ساختار بازار و مخارج تحقیق و توسعه در کارگاه های صنعتی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از مباحث مهم در نظریه ی سازمان های صنعتی، بررسی اثر ساختارهای بازاری متفاوت بر پیشرفت تکنولوژی، عملکرد اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی است. فرضیه ی شومپیتر مبنی بر وجود رابطه ی مستقیم بین ساختارهای انحصاری و مخارج تحقیق و توسعه و نوآوری یکی از مهم ترین مبانی نظری برای چنین رابطه ای است. این مقاله قصد دارد اثر ساختار بازار بر مخارج تحقیق و توسعه را در صنایع بزرگ کشور مورد بررسی و آزمون قرار دهد. برای این منظور، از یک مدل رگرسیون داده های ترکیبی برای مجموعه ای از کارگاه های صنعتی با بیش از ده نفر کارکن در ایران برای دوره 1375-1386، استفاده شده است. نتایج این مطالعه، نشان می دهد که در کارگاه های صنعتی ایران که ساختارهای بازاری آنها به انحصار نزدیک تر است، مخارج بیشتری به تحقیق و توسعه اختصاص می یابد.Market Structure and R&D expenditures In Iranian large manufacturing industries
A fundamental issue in industrial organization theory is how different market structures affect economic performance and social welfare and what market structure is most conducive to innovation and technological progress? This paper aims to conduct a new empirical assessment of the Schumpeterian hypothesis asserting the advantage of monopoly structure over competition structure in raising R&D and technological progress. To this aim, a panel of 4-digit ISIC of Iranian industries data over the period 1995-2007 has been used. The findings of this study support the Schumpeterian hypothesis in Iranian large manufacturing industries in winch the more concentrated industries stimulate R&D expenditures and promote rapid technological progress.