آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزه های ورزشی بر ادراک رفتار هواداران با میانجیگری کیفیت رابطه در ورزشکاران کاراته استان البرز انجام گرفته است. این پژوهش از نظر روش و شیوه پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی، مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش ورزشکاران کاراته استان البرز، که تعداد آن ها با توجه به سبک های مختلف ورزشی در رشته کاراته به تعداد نامتناهی می باشد. روش نمونه گیری متناسب با تعداد متغیرهای تحقیق در معادلات ساختاری با توجه به شرط 5 الی 10 آزمودنی برای هر گویه و رعایت حداقل 200 آزمودنی در نظر گرفته شد اما به دلیل جلوگیری از افت نمونه (پیشنهاد ژولیوس و همکاران ) 237 پرسشنامه به روش نمونه گیری غیرتصادفی سهمیه ای در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها ترجمه پرسشنامه پائک و همکاران (2020) بوده است که روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تائید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار انگیزه های ورزشی بر کیفیت رابطه بود (16/7 = t.value، 57/0= β)، انگیزه های ورزشی بر ادراک رفتار هواداران تأثیر دارد (37/5 = t.value، 47/0= β) بود. به طور مشخص نقش میانجی کیفیت رابطه در تأثیر انگیزه های ورزشی بر ادراک رفتار هواداران مورد تائید قرار گرفت. مدل نقش میانجی گری کیفیت رابطه در تأثیر انگیزه های ورزشی بر ادراک رفتار هواداران در ورزشکاران کاراته استان البرز از برازش لازم برخوردار بود.

The effect of sports motivations on the perception of fans' behavior with the mediating role of relationship quality in karate athletes in Alborz province

The aim of this study was to investigate the effect of sports motivation on the perception of fan behavior mediated by the quality of the relationship in karate athletes in Alborz province. This research is descriptive and correlational in terms of research method and method, based on structural equation modeling and applied in terms of purpose. The statistical population of this study is the number of karate athletes in Alborz province, whose number is infinite due to different sports styles in the field of karate. The sampling method was proportional to the number of research variables in structural equations according to the condition of 5 to 10 subjects for each item and observing at least 200 subjects, but to prevent sample drop (suggested by Julius et al.) 237 questionnaires by non-random quota sampling method. It was provided to the respondents. Data collection tool was translation of Pike et al. (2020) questionnaire, which confirmed the validity and reliability of this questionnaire. SPSS and Lisrel software were used to analyze the data. Findings showed a positive and significant effect of sports motivation on relationship quality (t.value = 7.16, β = 0.57), sports motivation has an effect on fans' perception of behavior (t.value = 5.37, 0.47) b) was. Specifically, the mediating role of relationship quality in the effect of sports motivation on the perception of fan behavior was confirmed. The model of the mediating role of relationship quality in the effect of sports motivations on the perception of fan behavior in karate athletes in Alborz province had the necessary fit. By having sports motivation and strengthening its components, by raising the strengths in human personality, the quality of relationship and communication with others can be improved.

تبلیغات