تأثیر هوش موفق در عملکرد خلاقانه با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سازمان های آموزشی به ویژه مدارس کشورمان در شرایط متغیر و متحول امروزی برای مقابله با مسائل و مشکلات عدیده ای که با آن روبه رو هستند، نیاز مبرمی به مدیران و معلمانی دارند که خلاق و به روز باشند و این خلاقیت را در عملکرد شغلی شان نشان دهند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش موفق در عملکرد خلاقانه با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان انجام شده است. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش، معلمان ناحیه چهار شیراز به تعداد 1890 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونه ای به حجم 318 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های هوش موفق گریگورنکو و همکاران (2002)، خودکارآمدی ریگز و نایت (1994) و عملکرد خلاقانه الدهام و کامینگز (1996) استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزارها، از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه وتحلیل داده ها با کمک تکنیک های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل عاملی و مسیر تأییدی) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel انجام شد. نتایج تحلیل نشان دهنده آن بود که هوش موفق دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه و خودکارآمدی معلمان بود؛ خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه بود؛ همچنین هوش موفق با نقش میانجی خودکارآمدی اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معلمان دارد.The Effect of Successful Intelligence on Creative Performance through the Mediating Role of Teachers' Self-efficacy
Educational organizations, especially the schools of our country, in today's changing conditions, in order to deal with the many issues and problems they are faced with, urgently need managers and teachers who are creative and up-to-date and show this creativity in their job performance. So, the present research was conducted with the aim of investigating the effect of successful intelligence on creative performance through the mediating role of teachers' self-efficacy. The research method was quantitative, descriptive and correlational. The research population were all teachers in district total (4) of Shiraz 1890 people, from which a sample of 318 people were selected by simple random sampling method based on Morgan's table. Data were collected using the Successful Intelligence Questionnaire of Grigorenko, Jarvin and Sternberg (2002), Riggs & Knight (1994) self-efficacy, and the creative performance of Oldham and Cummings (1996). To determine the reliability and validity of the instruments, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used. The results showed optimal reliability and validity of the instruments. Data analysis was performed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential techniques (confirmatory factor analysis and confirmatory path analysis) using SPSS and Lisrel software. The results of the analysis showed that successful intelligence had a direct, positive and significant effect at the 0.05 level on teachers' creative performance and self-efficacy; self-efficacy had a direct, positive and significant effect at the 0.05 level on creative performance. Also, successful intelligence had an indirect, positive and significant effect on teachers' creative performance through the mediating role of self-efficacy.