تحلیلی بر دستاوردهای یادگیری رشته آموزش ابتدایی، از دیدگاه دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان (مطالعه ترکیبی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش، تحلیل دستاوردهای یادگیری رشته آموزش ابتدایی از دیدگاه دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. نوع پژوهش، کاربردی، روش آن، توصیفی-تحلیلی و پیمایشی (ترکیبی) و جامعه آماری، شامل اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان سال های 1395 تا 1398 رشته آموزش ابتدایی دانشگاه بوده است که از میان آنان 22 نفر هیئت علمی و 14 نفر دانش آموخته به روش هدفمند و ادامه تا اشباع نظری برای انجام مصاحبه انتخاب شد. نمونه آماری بخش کمی (پرسشنامه)، به روش خوشه ای یک مرحله ای، از بین 5153 نفر دانش آموخته استان های سمنان، کرمان، همدان، چهارمحال و بختیاری و فارس با استفاده از معادله کوکران، 365 نفر تعیین و به روش تصادفی انتخاب شد. داده ها از طریق مصاحبه به روش هدایت کلیات و پرسشنامه دستاوردهای یادگیری (محقق ساخته) گردآوری شده است. روایی ابزار از سوی ده نفر از صاحب نظران دانشگاه تأیید شد. پایایی فرم های مصاحبه از طریق سه نفر همکار و روش سه سوسازی و ضریب پایایی پرسشنامه بعد از اجرای مقدماتی به روش آلفای کرانباخ، 97/0 محاسبه و دستاوردهای یادگیری، در سه بُعد دانشی (هشت حوزه)، توانشی (هفت مهارت) و نگرشی (شش مؤلفه) بررسی شد. تحلیل داده های مصاحبه حاکی از این بوده که چالش ها و مسائل مختلفی در زمینه دستاوردهای یادگیری رشته وجود داشته است. مدل ترسیم شده دستاوردهای یادگیری مربوط به یافته های بخش کمی (پرسشنامه)، با توجه به 86/4= 2 /DF ،10/0 >RMSEA است و سایر شاخص ها برازش مقبولی دارد که نشان دهنده تأثیر دانش، نگرش و توانش بر دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان است.An Analysis of Learning Outcomes of Elementary Education from the point of view of Graduates and Faculty Members at Farhangian University(mixed study)
The purpose of this research was to analyze learning outcomes of elementary education from the point view of graduates and faculty members at Farhangian University. Research method was descriptive-analytical and survey (mixed study). The statistical population of research included professors and graduates of the university from 2015 to 2018, among whom 22 faculty members and 14 graduates were selected and interviews were conducted with them interviews(subject), in a purposeful way and continued until theoretical saturation. The statistical sample of the Questionnaire section through one-stage cluster method, from 5153 graduates in Semnan, Kerman, Hamadan, Chaharmahal, Bakhtiari and Fars provinces, using the Cochran equation, 365 subjects were chosen randomly. The data were collected through Interviews using general guidance and Questionnaire of Learning Outcomes(researcher-made). The validity of the instrument was confirmed by ten experts of the university. The reliability of the Interview forms was calculated through three collaborators and the triad method, and the reliability coefficient of the Questionnaire was calculated as 0.97, after preliminary implementation using Cronbach's alpha method. Learning outcomes were examined in three dimensions: knowledge(eight areas), ability(seven skills) and attitude(six components). According to results of the interview, there were various challenges and issues in the field of learning outcomes of primary education. The drawn model of learning outcomes, related to the findings of the quantitative part (Questionnaire), according to X2/D.F=4.86, RMSEA<0.10 and other indicators, was acceptable fit and the effects of the knowledge, attitude and ability on outcomes were significant.