آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

مشکلات رفتاری فرزندان تأثیرات قابل توجهی بر خانواده های آنان دارد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی مداخله سرریزشدگی بر پردازش هیجانی و خودنهان سازی مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی شهر اصفهان بود. این پژوهش به به صورت نیمه آزمایشی شامل پیش آزمون، پس آزمون با دوره پیگیری بود. روش نمونه گیری به صورت دسترس و هدفمند بود که 30 نفر از مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی شده انتخاب شده و در دوگروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مادران گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) تحت مداخله سرریز شدگی قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ-فرم والد (2001) (برای غربالگری گروه نمونه)، پرسشنامه خودنهان سازی لارسن و چستاین (1990) و پرسشنامه پردازش اطلاعات هیجانی (باکر، 2010) بودند. تحلیل داده ها با آزمون های تحلیل کوواریانس (تک متغیره و چند متغیره) در نسخه ی 26 نرم افزار Spss انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که مداخله سرریز شدگی بر خود نهان سازی (902/12 F=و 001/0P=) و پردازش هیجانی (017/33 F=) و (001/0P=)  تأثیر مثبت و معناداری در سطح (05/0α=) داشت. به علاوه، نتایج در مرحله ی پیگیری نیز در سطح (05/0α=) تداوم داشت. طبق یافته های این مطالعه، مداخله سرریز شدگی بر روی خود نهان سازی و پردازش هیجانی مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی تأثیر معناداری داشته است. نظر به اینکه مادران اصلی ترین رکن در تربیت فرزندان خود هستند؛ این یافته تلویحاتی روان شناختی و تربیتی برای مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی به دنبال دارد.

Evaluate the Effectiveness of the Spillover Intervention on the Emotional Processing and Self-Concealment of the Mothers of Children with Externalized Behavioral

Children’s behavioral problems influence their families considerably. Thus, the present study evaluates the effectiveness of the spillover intervention on the emotional processing and self-concealment of the mothers of children with externalized behavioral problems in Isfahan. The study is quasi-experimental with pretest, posttest, and follow-up phases. Thirty mothers of children with externalized behavioral problems were selected by purposeful and convenience sampling and assigned into two experimental and control groups. The experimental group underwent the spillover intervention in 8 90-minute sessions, and the control group received no treatment. The research instruments included Achenbach’s (2001) Child Behavior Checklist-Parent Form (for screening the sample group), Larsen and Chastain’s (1990) Self-Concealment Scale (SCS), and Baker’s (2010) Emotional Information Processing Questionnaire. The data were analyzed by univariate and multivariate ANCOVA tests run in the SPSS 26 software. The results revealed that spillover training positively and significantly impacted self-concealment (F = 12/902; P = 0/001) and emotional processing (F = 33/017; P = 0/001) at the significance level of 0/05 (α = 0/05). Besides, the results were constant in the follow-up phase (α = 0/05). According to the findings, spillover training has a significant effect on the self-concealment and emotional processing of mothers of children with externalized behavioral problems. Considering mothers are the main pillars in training their children, this outcome has some educational and psychological implications for the mothers of children with externalized behavioral problems.

تبلیغات