آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۹

چکیده

    زمینه و هدف: هدف این مطالعه تعریف ترکیب ابعاد کارآفرینی، فعال بودن کارآفرین، شناسایی فرصت و استراتژی است که منجر به بهبود عملکرد برند در شرکت های کوچک و متوسط می شود. روش شناسی/رهیافت: این پژوهش کاربردی به شیوه کمّی انجام شده است. ابعاد و شاخص های مطالعه  توسط خبرگان و متخصص ان بازاریابی و منابع انسانی شناسایی و پرسشنامه پژوهش طراحی شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران منابع انسانی شرکت های کوچک و متوسط بودند. نمونه گیری نیز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انجام گردید و نمونه تحقیق 400 نفر بودند. ترکیب عوامل تعریف شده با استفاده از تحلیل مقایسه ای کیفی فازی (fsQCA) انجام شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که تمام شروط ( ریسک پذیری، نوآوری، فعال بودن، رویکردهای نوآورانه و قابلیت ها، شناسایی فرصت و استراتژی) به حداقل یک ترکیب (راه حل) تعلق دارد که منجر به افزایش عملکرد برند شرکت می شود.   اصالت/نوآوری: این مطالعه ترکیباتی که منجر به بهبود عملکرد برند در شرکت های کوچک و متوسط می شود را نشان می دهد. همچنین با نشان دادن ترکیبی از عواملی که در آن ها نوآوری می تواند به طور مثبت یا منفی بر عملکرد شرکت تأثیر بگذارد به تحقیقات نوآوری کمک می کند. همچنین، ترکیبات عواملی که می تواند منجر به موفقیت شرکت های کوچک و متوسط ​​شود در این مطالعه شناسایی شده است.

Investigating the brand performance of Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) with fsQCA technique: Emphasis on the role of entrepreneurship and human resource strategy

Context and purpose. The purpose of this study is to define the combination of entrepreneurial dimensions, entrepreneurial activism, identifying opportunities and strategies that lead to improving brand performance in SMEs. Methodology/approach. This applied research was conducted based on the quantitative approach. Dimensions and indicators of the study have been identified by experts and specialists in marketing and human resources and a research questionnaire has been designed. The statistical population of the study included human resource managers of SMEs. Sample (400 people) was selected using cluster sampling method. Combination of Defined Factors Fuzzy qualitative comparative analysis (fsQCA) was performed. Findings and conclusions. The results of the analysis show that all conditions (risk-taking, innovation, proactiveness, innovative approaches and capabilities, opportunity identification and strategy) belong to at least one combination (solution) that leads to an increase in the company's brand performance. Originality. This study shows the compounds that lead to improved brand performance in SMEs. It also contributes to innovation research by showing a combination of factors in which innovation can positively or negatively affect firm performance. Another important contribution of this study is related to SMEs. The combination of factors that can lead to the success of SMEs has been identified in this study.

تبلیغات