آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۴

چکیده

شناخت وضعیت مسئولیت پذیری محیط زیستی کارمندان در شهر بروجن و رابطه سرمایه اجتماعی با آن، هدف اصلی این پژوهش است. نظریه پاتنام مبنای نظری پژوهش بوده و روش تحقیق پیمایش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بُعد نگرش محیط زیستی کارمندان با بُعد رفتاری آنها تفاوت قابل توجهی دارد. به لحاظ نگرشی حدود 96 درصد از کارمندان، وضعیت مسئولیت پذیری آنها در سطح متوسط به بالایی است (با میانگین 3/18) در حالیکه در بخش رفتاری وضعیت مسئولیت پذیری حدود 95 درصد از آن ها در سطح متوسط به پایینی قرار دارد (با میانگین 5/12). سرمایه اجتماعی با مسئولیت پذیری محیط زیستی رابطه مثبت و معناداری دارد. رابطه شاخص های سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد، مشارکت، برهمکنش ها و حمایت اجتماعی با مسئولیت پذیری محیط زیستی تأیید شد. جهت تقویت مسئولیت پذیری محیط زیستی، شکل گیری برهمکنش های اجتماعی در قالب انجمن ها، روابط دوستانه و روابط با همکاران با محوریت حفظ محیط زیست ضرورت انکارناپذیری دارد. 

Social capital and environmental responsibility A study on the employees of government organizations in Borujen city

The main goal of this research is to understand the level of environmental responsibility of employees and its relationship with social capital in Borujen city. The theoretical basis of the research is based on Putnam's theory. The research method is a survey with a researcher-made questionnaire tool. The research findings show that the environmental attitude of employees has a significant difference with their environmental behavior. At the attitude level, about 96% of employees, their level of responsibility is medium to high (with an average of 18.3); while at the behavioral level, the responsibility of about 95% of them is medium to low (with an average of 12.5). Social capital has a positive and significant relationship with environmental responsibility. Social capital indicators including trust, participation, interactions and social support have a significant relationship with environmental responsibility. Strengthening environmental responsibility requires creating social interactions in the form of associations, friendly relations and relations with colleagues. The focus of these interactions should be to preserve the environment

تبلیغات