آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

نرخ بالای شکست کسب وکارها در ورود به بازار یا ورود به بازار اشباع شده، به عنوان یکی از ناهنجاری های حوزه مدیریت استراتژیک طی سال های اخیر مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است. پژوهش های پیشین در این زمینه بر نقش خطاهای شناختی مدیران در ورود به بازار اشباع شده تأکید داشته اند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با مرور نظام مند ادبیات این حوزه، خطاهای شناختی دخیل در ورود به بازار اشباع شده را شناسایی و دسته بندی کند. بنابراین، این پژوهش از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی، بر مبنای ماهیت و روش، توصیفی و بر اساس ماهیت داده ها، کیفی است. داده های این پژوهش از طریق مطالعه کتابخانه ای گردآوری و از طریق روش مرور نظام مند تحلیل شده است. به این منظور تعداد 22 مقاله در بازه زمانی 1999 تا 2020 با بررسی کلیدواژه ها، چکیده مقالات و در نهایت متن مقالات انتخاب شده است. مرور مقالات شش خطای شناختی مدیران در هنگام ورود به بازار را نشان می د هد. این خطاهای شناختی در سه عامل اساسی ورود به بازار رخ می دهد. نخست، خطاهای شناختی مدیران در مورد قابلیت های شرکت عبارت اند از: اعتماد به نفس بیش از حد (شامل تخمین بیش از حد و دقت بیش از حد)، مغالطه برنامه ریزی و توهم کنترل. دوم، خطاهای شناختی مدیران در مورد رقابت عبارت اند از: اعتماد به نفس بیش از حد (شامل خود برتر انگاری) و نادیده گرفتن رقبا (شامل نقاط کور رقابتی و اثر دیوار آجری). سوم، خطاهای شناختی مدیران در مورد تقاضای بازار عبارت اند از: خوش بینی و لنگر انداختن. در نهایت، چارچوب کلی خطاهای شناختی مدیران در تصمیمات ورود به بازار ارائه شده است. همچنین استراتژی های کاهشی متناسب با خطای شناختی مدیران در ورود به بازار اشباع شده ارائه شده است. پیشنهادهای نظری و کاربردی در این زمینه نیز ارائه شده است.

A systematic review of managers’ cognitive biases in excess market entry

The high rate of business failure in the market entry or excess entry as one of the anomalies in the field of strategic management has attracted the attention of researchers in recent years. Previous research in this field has emphasized the role of managers' cognitive bias in excess entry. Based on this, the current research seeks to identify and categorize the cognitive bias involved in excess market entry by a systematic review of the literature in this field. This research in terms of purpose is developmental-applied research and in terms of method is descriptive. Also, this research based on the nature of data is qualitative. The data of this research have been collected through the libraries study and analyzed through a systematic review method. For this purpose, 22 articles in the period 1999 to 2020 have been selected by reviewing keywords, abstracts, and finally the text of articles. By reviewing articles, managers’ six cognitive biases identified. These cognitive biases occur in three basic factors of market entry. First, managers' cognitive biases about firm capabilities include: overconfidence (overestimation and overprecision), planning fallacy, and illusion of control. Second, managers' cognitive biases about competition include: overconfidence (overplacement), and competitors neglect (competitive blind spots and brick wall effect). Third, managers' cognitive biases about market demand include: optimism, and anchoring. Finally, a general framework of managers' cognitive biases in market entry decisions are presented. As well as, mitigating strategies for cognitive market entry bias have been presented. Also, theoretical and practical implications are presented.

تبلیغات