اقتصاد سیاسی صنعت بیمه در ایران: بررسی الگوی رفتار مصرف کننده مبتنی بر رویکرد داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در اقتصاد سیاسی بازارها مشتری مداری و توجه به رفتار مصرف کننده کلید موفقیت بسیاری از کسب و کارهای خدماتی است که شرکت های بیمه نیز یکی از همین کسب و کارهاست. هدف این مطالعه ارائه الگویی از رفتار مصرف کننده مبتنی بر رویکرد داده بنیاد است. جامعه آماری این تحقیق شامل 17نفر صاحبنظر از خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و از مصاحبه برای گردآوری داده های مورد نیازاستفاده گردید. لذا در این پژوهش تلاش شد تا برای مصاحبه افرادی انتخاب شوند که دارای تجربه کاری بالاتر از ده سال بوده و از دانش موضوعات مربوط به رفتار مصرف کننده و خدمات نوین بیمه برخوردار باشند، داده ها نیز با روش کیفی و رویکرد داده بنیاد تحلیل شدند. تحلیل داده ها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و سرانجام به ارائه مدل نهایی شامل شش بعد اصلی و بیست وهفت بعد فرعی انجامید. نتایج نشان می دهد که الگوی رفتار مصرف کننده در اخذ خدمات نوین بیمه حول مقوله محوری بازاریابی خدمات بیمه ای نوین و توسعه خدمات قراردارد، پدیده یا مقوله محوری عبارت است از ایده (انگاره، تصور) پدیده ای که اساس و محور فرآیند است. این فرآیند با شرایط علی آغاز می گردد و اثرات آن بر شیوه های جدید خدمت رسانی، ریسک گریزی، استراتژی های جدید، اجباری بودن خرید خدمات بیمه، تجربه شخصی و توصیه ها مشخص می گردد و درنهایت پیامدها برای صنعت بیمه و نقشی که در اقتصاد سیاسی رفاه مصرف کننده و رفاه ملی دارد حائز اهمیت است.The political economy of the insurance industry in Iran: examining the pattern of consumer behavior based on the Foundation's data approach
Today's most successful companies build their entire business around the customer, and for the customer, experience is the single most important determinant of loyalty. 84% of customers say that the experience a company offers is as important as its products or services - and yet there is a huge gap between what a customer expects and what most businesses actually offer. Customer orientation and attention to consumer behavior is the key to the success of many service businesses, of which insurance companies are one. The purpose of this study is to provide a model of consumer behavior in obtaining new insurance services based on the data approach of the foundation. The statistical population of this study included 17 Experts from academic and insurance industry who were selected by snowball method and interviews were used to collect the required data. In this study, an attempt was made to interview people who have more than ten years of work experience and have knowledge of issues related to consumer behavior and modern insurance services. Data were analyzed using a qualitative method and data approach of the foundation. Data analysis was performed by open, centralized and selective coding and finally led to the presentation of the final model including six main dimensions and twenty-seven sub-dimensions.The results show that the pattern of consumer behavior in obtaining new insurance services revolves around the central category of marketing of new insurance services and development of services.