علی رغم جذابیت بسته بندی به عنوان ابزاری برای خلق ارزش و تمایز برند همواره از پیامدهای منفی آن بر محیط و جامعه که ناشی از مصرف بی رویه منابع طبیعی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی است غفلت می شود. لذا در این مطالعه کوشش شد نقش نوآوری بسته بندی در پایداری زنجیره ارزش تبیین گردد. به منظور طراحی مدل از مطالعات کتابخانه ای و برای سنجش اعتبار مدل از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش مدیران صنعت بسته بندی مواد غذایی می باشد، نمونه گیری به روش هدفمند در دسترس انجام شد و 267 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد نوآوری بسته بندی با عرضه نسل جدید بسته بندی های قابل بازیافت یا استفاده مجدد، ملاحظه نیاز گروه های مختلف مشتری، و کاهش مصرف مواد و هزینه فرآیند به ترتیب با بهبود شاخص های محیطی، اجتماعی و اقتصادی به زنجیره ارزش پایدار منجر می شود. همچنین ارزش عملی حاصل از نوآوری بسته بندی به دو شکل معرفی محصول جدید و بهبود محصول موجود درک می گردد. نقش میانجی گر قابلیت دو سوتوانی نیز در رابطه نوآوری بسته بندی، زنجیره ارزش پایدار و نتایج عملی نوآوری اثبات گردید. از آنجا که کسب سود بلندمدت اقتصادی در یک زنجیره ارزش پایدار مستلزم دستیابی به اعتماد مشتری و تحقق اهداف زیست محیطی است، پیشنهاد می شود سازمان ها در سراسر زنجیره تامین با بسته بندی نوآورانه برای جامعه و محیط ارزش در حین استفاده خلق کنند و فرآیندهای ارزش آفرین را تسهیل نمایند.