آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: از آنجایی که پاسخ به تقاضا داخلی و خارجی کالاهای ورزشی به عنوان عاملی برای رونق بازار ورزش و کسب توانایی رقابت در عرصه های بین المللی به حساب می آید، این مطالعه توان رقابتی کشور ایران در زمینه صادرات کالاهای ورزشی با مهم ترین شریک های تجاری را بررسی می کند.روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهش های اسنادی است. جهت تحقق هدف، شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA)، مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA)، پلان تجاری (TM) و شاخص سهم ثابت بازار (CMS) برای داده های صادرات ورزشی منتخب ایران و 8 شریک تجاری ایران در در دوره زمانی 2000-2015 به کار برده شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهند که اگرچه مزیت نسبی براساس شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) وجود ندارد؛ اما مطابق با پلان تجاری (TM)، ایران در سال های 2009، 2012 و 2014 توانسته است جزء برندگان در بازارهای رو به صعود قرار گیرد. براساس اثر رقابتمندی در شاخص سهم ثابت بازار (CMS) دو نتیجه حاصل گردید که سهم کشور ایران از بازار کالاهای ورزشی کشورهایی همچون گرجستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان در دوره زمانی 2015-2012 رو به افزایش است. همچنین کشور ایران در سال 2015 نسبت به سال های 2014-2012 توانسته است توان رقابتی خود را افزایش دهد.نتیجه گیری: کشور ایران با وجود نداشتن مزیت نسبی در صادرات کالاهای ورزشی و روند ناپایدار مزیت رقابتی می تواند با همگرایی منطقه ای در چارچوب منطقه ای شدن قدم بردارد و توانایی تولید و صدور کالاهای ورزشی با قیمت ارزان تر را در خود تقویت کند. 

The survey of the Comparative Advantage and Competitive advantage of the Selected Sport Goods’ exports in Iran

Objective: Since responding to the domestic and foreign demand of the sport goods is considered as a factor for the boom of  the sports market and gaining the ability to compete in international fields, this study examines the competitive ability of Iran in the export of sporting goods to the most important business partners. Methodology: The research method is applied in terms of its purpose and in terms of data collection method, it is a type of documentary research. In order to achieve the goal, RCA index, RSCA index, TM and CMS index have been used for the selected sport export data of Iran and 8 Iranian business partners during the time period of 2000-2015. Results: results show that although there is not the comparativeadvantage based on RCA and RSCA indicators, according to TM, Iran in 2009, 2012, and 2014 has been among the winners in rising markets. Based on the competitiveness effect of the CMS index, two results were obtained: Iran's share of the sports goods market in countries such as Georgia, Russia, Azerbaijan and Kazakhstan in the period 2012-2015 is increasing, as well as Iran in 2015 compared to years 2012-2014 have been able to increase their competitive ability. Conclusion: Despite the lack of comparative advantage in the sporting goods’ export and the unstable process of competitive advantage, Iran can proceed with regional convergence in the regional framework and strengthen the ability to produce and export sporting goods at a cheaper price.  

تبلیغات