آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

زمینه و هدف: کوله پشتی یکی از ابزارهای شایع و محبوب در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان محسوب می شود. بدین سبب هدف از این مطالعه، تعیین اثر حمل کوله پشتی با بارهای مختلف، بر پارامترهای کینماتیکی را ه رفتن دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی بود. روش تحقیق: 15 دانش آموز با میانگین سنی 0/61± 9/6 سال به صورت در دسترس انتخاب شدند. هریک از آزمودنی ها کوله پشتی هایی با بارهای 0، 10، 15 و 20 درصد وزن بدن در حال راه رفتن بر روی نوارگردان با سرعت 1/1 متر بر ثانیه به مدت 20 دقیقه حمل کردند. راه رفتن آزمودنی ها توسط دوربین دیجیتالی ثبت شد. تجزیه و تحلیل سینماتوگرافی فیلم های گرفته شده با نرم افزار دارت فیش انجام گرفت. داده ها با ANOVA با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند (0/05>p). یافته ها: نتایج نشان داد افزایش بار کوله پشتی موجب افزایش معنی داری در زاویه خم شدن زانو برای شرایط 15 درصد (0/02=p) و 20 درصد (0/03=p)، افزایش معنی داری در باز شدن مچ پا برای شرایط 15 درصد (0/03=p) و 20 درصد (0/04=p) و افزایش معنی داری در فاصله یک طول قدم برای شرایط 20 درصد (0/02=p) می شود. همچنین افزایش بار باعث کاهش معنی داری در زاویه خم شدن مچ پا برای شرایط 10 درصد (0/01=p)، 15 درصد (0/02=p) و 20 درصد (0/03=p) و کاهش معنی دار تواتر قدم در شرایط 20 درصد (0/03=p) می شود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، به نظر می رسد که حمل کوله پشتی معادل 10 تا 15 درصد وزن بدن برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مناسب باشد.

The effect of backpack carriage with different loads on kinematics variables during walking in elementary school students in Hamedan city

Background and Aim : The purpose of this study was to determine the effects of carrying backpack with different loads on the kinematic parameters during walking in elementary school students. Materials and Methods : Fifteen elementary school students with average age of 9.6±0.61 years were selected through convenient sampling method. Each Subject walked on the treadmill at a speed of 1.1 meters per second for 20 minutes while carrying backpacks under different conditions including 0, 10, 15 and %20 of their body weight. The gait was captured using a digital camera. Kinematic analysis was performed with Dartfish software. Data were analyzed by ANOVA with repeated measures (P<0.05). Results : Results showed that there was a significant increase in the knee flection in conditions 15% (P=0.02) and 20% (P=0.03), significant increase in ankle dorsiflexion for conditions 15% (P=0.03) and 20 % (P=0.04), and significant increase in step length for condition 20% (P=0.02) with increasing backpack load. Ankle plantar flexion angle for conditions 10% (P=0.01), 15% (P=0.02) and 20% (P=0.03) and step frequency decreased significantly in condition 20% (P=0.03) with increasing backpack load. Conclusion : Based on the results of this study, it seems that carrying backpack with weighted 10 to 15 percent of body weight is appropriate for elementary school students.

تبلیغات