تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1386 شماره 33 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش کمپانی زیمنس در توسعه صنعتی ایران ( 1284 - 1360 ق / 1246 - 1320 ش )(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران راه آهن تلفن برق تلگراف کمپانی زیمنس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 941
ایران برای نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه با کمپانی زیمنس آشنا شد. نخستین ارتباط در سال 1284 ق از طریق دولت انگلیس بود که خواهان گسترش روابط خود از راه ایران با هندوستان بود. فعالیت زیمنس در ایران به صنعت تلگراف محدود نماند و در امور تلفن ،راه آهن،برق و کارخانه های نساجی گسترش یافت. در این نوشتار فعالیت صنعتی این کمپانیاز ابتدا تا پایان دوره پهلوی اول بررسی می شود.
۲.

بانک شاهنشاهی و توسعه نیافتگی افتصادی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه نیافتگی امتیاز اسکناس بانک شاهنشاهی پول نقره و طلا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760
نهادی خارجی همچون بانک شاهنشاهی فرصت می یاید تا در کشور ایران حضور فعال یابد و با استفاده از ابزار گوناگون در همه لایه های اقتصادی نفوذ کرده و سرمایه های ملت راه به یغما ببرد.کاری که بانک شاهنشاهی با به دست آوردن امتیازهایی مانند چاپ اسکناس، بهره برداری از منابع،بازکردن اعتبار و ... در ایران انجام داد.
۳.

پنبه و تجارت آن در عصر قاجار از راه دریای خزر با تکیه بر اسناد بایگانی ( 1264 - 1332 ق / 1847 - 1914 م )(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران دریای خزر قاجاریه روسیه تجارت پنبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 124
پنبه یک پنجم صادرات ایران در عصر قاجاریه را به خود اختصاص داده بود. رشد و رونق تجارت پنبه در ایران و از راه دریای خزر مرهون سرمایه گذاری روسها بود،هرچند نباید این واقعیت را نادیده گرفت که سود ناشی از آن بیشتر به جیب سرمایه گذاران و بازرگانان روسی می رفت.
۴.

مطالعه ای در باره جایگاه گمرک در مناسبات تجاری دوره ناصری ، با تکیه بر گمرک یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گمرک تجارت خارجی عوارض یزد اعشاری دوره ناصری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 873
افتتاح کانال سوئز سبب رونق بندرهای جنوب شد،تجارت یزد رونق خاصی یافت که در گذشته بی سابقه بود. راهیابی برخی از محصولات ایران به بازار جهانی،اقتصاد ایران را از ورشکستگی نجات داد. اهمیت تجارت ،دولتمردان را بر آن داشت تا به امور گمرک بیشتر توجه کنند و با وجود سرعت کم در ایجاد قواعد منظم برای تسهیل در امر تجارت، گمرک در روابط تجاری ایران جایگاه ویژه ای یافت.
۵.

یونکرس و توسعه صنعت ایران ( 1301 - 1311 ش )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران پست یونکرس هواپیمایی پهلوی اول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 283
در زمان رضاخان،آلمان باتوجه به اهمیت منطقه خاورمیانه ، تصمیم گرفت تا با انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی منافع خود را تامین کند، قرارداد پستی و هواپیمایی از قراردادهایی بود که در سال 1304 (ش) با کمپانی یونکرس آلمان بسته شد. عملکرد این کمپانی در مقطع حضور ده ساله اش در ایران سبب گسترش نفوذ آلمان در صنایع کشور و توسعه حمل و نقل هوایی ایران شد.
۶.

کارخانه قند کهریزک و اسناد نویافته(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: امتیاز اسناد بلژیک کارخانه قند کهریزک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 784
این مقاله می کوشد به مسائل و روند تاریخی شکل گیری نخستین کارخانه قند در ایران از زمان گرفتن امتیاز آن توسط بلژیکی ها تا ورشکستگی آن بپردازد.
۷.

اقدامات مالی مجلس اول مشروطه تابعی از سیاست : تحلیل گفتمانی ناکارآمدی مجلس اول مشروطه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقتصاد سیاست مجلس اول مشروطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 452
حاصل مقاله آن است که اولویت در تحلیلهای سیاسی- اجتماعی با سیاست است . هرچند که این موضوع نافی جایگاه اقتصاد نخواهد بود ولی توضیح داده خواهد شد که چرا کوششهای مدیران مشروطیت نتوانست به استقرار و ماندگاری مشروطیت کمک کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷