آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

این مقاله در پی تبیین این مسئله است که قابلیت ها و فرصت های نظریه پردازی اسلامی- ایرانی روابط بین الملل در ایران کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا «قابلیت ها» و «فرصت ها»ی موجود مورد تبیین قرار گرفته و هدف از «نظریه پردازی» روشن شده است. قابلیت های نظریه پردازی ابتدا به دو دسته قابلیت های نظری تاریخی و قابلیت های نظری عملی روزآمد تقسیم شده اند. قابلیت های نظری تاریخی عبارتند از: 1. آموزه های ایران باستان در زمینه روابط بین ملت ها؛ 2. تجارب تاریخ تمدن اسلام و ایران؛ 3. منبع غنی ادبیات فارسی. قابلیت های نظری عملی روزآمد عبارتند از: 1. امکان بازخوانی قرآن، سنت و سیره ائمه شیعه؛ 2. امکان دستیابی به دانش و تخصص مورد نیاز؛ 3. ژئوپلیتیک ایران. فرصت های نظریه پردازی اسلامی - ایرانی روابط بین الملل عمدتاً تابع شرایط هستند و به تناسب زمان تغییر می کنند؛ فرصت های موجود به سه دسته به شرح زیر تقسیم شده اند: 1. شرایط بین المللی در حال گذار؛ 2. امکان طرح نگرش ها و مکاتب جدید؛ 3. گفتمان انقلاب اسلامی. اما نظریه پردازی ایرانی –اسلامی می تواند با سه هدف صورت گیرد: 1. فهم واقعیت ها و مسائل روابط بین الملل. 2. واکنش به سیاست ها و اقدامات سایر بازیگران برای حفظ و تأمین منافع. 3. کنش و مواجهه فعالانه در نظام بین الملل به منظور تغییر جهت ها و ساختارها.

Capabilities and Opportunities of Iranian-Islamic Theorization on International Relations

This article attempts to address the question as to what are the capabilities and opportunities of Iranian-Islamic theorization on International Relations? Answering this question, the study will initially pinpoint the existing capabilities and opportunities in order to clarify the purpose of theorizing. The capabilities of the theorization are divided into two categories: first, the historical perspective of theoretical capabilities and second, the current and practical perspective of theoretical capabilities. The historical perspective considers: I. Ancient Iranian teachings on relations among nations; II. Historical experiences of the Iranian and Islamic civilizations; III. Rich source of Persian literature. While the current and practical perspective includes: I. The possibility of reciting the Quran, traditions and hadiths of Shiia Imams; II. The possibility of accessing the required knowledge and expertise; III. The geopolitics of Iran. As long as the opportunities of Iranian-Islamic theorization on IR are concerned, they mostly depend on circumstances, and they accordingly change over period of time. However, the available opportunities could be divided into three categories as follow: first, the transitional international circumstances; second, the possibility of projecting new perspectives and schools of thought; and third, the discourse of Islamic Revolution Overall, the Iranian-Islamic theorization on IR could be realized by considering three objectives: first, perceiving the international issues and realities; second, responding to the policies and actions of other international actors in order to pursue and safeguard the interests; and third, active action and confrontation to the changing trends and structures of International system

تبلیغات