آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف:  هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر استفاده از گوشی های هوشمند در مصرف ورزش است.روش شناسی: پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه کردستان تشکیل می دادند که 400 نفر آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه ادراک نسبت به گوشی های هوشمند از هوانگ و چوانگ (2015)، عوامل خاص ورزش از هور و همکاران (2012)، عوامل خاص گوشی های هوشمند از ها و همکاران (2017) بودند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. جهت آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.  یافته ها: یافته ها نشان دادند مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است. وهمچنین عوامل ادراک نسبت به گوشی های هوشمند به ترتیب با ضرایب، سهولت استفاده (85/0)، مفیدی درک شده (71/0)، و لذت درک شده (41/0)، و عوامل مربوط به ورزش، درگیری ورزشی (67/0)،  تعهد روانی (32/0)، و درنهایت عوامل مختص به گوش های هوشمند، وابستگی شخصی(70/0)، چند رسانه ای (64/0) و نفوذ اجتماعی (24/0) بیشترین تأثیر را در قصد استفاده از گوشی های هوشمند برای مصرف ورزش داشتند.نتیجه گیری: از کاربردها و پیامدهای مثبت پژوهش حاضر این است که مدیران ورزشی و توسعه دهندگان نرم افزارهای ورزشی از درک اهداف و انگیزه های کاربران این گوشی ها در زمینه ورزش بهره مند می شوند، در حین حال نیز بازاری برای مصرف برنامه ها و کاربردهای تلفن های هوشمند در زمینه ورزش را پدید می آورد.

Presenting the model of the influencing factors to usage intention of smartphones in sport

Objective: the present study aiming to present a model of factors influencing on the use of Smartphones for sport consumption. Methodology: The research method was the descriptive – correlative type. the statistical population of the study included all of the students in the University of Kurdistan from which 400 were selected by using Krejcie and Morgan’s table. Research method in this study was the descriptive correlative type.  In order to measure research variables, Hwang and Chung (2015) questionnaires of Perceptions toward Smartphone, Hur et al (2012) questionnaires of Sport-specific Factors, Ha et al(2017) questionnaires of Smartphone-specific Factors were used. Face and content validity were confirmed by the experts, and the Cronbach’s alpha test used to calculate the reliability. To analyse the research hypothesis structural equation model (SEM) were utilized. Results: The results indicated that the presented model illustrate proper finesses. Also, among the factors of Perceptions toward Smartphone, Perceived Ease of Use (0.85), Perceived Usefulness (0.71), and Perceived Enjoyment(0.41), and among the Sport-specific Factors, Sport Involvement (0.67), Sport Commitment(0.32), and finally among the Smartphone-specific Factors, Personal Attachment (0.70), Media Multitasking (0.64) and Social Influence (0.24) had the highest influence on the Usage Intention of smartphone for Sport consumption. Conclusion: Present study has implications for sport managers and sport software’s developers to understand the drivers of smartphone use for sport consumption, while they establish a market for use of software and the usage of smartphones in sport.

تبلیغات