تحقیق حاضر به دنبال یافتن عوامل مؤثر در شکل گیری خادمیت در شرکت هاست. از این رو، این تحقیق کاربردی با استفاده از رویکرد تطبیقی-کیفی و به کارگیری روش تحلیل فازی به این بررسی پرداخته است. جامعه آماری شرکت های مستقر در شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی است که در این میان 28 شرکت خانوادگی انتخاب شده است. داده ها از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است. روایی پرسش نامه از طریق انتخاب معتبرترین شاخص ها و گویه ها با توجه به ادبیات نظری و تأیید خبرگان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. براساس تئوری های تبیین کننده خادمیت، 5 شرط سرمایه اجتماعی خانوادگی، تعهد، اعتماد، ازخودگذشتگی و فرایند استراتژی مشارکتی به تحلیل وارد شده است. تحلیل علّی مفرد نشان داد که سرمایه اجتماعی خانوادگی، تعهد، اعتماد و فرایند استراتژی مشارکتی، شروط لازم و ازخودگذشتگی شرط کافی است. تحلیل استاندارد نشان داد که اعتماد و نبود سرمایه اجتماعی خانوادگی ممسک ترین راه برای شکل گیری خادمیت است.