طراحی الگوی تفکر راهبردی مبتنی بر اندیشه های راهبردی سردار قاسم سلیمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دنیای سرشار از تغییر و چالش امروز، سازمان ها را با چالش های متعددی روبه رو کرده است و مدل های رایج برنامه ریزی راهبردی در چنین شرایطی تا حدی، اعتبار خود را از دست داده اند. به منظور مقابله با این چالش ها، یکی از پارادایم های توصیه شده، تفکر راهبردی است. تفکر راهبردی مدیران را به انعطاف پذیری مناسب در تصمیم گیری ها مجهز کرده و می تواند به عنوان یک پارادایم غالب در عصر حاضر به کار گرفته شود. اگرچه تفکر راهبردی مفهومی ناشناخته در حوزه مدیریت راهبردی نیست، اما مسئله ای که وجود دارد، عدم تناسب مدل های غربی با فرهنگ و بافت اسلامی جامعه ایران است. علاوه بر این، در اغلب مدل های تفکر راهبردی، جنبه نظری از جنبه عملی پیشی می گیرد و این مسئله باعث می شود مخاطبان این مدل ها را انتزاعی و غیرعملیاتی بدانند. این پژوهش به منظور حل این مسئله، از اندیشه های راهبردی سردار قاسم سلیمانی برای طراحی الگوی تفکر راهبردی مطلوب خود استفاده کرده است. در این راستا، از روش تحلیل مضمون استقرایی - قیاسی به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و پاسخ به سؤالات استفاده شد و بخش قیاسی پژوهش به کمک مدل پنج بخشی تفکر راهبردی لیدکا (1998) انجام شد. در تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار Maxqda2020، تعداد 458 مضمون پایه، 79 مضمون سازمان دهنده و 20 مضمون فراگیر شناسایی شد. در نهایت 20 مضمون فراگیر شناسایی شده ذیل ابعاد چهارگانه تفکر عملیاتی، تفکر ارزشی، تفکر ایدئولوژیک و تفکر انسانی طبقه بندی شد که ابعاد اصلی تفکر راهبردی سردار قاسم سلیمانی را نشان می دهد.Designing a Strategic Thinking Model Based on General Ghasem Soleimani’s Strategic Thoughts
Today's world, full of change and challenge, has faced many challenges to organizations, and the common strategic planning models have lost their validity to some extent in such conditions. In order to act with these challenges, one of the recommended paradigms is strategic thinking. Strategic thinking Enables managers with appropriate flexibility in decision-making and can be used as a dominant paradigm in today's era. Although strategic thinking is not an unknown concept in the field of strategic management, the problem that exists is the incompatibility of Common models with the Islamic culture and context of Iranian society. In addition, in most strategic thinking models, the theoretical aspect surpasses the practical aspect, and this issue makes the users of these models consider them abstract and non-operational. In order to solve this problem, this research has used General Soleimani's strategic thoughts to design expected strategic thinking model. In this regard, the method of inductive-deductive thematic analysis was used to analyze the data and answer the questions, and the comparative part of the research was done with the help of the five-part strategic thinking model of Liedtka (1998). In data analysis with the help of Maxqda2020 software, 458 basic themes, 79 organizing themes and 20 global themes were identified. Finally, 20 global themes identified were classified under the four dimensions of duty thinking, Religious and belief thinking, ideological thinking and human based thinking, which show the main dimensions of General Soleimani's strategic thinking.