آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

رابطه ایران با کشورهای آمریکای لاتین اگر چه تاریخی نسبتاً طولانی دارد، اما به دلایل سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک در مجموع محدود بوده و جز در برهه های زمانی گذرا و تنها با معدودی از کشورها، شکوفایی وگستردگی را به همراه نداشته است. با این حال، از سال 2005 و با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران و مقارن این تاریخ، پیروزی چپ گرایی جدید در تعدادی از کشورهای این منطقه به ویژه در ونزوئلا، دوره ای از گسترش روابط سیاسی بین ایران و این کشورها رقم خورد. این نوشتار درصدد است از منظری سازه انگارانه به واکاوی و شناسایی دلایل این گسترش روابط بپردازد. بر اساس این رویکرد، درک متقابل از هویت مشترک و محورهایی چون ضدیت با نظام سلطه، نفی کاپیتالیسم و امپریالیسم، زمینه های استعماری و جهان سوم گرایی عناصر مشترک هویتی بوده اند که این کشورها را به سمت ارتقاء روابط دو جانبه و همکاری های گسترده دست کم در حوزه های سیاسی سوق داده اند.

A Constructivist Perspective on Islamic Republic of Iran’s Relations with Latin America: The Case Study of Venezuela

Although, Iran’s relations with Latin America has a relatively long history, yet due to the economic, political and geopolitical reasons were generally limited and have not enjoyed the prosperity and expansion, except a few transitional phases and that also with a few countries. However, a period of the expansion of political relations between I.R. of Iran and these countries commenced since 2005 with the victory of Mahmoud Ahmadinejad in the presidential election and the rise of new radical leftism in some of these countries particularly Venezuela. This paper seeks to examine and identify the reasons for this expansion of relations through a Constructivist perspective. On the basis of this perspective, the issues like mutual understanding of common identity and central ideas such as opposition to the domination system, negation of Imperialism and Capitalism, colonial backgrounds and Third-Worldism have been the elements of common identity which have driven these countries to promote bilateral relations and wider cooperation, at least in the political spheres

تبلیغات