آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

این پژوهش در پی آن است که شیوه های اعمال قدرت و مؤلفه های فرهنگ مدرسه را توصیف و تحلیل کند و نشان دهد چگونه این دو در تلاقی با هم معانی و دیدگاه های بدیل دانش آموزان را زمین گیر می نمایند. چارچوب نظری و روشی  پژوهش بر اتنوگرافی انتقادی استوار و جهت ارتقای حساسیت نظری از سازه های نظری فوکو، بوردیو، اپل و ایلیچ بهره گرفته شده است روش پژوهش، اتنوگرافی انتقادی و جامعه ی پژوهش، مدارس مقطع تحصیلی متوسطه ی دوم پسران در شهر سنندج بود. نمونه ها به روش هدفمند و از خلال مشاهده و کار اتنوگرافیک در میدان پژوهش انتخاب و داده ها از طریق یادداشت از رهگذر مشاهده ی غیرمشارکتی، گپ و گفت با سوژه ها و مطلعین کلیدی انتخاب شد و طی32 مصاحبه ی فردی با دانش آموزان، معلمان و اولیاء و 5 مصاحبه گروهی متمرکز  با دانش آموزان داده ها گردآوری، کدگذاری و تحلیل شد. بر اساس یافته ها، قدرت انضباطی، قدرت تعاملی، گروه معلمان، فشار به والدین و رویکرد اداره از شیوه های اعمال قدرت در مدرسه بود که از رهگذر فرهنگ مدرسه ممکن و بازتولید می شود. حفظ شأن مدرسه و حریم معلمان، ناهمنوائی هم چون آسیب، مدارا و نگهداری، بهره گیری از قدرت والدین و همچنین الگوها و فرایندهای سیطره ی امر انضباطی و امر درسی، ساخت دانش مدرسه و برساخت نوع دانش آموز از مؤلفه های فرهنگ مدرسه و ایده های مبنایی و تئوری های ضمنی معلمان به شمار می رود. مدرسه از رهگذر ارتباط نزدیک با  خانه و آموزش و پرورش، درگیر مجموعه ای از روابط سیستم است که ارجاع به آن، قدمی مؤثر برای فهم تم ها و رویه های فرهنگی است.

Cultural foundations of power in school

This research seeks to describe and analyze the ways of exercising power and the components of school culture and show why and how these two serve each other and embrace the meanings and alternative perspectives of students. Theoretical and methodological framework of the research is based on critical ethnography and to promote theoretical sensitivity, the theoretical constructs of Foucault, Bourdieu, Apple and Ilich have been used.The research method was critical ethnography and the research population was boys' secondary schools in Sanandaj.Samples were selected purposefully through observation and ethnographic work in the research field and data were selected through notes through non-participatory observation, conversation with key subjects and informants and Data were collected, coded and analyzed during 32 individual interviews with students, teachers, and parents, and 5 focus group interviews with students.According to the findings, disciplinary power, interactive power, teacher group, pressure on parents and management approach were some of the ways of exercising power in school that is possible and reproduced through school culture Preserving the dignity of the school and the privacy of teachers, inconsistencies such as harm, tolerance and maintenance, using the power of parents as well as patterns and processes of dominating the disciplinary and academic affairs, building school knowledge and building the type of student are components. School culture and basic ideas and implicit theories of teachers are considered.The school, through its close connection with the social places of home and education system, is involved in a set of systemic relationships, the reference to which is an effective step in understanding and explaining cultural themes and practices.

تبلیغات