
مدیریت و توسعه ورزش
مدیریت و توسعه ورزش سال 4 بهار و تابستان 1394 شماره 1 (پیاپی 6) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه بندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازی های المپیک است. روش شناسی: با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در دسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیأت های استانی (25 نفر)، دانشگاهیان صاحب نظر (15 نفر)، مربیان درجه یک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه و شش مؤلفه بود که روایی محتوایی و سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی آن با آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. همه محاسبات با نرم افزار SPSS18 در سطح معنی داری 05/0P≤ انجام گرفته است. یافته ها: یافته ها نشان داد که حیطه مدیریت و برنامه ریزی به عنوان مهم ترین حیطه در نوسان نتایج کشتی ایران در بازی های المپیک نقش دارد و مؤلفه های مسائل علمی و آموزشی، روابط عمومی و رسانه، کشف و پرورش استعداد، شایستگی مدیریت و رویدادهای ورزشی در اولویت های بعدی قرار دارند. نتیجه گیری: در نهایت پیشنهاد می شود که مسئولان با در نظر گرفتن این عوامل و درجه اهمیت هر یک از آن ها، تلاش خود را برای برطرف کردن این موانع به کار گیرند تا شاهد توسعه پایدار و عدم نوسان کشتی ایران در عرصه های بین المللی از جمله المپیک باشیم.
اولویت بندی جاذبه های گردشگری ورزشی در توسعه ی توریسم ورزشی استان های شمالی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: شناسایی و اولویت بندی منابع موجود اولین گام در توسعه و مدیریت مقاصد گردشگری ورزشی است. هدف این تحقیق اولویت بندی جاذبه های گردشگری ورزشی در توسعه ی توریسم ورزشی استان های شمالی ایران بود. روش شناسی: بدین منظور 112 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی، 92 نفر از رئیسان، معاونان و کارشناسان دانشگاه ها، ادارات کل تربیت بدنی، میراث فرهنگی و شهرداری سه استان مازندران، گیلان، گلستان به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و در یک مطالعه راهنما ضریب آلفای کرونباخ برابر با 88/0 برای پایایی آن محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کروسکال والیس، یومن ویتنی، تحلیل واریانس و توکی در سطح معنی داری 05/0 α=استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد، جاذبه های مربوط به برگزاری مسابقات، ورزش های آبی ، تپه نوردی و طبیعت گردی،کوهنوردی و غارنوردی، گردش در جنگل، آب گرم و طبیعت درمانی، شکار و صید و ورزش های زمستانی به ترتیب از بالاترین اهمیت در توسعه ی گردشگری ورزشی استان های مورد مطالعه برخوردار هستند. نتیجه گیری: با عنایت به یافته های تحقیق ،مسئولان سازمان های مربوطه باید اهمیت بیشتری به برگزاری مسابقات برای جذب بیشتر گردشگران ورزشی بدهند و مدیران بخش ورزشی با همکاری سایر بخش های مربوطه سرمایه گذاری بیشتری برای جاذبه هایی از قبیل ورزش های ساحلی و طبیعت گردی انجام دهند.
رتبه بندی باشگاه های بدن سازی شهر رشت از نظر ایمنی با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، رتبه بندی باشگاه های بدن سازی شهر رشت از نظر ایمنی با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقایسه ای و جمع آوری اطلاعات با استفاده از چک لیست محقق ساخته شامل 123 معیار ایمنی به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه ی باشگاه های بدن سازی شهر رشت بود که به دلیل محدودیت جامعه حجم نمونه با جامعه برابر در نظر گرفته شد و در نهایت اطلاعات چهل و چهار باشگاه که به طور کامل در دسترس محقق قرار گرفته بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آنتروپی شانون و تاپسیس به وسیله نرم افزار EXCEL انجام شد. یافته ها: در معیار ایمنی باشگاه 5A با مقدار 86/0Ci= در رتبه اول و باشگاه 27A با مقدار 06/0 Ci= در رتبه آخر قرار دارد. نتیجه گیری: با رتبه بندی اماکن ورزشی به عنوان یک محصول ورزشی با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره، این امکان برای مشتریان و استفاده کنندگان این محصول فراهم می شود که با توجه به امتیاز به دست آمده توسط این مدل بهترین تصمیم را در انتخاب محصول مورد نظر خود بگیرند و همچنین این امکان برای ارائه کنندگان این محصول فراهم می شود که بتوانند با رتبه ای که محصولشان به دست می آورند، جهت بهبود یا تثبیت موقعیت محصول خود اقدام نمایند.
بررسی وضعیت موجود و مطلوب لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفه ای AFC(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: امروزه لیگ های معتبر جهانی سعی می کنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود را به سمت حرفه ای شدن برای سال های آینده حفظ کنند. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفه ای AFC می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. از نظر هدف، کاربردی و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را تمام مدیران فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، مدیران باشگاه ها، سرمربیان، مربیان و سرپرستان حاضر در لیگ برتر و استادان مطلع فوتبال ایران تشکیل دادند(102 نفر) که با توجه به محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری تمام شمار استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون کالموگراف اسمیرنوف و آزمون بایونومیال در سطح معناداری(05/0α=) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که در وضعیت مطلوب، ورزشگاه (0329/4) و در وضعیت موجود، سازمان لیگ(8511/2)، دارای بالاترین میانگین نسبت به دیگر متغیرها بودند. همچنین یافته ها حاکی از آن بود که پنج مؤلفه ی مورد مطالعه در وضعیت موجود کمتر از وضعیت متوسط و میانگین(عدد 3) قرار داشته و نسبت به معیار AFC در حد مطلوبی قرار نداشته اند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش در پنج معیار مورد مطالعه، مطابقت آن را با معیار AFC رد کرد بنابراین پیشنهاد می گردد مسئولین با تلاش های روز افزون و مدیریت صحیح گامی اساسی در پیشبرد و رساندن اهداف فوتبال ایران با معیارهای بین المللی بردارند.
طراحی و تدوین نظام نامه ی اخلاقی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تدوین نظام نامه ی اخلاقی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان بود. روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را دانشجویان رشته تربیت بدنی سراسر ایران به تعداد 15 هزار نفر تشکیل داده اند. به منظور استفاده از نظر همه ی اقشار دانشجویی کشور، تصمیم گرفته شد تا تعداد نمونه بیشترین حد ممکن در نظر گرفته شود و محققان (1018=n) پرسشنامه را بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری نمودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته 41 سؤالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به منظور توصیف آماری داده ها از شاخص های توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عامل ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تأیید مدل ارتباط سؤالات با عامل ها و عامل ها با مفهوم نظام نامه اخلاقی از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل وضعیت سؤالات از آزمون t تک نمونه ای و در نهایت برای اولویت بندی سؤالات و عامل ها از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها: با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 32 سؤال از طریق مؤلفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس مورد تأیید قرار گرفت. این سؤالات در 6 عامل فعالیت های گروهی 131/13، صداقت گفتاری و رفتاری 793/12، وظیفه شناسی 577/11، رفتار حرفه ای 576/9، تعهد علمی- پژوهشی 779/8 و مسئولیت مالی 699/7 قرار گرفتند که توان پیشگویی سؤالات بر اساس مجموع واریانس ها، برابر با 555/63 درصد می باشد. پایایی عامل های پرسشنامه بین 73/0 تا 88/0 و پایایی کل پرسشنامه 84/0به دست آمد. در خصوص رابطه سؤالات با عامل ها، تمامی سؤالات دارای رابطه معناداری (96/1±T value) با عامل خود داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 84/3 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 053/0 به دست آمد. همچنین تمامی عامل ها با مفهوم نظام نامه اخلاقی رابطه معناداری (96/1±T value) داشتند. نتیجه گیری: تدوین ایننظام نامه اخلاقی که برخاسته از آموزه های دینی و فرهنگ ملی است می تواند راهگشای جامعه علمی ورزش ایران باشد.
ارزیابی سطح سیستم مدیریت دانش و رابطه آن با کیفیت زندگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف این تحقیق، ارزیابی سطح «سیستم مدیریت دانش» و رابطه آن با «کیفیت زندگی شغلی» کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود.روش شناسی: تعداد 245 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی وزارت ورزش به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مدیریت دانش سالیس و جونز و کیفیت زندگی شغلی والتون استفاده شد. با استفاده از روش آلفای کرونباخ، اعتبار پرسشنامه مدیریت دانش(88/0) و کیفیت زندگی شغلی(91/0) محاسبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t تک نمونه ای، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه و ANOVA صورت گرفت.یافته ها: سطح «مدیریت دانش» و «کیفیت زندگی شغلی» در وزارت ورزش به ترتیب «ضعیف رو به متوسط» و «متوسط» ارزیابی شد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار(766/0) بین سیستم مدیریت دانش و کیفیت زندگی شغلی در وزارت ورزش بود (001/0=p). متغیرهای «بکارگیری دانش»، «مدیریت دانش»، «تولید دانش» و «ذخیره سازی و ساماندهی دانش» به ترتیب بالاترین تاثیر رگرسیونی را روی متغیر کیفیت زندگی شغلی داشته اند، بیانگر این که ابعاد سیستم مدیریت دانش، پیش بینی کننده های معنی داری برای کیفیت زندگی شغلی هستند (01/0>p).نتیجه گیری: ارتقای سطح دانش کارکنان وزارت ورزش، می تواند ضمن بهره مند ساختن آنها از دانش روز و لذا ارتقای عملکرد شغلی شان، زمینه بهبود بیش از پیش کیفیت زندگی شغلی آنها را فراهم سازد.
ارزیابی معیارهای تصمیم گیری حامیان مالی از تیم های ورزشی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
مقدمه: همواره رابطه متقابلی بین تیم های ورزشی و حامیان مالی وجود داشته است. تیم ها برای بالا بردن سرمایه خود و حامیان با استفاده از تبلیغات، پوشش رسانه ای و امتیازات دیگر، این تقابل را ادامه می دهند. البته مهم ترین سوال این است که حامیان مالی با توجه به چه عوامل و شرایطی تیم مورد نظر را انتخاب کنند.روش شناسی: با استفاده از نظرات 26 آزمودنی خبره در حوزه حمایت مالی ، تحلیل سلسله مراتبی شخصی مقایسات زوجی انجام و وزن هر یک مشخص شد. از این رو، 14 معیار در سه دسته شرایط تیمی، کشوری و اقتصادی شناسایی و پیشنهاد شدند. در نهایت از میانگین این داده ها برای ترسیم مدل استفاده گردید.یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد شرایط تیمی بیشترین تعداد عوامل را به خود اختصاص داد که با توجه به قانون تبادل قابل قبول است. همچنین، وزن معیار های اقتصادی نیز نسبتا مهم ارزیابی شد که با توجه به شرایط کنونی کشور منطقی است. در نهایت، زیر معیار های ارزیابی شده بر حسب وزن نهایشان رده بندی و توضیح داده شدند. از دیگر دست آورد های این مطالعه ضریب ناسازگاری کمتر آن نسبت به مطالعات پیشین است که نشان می دهد مقایسات انجام شده در این مطالعه نسبت به سایرین از دقت بالاتری برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر عواملی همچون تناسب حمایت مالی(144/0)، میزان تعهدات مالی حامیان نسبت به تیمها (141/0) و عملکرد تیم در زمین (126/0) به عنوان سه عامل اول در تصمیم گیری و انتخاب حامیان مالی در کشورمان شناسایی شدند. که این موضوع می تواند به عنوان عاملی اثر گذار در جذب و انتخاب حامیان مالی معرفی شود.
شناسایی عوامل و مدل سازی روابط میان ادراکات تا توجه انحصاری مشتریان وفادار (مطالعه موردی مدیریت خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل و مدل سازی روابط میان ادراک تا توجه انحصاری مشتریان وفادار مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود.
روش شناسی: پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونه ها شامل 354 تن از مشتریان مجموعه های ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای با 55 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 به دست آمد (01/0 P<). برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری وspss برای آزمون های ANOVA و همبستگی، در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.
یافته ها: در مدل پیشنهادی، کیفیت خدمات، عدالت ادراک شده و ریسک ادراک شده با ضرایب تأثیر (31/0)، (0068/0) و (0068/0) به طور مستقیم بر وفاداری تأثیر می گذارند. همچنین کیفیت خدمات به طور غیرمستقیم و به ترتیب با ضرایب تأثیر (70/0) بر رضایت و (52/0) بر ارزش تأثیر می گذارد. رضایت با ضریب تأثیر (44/0) بر وفاداری، ارزش با ضرایب تأثیر (39/0) بر اعتماد و (028/0) بر وفاداری، و اعتماد با ضریب تأثیر (11/0) بر وفاداری اثر می گذارند. همچنین عدالت ادراک شده به طور غیرمستقیم با ضرایب تأثیر (52/0) بر اعتماد و (17/0) بر رضایت و (24/0) بر ارزش اثر دارد. رضایت و اعتماد به ترتیب با ضرایب تأثیر (25/0) و (13/0) بر فاکتورهای موقعیتی نقش دارند. فاکتورهای موقعیتی با ضریب تأثیر (057/0) بر وفاداری اثرگذار است. ریسک ادراک شده رابطه معناداری با وفاداری نشان نداد.
نتیجه گیری: کیفیت خدمات و عدالت ادراک شده نقش پررنگی در شکل گیری وفاداری و بهره مندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر ارزش به عنوان یک عامل میانجی از موارد پیشنهادی مدل بود.
ارزیابی و مقایسه اجزای سطوح تکنولوژیک دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه با سایر دانشکده های تربیت بدنی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف اصلی پژوهش، تعیین رتبه سطوح تکنولوژیک دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه و مقایسه آن با سایر دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های کشور است. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی است. از روش مشاهده و اطلس تکنولوژی برای تعیین رتبه سطوح تکنولوژیکی و از ابزار پرسشنامه و از نوع پنج گزینه لیکرت جهت گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه می باشد. روش نمونه گیری نیز به صورت سرشماری است. در این پژوهش تعداد183 نفر از دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل اطلس تکنولوژی و آزمون تی یک نمونه ای استفاده کرده ایم. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که رتبه سطوح تکنولوژیکی و ضریب کمک تکنولوژی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در مقایسه با سایر دانشکده های تربیت بدنی کشور پایین تر از حد متوسط است. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بالای اجزای سطوح تکنولوژی (فن افزار، انسان افزار، اطلاعات افزار، سازمان افزار) به عنوان مهمترین شاخص های تکنولوژی در دانشکده تربیت بدنی ارومیه باید در اولویت قرار گیرند.
بررسی اثر آمیخته بازاریابی خدمات مجموعه ورزشی بر رضایتمندی و تاب آوری قیمتی مشتریان (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی حجاب شیراز)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی و تاب آوری قیمتی مشتریان مجموعه ورزشی است.روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه مشتریان زن «مجموعه ورزشی حجاب» در شیراز می باشد که از این تعداد 400 نفر به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته بررسی شدند. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (79 درصد) و روش دو نیم کردن (77 درصد) به تأیید رسید.یافته ها: بر اساس روش معادلات ساختاریافته مشخص گردید، رضایتمندی مشتریان رابطه میان آمیخته بازاریابی خدمات ورزشی و تاب آوری قیمتی را میانجی گری می کند. بر اساس آزمون فریدمن مکان مجموعه ورزشی بالاترین و ترفیعات مجموعه ورزشی پایین ترین اثر را در رضایتمندی مشتریان داشته است. از طرفی آزمون کروسکال والیس نشان داد که اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی خدمات در گروه های مختلف مشتریان متفاوت است.نتیجه گیری: در شرایط شدیداً تورمی امروز کشور که بسیاری از مجموعه های ورزشی برای بقا نیاز به داشتن مشتریانی با تاب آوری قیمتی بالا را احساس می کنند، می بایست آمیخته بازاریابی خود را به طرز هوشمندانه ای تغییر داده و سعی کنند عواملی که بر رضایتمندی مشتریانشان بیشترین تأثیر دارد را بیشتر مورد توجه قرار دهند.