مدیریت و توسعه ورزش

مدیریت و توسعه ورزش

مدیریت و توسعه ورزش سال 8 پاییز 1398 شماره 3 (پیاپی 19) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی مزیت نسبی و مزیت رقابتی صادرات کالاهای ورزشی منتخب ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مزیت نسبی مزیت رقابتی صادرات کالاهای ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۱
هدف: از آنجایی که پاسخ به تقاضا داخلی و خارجی کالاهای ورزشی به عنوان عاملی برای رونق بازار ورزش و کسب توانایی رقابت در عرصه های بین المللی به حساب می آید، این مطالعه توان رقابتی کشور ایران در زمینه صادرات کالاهای ورزشی با مهم ترین شریک های تجاری را بررسی می کند.روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهش های اسنادی است. جهت تحقق هدف، شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA)، مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA)، پلان تجاری (TM) و شاخص سهم ثابت بازار (CMS) برای داده های صادرات ورزشی منتخب ایران و 8 شریک تجاری ایران در در دوره زمانی 2000-2015 به کار برده شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهند که اگرچه مزیت نسبی براساس شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) وجود ندارد؛ اما مطابق با پلان تجاری (TM)، ایران در سال های 2009، 2012 و 2014 توانسته است جزء برندگان در بازارهای رو به صعود قرار گیرد. براساس اثر رقابتمندی در شاخص سهم ثابت بازار (CMS) دو نتیجه حاصل گردید که سهم کشور ایران از بازار کالاهای ورزشی کشورهایی همچون گرجستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان در دوره زمانی 2015-2012 رو به افزایش است. همچنین کشور ایران در سال 2015 نسبت به سال های 2014-2012 توانسته است توان رقابتی خود را افزایش دهد.نتیجه گیری: کشور ایران با وجود نداشتن مزیت نسبی در صادرات کالاهای ورزشی و روند ناپایدار مزیت رقابتی می تواند با همگرایی منطقه ای در چارچوب منطقه ای شدن قدم بردارد و توانایی تولید و صدور کالاهای ورزشی با قیمت ارزان تر را در خود تقویت کند. 
۲.

بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های استان گیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: کارآفرینی سرمایه اجتماعی سرمایه اقتصادی مهارت های اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۳
هدف: کارآفرینی از راه هایی است که می تواند به عنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغال زایی قرار گیرد. ازاین رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های استان گیلان بوده است.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های استان گیلان می باشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرم افزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیه و تحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های جمعی ت شناختی، مهارت های اجتماعی نیک رفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرم افزار تأیید شد.یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارت های اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنی داری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی می باشد.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها به نظر می رسد که آموزش مهارت های اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی می تواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند. 
۳.

تحلیل شرط بندی های ورزشی در نظام حقوقی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: شرط بندی ورزشی قمار نظام حقوقی ایران

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۱۶
هدف: این پژوهش، ضمن مرور اجمالی میزان شیوع شرط بندی ورزشی درایران، سیاست ها و رویکردهای قانونی موجود در حقوق کیفری ایران درخصوص این پدیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.روش شناسی: پژوهش حاضر بر روش تحلیل و تفسیر مواد قانونی مبتنی بوده و با مراجعه به منابع کتابخانه ای و مرور پژوهش های پیشین انجام شده است.یافته ها: درایران، علیرغم اینکه شرط بندی ورزشی طی چند سال اخیر رو به فزونی گذاشته و گزارشات مراجع سیاسی و قضایی، از تبدیل شدن آن به مسئله ای اجتماعی حکایت دارد، رویکرد قانونی مشخص و سیاست منسجمی در برخورد با آن وجود ندارد و رویه قضایی ایران، عمدتا شرط بندی ورزشی را مشمول حکم ماده 705 قانون مجازات اسلامی دانسته و مرتکبین آن را با عنوان مجرمانه قمار بازی تحت پیگیری و مجازات قرار می دهد.نتیجه گیری: به نظر می رسد شرط بندی ورزشی به دلیل عدم تطابق میان ارکان و عناصر آن با جرم قماربازی موضوع ماده 705، در شمول ماده مذکور نمی گنجد. بنابراین با توجه به شرایط قانونی فعلی، تنها مستمسک قانونی، ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و تعقیب مرتکبین شرط بندی ورزشی تحت عنوان مجرمانه «تحصیل مال از طریق نامشروع» می باشد.
۴.

شناسایی و اولویت بندی شاخص های فساد مالی در سازمان های ورزشی کشور با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: فساد رسانه سازمان های ورزشی شفافیت سازی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۵
هدف: شناسایی و اولویت بندی شاخص های فساد مالی در سازمان های ورزشی کشور با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی بود.روش شناسی: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) کیفی از نوع مصاحبه آزاد انجام گرفت و کمی با استفاده از مقایسات زوجی در محیط نرم افزاری اکسپرت چویس. جامعه آماری، کلیه اساتید مدیریت ورزشی در سطح کشور بود و به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند.یافته ها: در مرحله کیفی 9 شاخص استخراج گردید که در مرحله کمی به اولویت بندی آن ها پرداخته شد. یافته ها نشان داد که عدم شفافیت سازی با وزن نسبی 158/0، ضعف قوانین و مقررات 137/0، رسانه 132/0، عدم تفکر سیستمی 129/0، شرط بندی 119/0، دولتی بودن 118/0، عوامل فرهنگی 092/0،  دوپینگ 063/0 و شاخص انحصار طلبی با وزن نسبی 052/0، به عنوان شاخص های فساد مالی در ورزش کشور از دیدگاه خبرگان قرار گرفتند.نتیجه گیری: بطور کلی سازمان های ورزشی باید شفافیت سازی را سرلوحه خود قرار دهند، زیرا این عامل خود سبب کاهش سایر شاخص های فسادزا در سازمان های ورزشی خواهد شد. همچنین اجرای سریع و روشن قوانین و مقررات نسبت به افراد یا سازمان خاطی کاهش فساد را در پی خواهد داشت. در این رابطه رسانه نقش کلیدی دارد و باید برای جلوگیری از فساد شخصی و فساد سازمان یافته به رسالت خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی دقیق دست بزند.
۵.

ارزیابی و تحلیل قابلیت های پیاده روی ورزشی (مورد مطالعه: منطقه 20 شهرداری تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: پیاده روی معابر شهری ارزیابی منطقه 20 تهران

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
هدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت انجام سفرهای پیاده و پیاده روی ورزشیروش شناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهده ای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شده اند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهده گر به طور جداگانه از صفر تا 10 ارزش گذاری شده اند و میانگین رقم، در محاسبات منظور گردیده است. سپس با استفاده از روش AHP برای هر سنجه ضریب اهمیتی به صورت نسبتی از عدد 1 تعریف شده و رقم سنجه در آن ضرب شده است. وضعیت هر محله از نظر قابلیت پیاده روی، به صورت درصدی از حالت استاندارد و مطلوب محاسبه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: شاخص قابلیت پیاده روی در کل منطقه 76/45 درصد به دست آمده که می رساند معابر و خیابان ها به لحاظ سنجه های مورد بررسی، قابلیت های ضعیفی برای پیاده روی دارند. در این منطقه، محلات تازه احداث شده شرایط بهتری نسبت به وضعیت میانگین منطقه داشته اند، هرچند وضعیت در این محلات نیز چنان که باید مطلوب نبوده و در بهترین حالت، محله حمزه آباد تنها  47/57 درصد از شرایط مطلوب را دارا بوده است. محلاتی که طی سه تا پنج دهه قبل بدون برنامه ریزی و با معاملات غیررسمی و قطعه بندی ها و گذربندی های خودخواسته شکل گرفته اند، پایین ترین قابلیت پیاده روی را به خود اختصاص داده اند. پایین ترین میزان مربوط به  محله شهادت است که در حدود سه دهه قبل مخصوصا با اسکان معاودین عراقی شکل گرفته و رقم31/36 درصد در شاخص مربوط را به خود اختصاص داده است.نتیجه گیری: معابر منطقه 20 شهرداری تهران در مجموع برای پیاده روی و انجام سفرهای پیاده جذاب نبوده و از  شرایط مناسبی برخوردار نیستند. اصلاح، تسطیح، تعریض و ایمن سازی پیاده روها مهم ترین اقداماتی است که خواهد توانست در تشویق سفرهای پیاده مؤثر افتد.  
۶.

بررسی چالش ها و فرصت های توسعه ورزش سوارکاری استان گلستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اسب مسابقات سوارکاری چالش ها فرصت ها روش دلفی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۲
هدف: هدف از پژوهش شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی ورزش سوارکاری استان گلستان بود.روش شناسی: برای شناسایی چالش ها و فرصت ها ورزش سوارکاری، از روش تحقیق کیفی و برای سنجش اهمیت و رتبه بندی عوامل، از روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان هیئت سوارکاری (17 نفر)، مربی سوارکاری (300 نفر)، مالکین اسب (600 نفر)، چابک سواران (60 نفر)، تولید و پرورش دهندگان اسب (1000 نفر) و تماشاگران برای هر مسابقه (تقریباً 5000 نفر) که از بین این تعداد 17 نفر به تفکیک، کارشناسان هیئت سوارکاری (4 نفر)، مربی سوارکاری (4 نفر)، مالکین اسب (3 نفر)، چابک سواران (2 نفر)، تولید و پرورش دهندگان اسب (2 نفر) و تماشاگران (2 نفر) که در استان گلستان فعالیت می کنند و در دسترس بودند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته و در تحلیل داده های آماری به روش استنباطی و از آزمون فریدمن استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید تعدادی از اساتید مدیریت ورزشی رسید که پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (78/0=α).یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که در بخش چالش ها محور برنامه ریزی، مهمترین محور می باشد؛ همچنین در بخش فرصت، محور تبلیغات و رسانه ، مهمترین محور می باشد. نتیجه گیری: توسعه ورزش سوارکاری، حمایت مالی برنامه ریزی مدون، بازاریابی و اطلاع رسانی و استفاده از تجهیزات مدرن در مجموعه سوارکاری بر رونق این رشته ورزشی در استان گلستان می افزاید. 
۷.

طراحی الگوی ارتقای امنیت سالن های والیبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: امنیت سالن والیبال خشونت پرخاشگری طراحی مدل

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۲
هدف: نظر به این که امنیت برگزاری مسابقات والیبال از اهمیت بالایی برخوردار است، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارتقای امنیت سالن های والیبال ایران انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی بود که تعداد 115 نفر از مدیران و دست اندرکاران سالن های والیبال ایران، رؤسا و کارشناسان هیئت های والیبال استان ها و نیز اساتید متخصص در زمینه اماکن و رویدادهای ورزشی و خشونت و پرخاشگری به پرسشنامه ی تعدیل یافته امنیت ورزشگاه (فرجی، 1393) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که الگوی امنیت سالن های والیبال ایران حول چهار محور اصلی شامل مدیریت و برنامه ریزی مسابقه، حفاظت فیزیکی ورزشگاه، زیرساختار و پرسنل و کارکنان به ترتیب با بارهای عاملی 94/0، 84/0، 84/0 و 83/0 قرار می گیرد. همچنین عامل فرعی فناوری بیشترین بار عاملی (89/0) را برای زیرساختار ، عامل فرعی کنترل مواد سمی و شیمیایی ورزشگاه بیشترین بار عاملی (91/0) را برای حفاظت فیزیکی، عامل فرعی آموزش و تمرین بیشترین بار عاملی (85/0) را برای پرسنل و کارکنان و در نهایت عامل فرعی مدیریت ریسک و بحران بیشترین بار عاملی (87/0) را برای مدیریت و برنامه ریزی مسابقه داشت.  نتیجه گیری: بر اساس نتایج باید بیان کرد که توسعه امنیت سالن های والیبال کشور در گرو مدیریت و برنامه ریزی صحیح قرار دارد. به همین دلیل توجه بر مفاهیم عملیاتی مدیریت بحران، مدیریت ارتباطات و تعاملات، کیفیت خدمات روز مسابقه و نیز اقدامات فرهنگی از الزامات مؤثر در حوزه امنیت سالن های والیبال ایران است.  
۸.

تأثیر سرمایه گذاری برند بر وفاداری با میانجی گری اعتبار و آگاهی برند در هواداران باشگاه پرسپولیس تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اعتبار برند آگاهی برند باشگاه فوتبال سرمایه گذاری برند وفاداری هواداران

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۰
هدف:  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه گذاری برند بر وفاداری با میانجی گری اعتبار و آگاهی برند در هواداران  باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه پرسپولیس بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس ۳، 208 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه استاندارد سرمایه گذاری برند، آگاهی و اعتبار برند چن (۲۰۱۳) و وفاداری لیو (۲۰۰۸) پاسخ دادند.یافته ها: یافته ها نشان داد بین سرمایه گذاری برند با وفاداری هواداران به صورت مستقیم رابطه معنی داری وجود ندارد اما این رابطه در صورت وجود متغییر های میانجی اعتبار و آگاهی برند به صورت غیر مستقیم معنی دار شد.نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود سرمایه گذاری برند از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران می شود، مدیران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به اثرگذاری سرمایه گذاری برند تمرکز کنند تا از طریق اعتبار و آگاهی برند موجب وفاداری هواداران شوند.
۹.

ارائه مدل عوامل مؤثر بر قصد استفاده از گوشی های هوشمند در مصرف ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تلفن های هوشمند تکنولوژی قصد استفاده مصرف ورزش

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۱
هدف:  هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشی های هوشمند در مصرف ورزش است.روش شناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل می دادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ادراک نسبت به گوشی های هوشمند از هوانگ و چوانگ (2015)، عوامل خاص ورزش از هور و همکاران (2012)، عوامل خاص گوشی های هوشمند از ها و همکاران (2017) بودند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. جهت آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.  یافته ها: یافته ها نشان دادند مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است. وهمچنین عوامل ادراک نسبت به گوشی های هوشمند به ترتیب با ضرایب، سهولت استفاده (85/0)، مفیدی درک شده (71/0)، و لذت درک شده (41/0)، و عوامل مربوط به ورزش، درگیری ورزشی (67/0)،  تعهد روانی (32/0)، و درنهایت عوامل مختص به گوش های هوشمند، وابستگی شخصی(70/0)، چند رسانه ای (64/0) و نفوذ اجتماعی (24/0) بیشترین تأثیر را در قصد استفاده از گوشی های هوشمند برای مصرف ورزش داشتند.نتیجه گیری: از کاربردها و پیامدهای مثبت پژوهش حاضر این است که مدیران ورزشی و توسعه دهندگان نرم افزارهای ورزشی از درک اهداف و انگیزه های کاربران این گوشی ها در زمینه ورزش بهره مند می شوند، در حین حال نیز بازاری برای مصرف برنامه ها و کاربردهای تلفن های هوشمند در زمینه ورزش را پدید می آورد.
۱۰.

تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران بر اساس نظریه داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اقتصادی مالی عملکرد توسعه پایدار صنعت فوتبال

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۲
هدف:  هدف از این مطالعه تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار درصنعت فوتبال ایران است.روش شناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از روش پژوهش کیفی برای شناسایی مهم ترین موانع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28 نفر از خبرگان امر صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش داده بنیاد، نمونه تحقیق به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شد.یافته ها: نتایج تحقیق 45 مانع اقتصادی و مالی را بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران اثرگذار دانست.نتیجه گیری: بنا به یافته های تحقیق می توان موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار  صنعت فوتبال ایران را به دو دسته کلی عوامل برون محیطی و عوامل درون محیطی تقسیم نمود. بر این اساس عوامل برون محیطی به عواملی اطلاق می شوند که خارج صنعت فوتبال ایران هستند و عواملی هستند که مدیران و مسئولان فوتبال ایران توانایی اثرگذاری بر آنها را ندارند. عوامل داخلی عواملی هستند که مدیران و دست اندرکاران ارکان صنعت فوتبال توانایی اثرگذاری بر کارکرد آنها دارند.
۱۱.

طراحی مدل شاخص های انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: شاخص های انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۰
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخص های انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) می باشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائب روسای فدراسیون های ورزشی و اساتید دانشگاه بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از فرمول جدول مورگان حجم نمونه تعداد 221 نفر برآورد گردید. در این پژوهش سه مرحله کدگذاری اجرا شد: باز، محوری و انتخابی. فرآیند  کدگذاری طی دو مرحله انجام شده که ابتدا کدگذاری باز و سپس محوری انجام شد.. بر اساس مقوله های اصلی و زیر مقوله ها پرسشنامه محقق ساخته تهیه و طراحی شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامه با نظر 15 تن از صاحب نظران تایید شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 72/0 گزارش شد.یافته ها: 13 مقوله و 36 زیرمقوله بعد از فرآیند کدگذاری ها به دست آمد که بعد از تجزیه و تحلیل دوباره به 4 مقوله و 16 زیرمقوله ریزش کرد. در این بین شاخص سیاسی رتبه اول و شاخص اقتصادی رتبه آخر را کسب کردند.نتیجه گیری: احتمالا مدیران بخاطر اینکه بتوانند نفوذ و اختیارات بیشتری داشته باشند به ناچار در اعضای هیئت رئیسه خود از افراد با نفوذ که در دولت هستند استفاده می کنند. 
۱۲.

شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: پیامدهای اجتماعی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان رویدادهای ورزشی بین المللی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۸
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی انجام شد.روش شناسی: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل ورزشکاران زن مسلمان است که سابقه و تجربه (زیسته) در رویدادهای بزرگ برون مرزی را داشتند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شد و در نهایت با 7 نفر از ورزشکاران مصاحبه شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و گردآوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (2+7). برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری و ایجاد کدهای سرشاخه تا رسیدن به مدل سلسله مراتبی استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار تحلیل داده های کیفی ان ویوو نسخه 10 استفاده شدیافته ها: یافته ها نشان داد پیامدهای موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در روایدادهای بین المللی، در دو طبقه: 1.پیامدهای ملی، که شامل افزایش غرور و اعتماد به نفس در جامعه و 2.پیامدهای بین المللی که شامل، شناساندن دین اسلام به سایر ملل، ارتباط و استحکام ملت ها و عدم ایجاد محدودیت حجاب و پوشش زنان ورزشکار مسلمان است.  نتیجه گیری: با توجه به نیازی که جامعه ما به خودباوری و حس اعتماد به توانایی های زنان خود دارد، موفقیت های ورزش بانوان جایگاه ویژه ای می یابد. موفقیت زنان در میادین بین المللی ورزشی از مهم ترین عوامل خنثی کننده تبلیغات دروغین و تصحیح نگاه جهانیان به جایگاه زن مسلمان می شود.

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳