شناسایی و تبیین راهبردهای یاددهی-یادگیری، متناسب با ویژگی های نسلی دانشجویان کارشناسی امروز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تناسب راهبردهای یاددهی-یادگیری با ویژگی های نسلی مخاطبان، یکی از مهم ترین مؤلفه ها در اثربخشی آنهاست. هدف از پژوهش حاضر، کشف و تبیین راهبردهای یاددهی-یادگیری متناسب با ویژگی های نسلی دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی1400-1399 بود . این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحب نظران انجام شد. جامعه آماری شامل صاحب نظران علوم تربیتی و جامعه شناسی در آموزش عالی ایران بود و انتخاب نمونه به صورت هدفمند و گلوله برفی شامل 40 نفر از استادان صاحب نظر در موضوع تحقیق از دانشکده های علوم تربیتی و اجتماعی دانشگاه های اصفهان و تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. با تحلیل ساختاری و تفسیری داده ها و از طریق فرآیند سه مرحله ای استخراج واحد های معنایی، مضامین فرعی و اصلی، راهبردهای یاددهی-یادگیری متناسب با ویژگی های نسلی دانشجویان کارشناسی امروز شامل هفت راهبرد یاددهی-یادگیری الکترونیکی، خودراهبر، پروژه محور، مشارکتی، مبتنی بر دیالوگ، حل مسئله و بدیعه پردازی شناسایی شد. براساس این پژوهش نتیجه گرفته می شود، توفیق مدرسان در یاددهی-یادگیری اثربخش نسل امروز دانشجویان کارشناسی مستلزم کاربست این راهبردها به صورت ترکیبی و با توجه به موقعیت و شرایط است.Identification and Explanation of Proportional Teaching-Learning Strategies to the Generational Characteristics of Today's Undergraduate Students
Suitability of teaching-learning strategies with the generational characteristics of the audience is one of the most important components in their effectiveness. The purpose of this research was to explore and explain teaching-learning strategies proportioning to the generational characteristics of undergraduate students studying in the academic year of 2020-2021. This study was conducted with a qualitative approach, content analysis method and through semi-structured interviews with experts. The statistical population consisted of educational sciences and sociology experts in Iranian higher education and the sample selection was purposive and snowball with 40 experts in the field of research from educational sciences and social sciences colleges of Isfahan and Tehran universities in the academic year 2020-2021. By structural and interpretive analysis of data through the three-step process of extracting the semantic units, sub-themes and main themes, teaching-learning strategies proportioning to the generational characteristics of today's undergraduate students including seven e-learning, self-directed, project-based, collaborative, dialogue-based, problem-solving, and synectics strategies, was identified. Based on this study, it can be concluded, the success of lecturers in teaching-learning effectively of today's generation of undergraduate students requires the application of these strategies in combination and according to the situation and conditions.