آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر عامل های آموزشی و روا ن شناختی  بر توسعۀ کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان با روش توصیفی همبستگی بود. جامعۀ آماری تحقیق را  1558 نفر از اعضای این تعاونی ها تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 295 نفر تعیین گردید که این تعداد به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه ای بود که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن با انجام آزمون مقدماتی و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ (89/0 =α) و تتای ترتیبی (90/0= (θ و پایایی ترکیبی (87/0 =CR) محاسبه و تأیید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی، از نرم افزارهای SPSSWin21 و LISREL (8/5)  استفاده شد. بر اساس نتایج مدل یابی معادلۀ ساختاری، توسعۀ کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان استان گلستان از هر دو عامل آموزشی و روان شناختی تأثیر می پذیرد که میزان تبیین 26 درصد است. مهم ترین عامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی، عامل روان شناختی  با ضریب مسیر 37/0 بوده و عامل آموزشی نیز به میزان 29/0 در توسعۀ کارآفرینی تأثیر داشته است. همچنین بر اساس راه حل استانداردشدۀ کامل، تغییر در روش های بازاریابی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی بیشترین اثر را بر توسعۀ کارآفرینی داشته است.

تبلیغات