آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶

چکیده

زمینه و هدف: تعاونی ها در سال های اخیر به عنوان عناصر راهبردی برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار و انسجام اجتماعی بیشتر در چارچوب جهانی سازی توجه محققین را به سمت خود جلب کرده اند. ازاین رو هدف پژوهش حاضر واکاوی عوامل مؤثر بر بین المللی سازی کسب وکارهای تعاون محور است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش گراندد تئوری است. جامعه پژوهش را مدیران تعاونی دارای سابقه حضور بین المللی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع 19 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل داده های پژوهش نیز از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافته های تحقیق در قالب یک الگوی پارادایمی شامل: شرایط علّی (زمینه محور، کارآفرین محور، شبکه محور)، شرایط زمینه ای (سازمانی و فراسازمانی)، شرایط مداخله گر (بازدارنده های انسانی، سازمانی و نهادی)، راهبردها (رقابتی و مشتری مدار) و پیامدها (شهرت و بقا). با افزایش و بهبود هر یک از مؤلفه ها با راهبرد مختص به هر یک از آنها می توان به بین المللی سازی تعاونی ها کمک نمود. اصالت / نوآوری: نتایج این پژوهش ضمن تقویت ادبیات بین المللی سازی تعاونی ها، دستاوردهای کاربردی مناسبی را برای کمک به مدیران در جهت توسعه بین المللی سازی تعاونی ها به همراه دارد. همچنین می تواند راهنمایی برای سیاست گذاری عمومی در حوزه صادرات و راه گشایی برای بخش تعاون کشور به منظور افزایش رقابت پذیری در سطح بین الملل باشد. نوآوری پژوهش حاضر جامعیت آن، چه از نظر بررسی کلیه عوامل تأثیرگذار بین المللی سازی بر روی تعاونی ها و چه از نظر مخاطبین هدف موردمطالعه برای استخراج کلیه عوامل مؤثر در راستای طراحی الگوی بین المللی سازی کسب وکارهای تعاون محور است.

Analysis of Effective Factors on Internationalization of Cooperative-oriented Businesses

Context and purpose: In recent years, cooperatives have attracted the attention of researchers as strategic elements to achieve sustainable economic development and greater social cohesion in the context of globalization. Therefore, this research aims to analyze the factors affecting the internationalization of cooperative businesses. Methodology: The present research is applied in terms of purpose and uses a qualitative approach through structured grounded theory. The process of studying the phenomenon was discovered based on the analysis of in-depth interviews conducted with 19 directors of active cooperative-oriented businesses with a history of international presence. Findings and Conclusions: The research findings in the form of a paradigm model include: causal conditions (context-oriented, entrepreneur-oriented, network-oriented), contextual conditions (organizational and extra-organizational), and intervening conditions (human, corporate, and institutional barriers), strategies (competitive and customer-oriented) Consequences (reputation and survival). Increasing and improving each component with a plan specific to each of them makes it possible to help the internationalization of cooperatives. Originality/innovation: The results of this research, while strengthening the literature on the internationalization of cooperatives, bring practical achievements to help managers develop the internationalization of cooperatives. It can also guide public policy on export and pave the way for the country's cooperative sector to increase international competitiveness. The innovation of the current research is its comprehensiveness, examining all the influencing factors of internationalization on cooperatives and in terms of the study's target audience to extract all the influential elements in line with the design of the internationalization model of cooperative-oriented businesses.

تبلیغات