آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

هدف از این نوشتار بررسی برساخت مادرانگی، با توجه به ساختار ایدئولوژیکِ فیلم های منتخب در سینمای ایرانِ پس از انقلاب است. پرسش بنیادینِ این مقاله پرسش از بازنماییِ ایدئولوژیکِ مضمون مادری است. برای بررسی این موضوع، منظومه ای از مقوله های مطالعات جامعه شناختی زنان در زمینه بازنماییِ مادرانگی همچون مادری، مادرانگی، غریزه مادرانگی، تجربه مادرانگی، مادرانگی متکثر و اسطوره ای را به وام گرفته ایم. ایده نظری مقاله این است که سینما در ایران، مادرانگی را به مثابه یک تقابل برساختی به تصویر می کشد. در تداومِ کار با استفاده از روش نشانه شناسیِ انتقادیِ جان فیسک، فیلم های «مادر»، «مهرِ مادری»، «دعوت»، «گیلانه» و «من مادر هستم» مورد بررسی واقع شده اند. خوانش نشانه شناختیِ این فیلم ها، بیان از این دارد که سینمای ایران تحول مادرانگی را در از اسطوره مادرانگی تا بحران مادرانگی را بازنمایی می کند و در این زمینه مادرانگی را همچون نشانه ای در حال تحول که معنای آن در ارتباط با امور بیرونی و نه درونی زنان همچون مردسالاری، اسطوره-های فرهنگی، طبقاتی و طردشده بر می سازد.

motherhood as myth to crisis of motherhood: semiotics of representation of motherhood in iranian cinema

this study investigate representation of motherhood and its transformation in Iranian cinema with emphsizeing ideological structures of selected films. the theoritical idea of article is that motherhood is a variable concept and multiple experiences. The theoretical framework of feminist theorists dispute over the approval and denial of women's maternal instinct and applied concepts such as mother, biological mother, myth, native, native instinct, the experience of the mother, the plural motherhood. Films studied in this research include the film"mother" by ali hatami,"mother love"by kamal tabrizi,"invitation" by ebrahim hatami kia, "gilaneh" by rakhshan bani-etemad,and "I am the mother" by Feridun Jeirani. The concluding section of the film analysis using semiotics, critical method is a division of john fiske. The film emphasizes the ideological structure of society and confirms the biological mother's maternal instinct in women as the most important and most essentially feminine instinct. but semiotic analysis imply that changed representation of motherhood on the basis of society situation. from myth motherhood to crisis of motherhood. motherhood affected by external contexts not internal circumstance of women, this external structures and cultural contexts includes cultural myths, masculinity and class structure. Keywords: mother, biological mother, motherhood experience, mother nature, native myth, narrative structure, ideological structure

تبلیغات