the-art technology of Western computer game production cartels is one of their relative advantages over underdeveloped or developing governments. The gaming industry, in addition to its large commercial and economic interests, is an important transitional tool in the cultural and social realm that, by representing the myths, history, characters, aspirations, and even futuristic strategies of their respective governments, addresses the general public's target audience, and underpins the security structure of society. It attacks. The research question is how to portray Islam and Shi'ism as the axis of West Asian resistance in some computer games, an issue that illustrates the quality of Western cultural influence in the minds of Iranian teens and youth. In this study, using the "representation" approach to cultural studies, taken from the views of Stuart Hall, a leading thinker in cultural studies, the strategy of computer games against the soft security of Iranian society is divided into two themes: "Call of Duty: Modern Warfare" and "Killer Ritual". We analyze. These studies reveal Western media representations of Call of Duty: Modern Warfare to introduce the Resistance Front as a regional terrorist power armed with nuclear weapons, and the play "Killer Religion" to inspire Shiite culture and revolutionary Islam as a historical myth. It's Takfiri currents.

تبلیغات