آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

نیمه اول قرن بیستم تمرکز بر تسهیل حرکت وسایل نقلیه موتوری در برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک در شهرها بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رفتار سفر شهروندان و تهیه یک چارچوب مفهومی در مورد رفتار سفر از می باشد. هدف از انجام این تحقیق تبیین الگوی شبکه حمل و نقل عمومی مبتنی بر رفتار سفر شهروندان می باشد بنابراین این تحقیق از نوع بنیادی و بر مبنای تئوری برخواسته از داده ها (نظریه داده بنیاد) که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است، انجام شده است. گردآوری اطلاعات نخست از طریق اسنادکتابخانه ای شامل مطالعه سایر پژوهش ها و همچنین چارچوب های نظری موجود و الگوهای شبکه حمل و نقل در شهرها و کشورهای مختلف و مشاهدات میدانی (پرسشنامه) و مصاحبه های نیمه ساختاریافته و یادداشت برداری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش از بین استفاده کنندگان از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بیرجند اساس فرمول کوکران 389 نفر شامل 202 نفر مرد و 187 نفر خانم انتخاب گردیدند. نتایج حاکی از آن است که مردان در کار و سرگرمی و تربیت بدنی نسبت به زنان فرکانس سفر بیشتری دارند. برعکس، تعداد دفعات سفر زنان برای خرید نسبت به مردان بیشتر است. با افزایش سن، افراد مسن بیشتر پیاده روی را به عنوان حالت اصلی سفر انتخاب می کنند و افراد کمتری دوچرخه یا اتومبیل را برای سفر انتخاب می کنند. همچنین ع واملی همچ ون دسترسی به حمل و نقل همگانی (266/0)، مدیریت تقاضای حمل و نقل (195/0) وضعیت دوچرخه و پیاده (123/0) بیشترین تاثیر را در الگوی جابه جایی شهروندان دارند.

Explaining the Pattern of Public Transportation Network Based on the Travel Behavior of Citizens in Birjand City

The 20th century has focused on facilitating the movement of motor vehicles in planning transportation and traffic in cities. The purpose of the current research is to investigate the travel behavior of citizens and prepare a conceptual framework about travel behavior. The purpose of this research is to explain the model of the public transportation network based on the travel behavior of citizens, so this research is of a fundamental type and based on the theory derived from the data (foundational data theory) which is an inductive and exploratory research method. Is. The first information was collected through library documents, including the study of other researches, as well as existing theoretical frameworks and transportation network patterns in different cities and countries, field observations (questionnaires), semi-structured interviews, and note-taking. The statistical population of the research was 389 people, including 202 men and 187 women. The results indicate that men travel more frequently for work, entertainment and physical training than women. On the contrary, women make more shopping trips than men. With increasing age, older people choose walking as the main mode of travel, and fewer people choose bicycles or cars for travel. Also, factors such as access to public transportation (0.266), transportation demand management (0.195), bicycle and pedestrian conditions (0.123) have the greatest impact on the movement pattern of citizens.

تبلیغات