مطالعه تطبیقی مفهوم هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازه انگاری در روابط بین الملل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مفهوم هویت به شکل منسجم و به عنوان یکی از مه ترین مفاهیم موجود در روابط بین الملل، مفهومی نسبتاً جدید است و شکل گیری آن به دهه 1950 برمی گردد. هویت به مفهوم وضعیت شبیه بودن و تفاوت داشتن با دیگران و شامل ایجاد مرزهایی است که خود را از دیگران جدا می کند. «چیستی» و «کیستی» از جمله سؤالاتی می باشند که در مبحث هویت مطرح و ذهن بشر و جوامع بشری را از گذشته های دور مشغول نموده اند. از نظر مکتب انگلیسی، عامل اصلی شکل گیری هویت، معانی و هنجارهایی می باشند که سبب ایجاد تکالیف متقابل بازیگران مختلف می شوند. در مقابل، سازه انگاری هویت را یک سازه اجتماعی می داند که جنبه ذهنی و گفتمانی دارد و معتقد است که علاوه بر معانی و هنجارها، منافع نیز در شکل گیری هویت ها نقش اساسی دارند. مقاله حاضر با هدف مطالعه تطبیقی هویت از منظر مکتب انگلیسی و تئوری سازه انگاری، با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای صورت می گیرد.Comparative Study of the Concept of Identify in International Relations through English School and Constructivist Theory
The concept of identity in a coherent form and as one of the most important concepts of International Relations is relatively new which initially emerged in 50s. Identity means to be similar or different from others and includes making borders to separate self from other. “What” and “who” are the most common questions on the issue of identity which have preoccupied the human minds and human societies since ages ago. From English School perspective, the most significant factors in shaping the identity are the ideas and norms that make mutual duties for different actors. Conversely, according to constructivism, identity is a social construct which has mental and discourse aspects. Constructivists believe that interest, in addition to ideas and norms, has a vital role in identity formation. The present article attempts to examine the concept of identity in a comparative context by considering the English School and the Constructivist Theory in International Relations.