نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 6 پاییز 1391 شماره 21 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

جستجوی بهبود عملکرد سازمانی از طریق کنترل راهبردی (مورد مطالعه بازرسی کل ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۵۲ تعداد دانلود : ۳۳
هدف این مقاله دستیابی به الگویی از کنترل راهبردی با ابزارهای کاربردی و قابل استفاده در سطح بازرسی کل ناجا است. این پژوهش به لحاظ هدف، اکتشافی و با راهبرد مطالعه موردی و جهتگیری بنیادی، و گردآوری اطلاعات در آن با استفاده از پیمایش میدانی است که با روشهای تحلیل آماری به تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات پرداخته است. طراحی سامانه کنترلی راهبردی، وضعیت سازمان را به منظور حرکت منسجم در بستر محیط فراهم می سازد و کوششهای پراکنده مدیران را انسجام می بخشد و از تصمیمات پراکنده جلوگیری میکند. بازرسی کل ناجا با تدوین سند راهبردی خود نیازمند ابزارها و روشهای کنترل راهبردی خود است. این مقاله با طراحی الگوی کنترل راهبردی به دنبال آسانسازی و حل مسئله کنترل راهبردی است. نتایج نشان داد که اولویت سرمایه گذاری بر شیوه های کنترل راهبردی به ترتیب عبارت است از: کنترل حوزه های راهبردی، کنترل عامل قابلیت راهبردی، کنترل مبتنی بر سناریو، کنترل مفروضات اساسی برنامه ریزی، کنترل آگاهیهای ویژه، کنترل فرهنگی، کنترل مسائل راهبردی محیطی، کنترل اداری، کنترل تشخیصی و کنترل تعاملی میباشد.
۲.

بررسی عوامل مؤثر بر ایراد خسارت به خودروهای انتظامی (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۵ تعداد دانلود : ۳۸
هدف این مقاله، شناخت مهمترین عوامل ایراد خسارت به خودروهای انتظامی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. پژوهش به شیوه ترکیبی و با بهره گیری از روشهای پیمایشی، اسنادی و مصاحبه کیفی انجام شده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه بخش پیمایشی به ترتیب به شیوه اعتبار صوری و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که گویه های متغیر اصلی دارای آلفای 79/0 بوده است. در بخش پیمایشی، نگرش 290 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی شد. در بخش اسنادی 71 پرونده مربوط به ایراد خسارت به خودروها مورد مطالعه قرار گرفت. عوامل انسانی برون سازمانی، عوامل انسانی درون سازمانی، کیفیت خودروها و قطعات، میزان تناسب امکانات و مأموریتها و وضعیت مسیرهای ارتباطی متغیرهای مستقل این تحقیق بوده است. نتایج مطالعه نشان داد که همه متغیرهای مستقل در ایراد خسارت به خودروهای انتظامی مؤثر بوده است؛ به عبارت دیگر هر دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی در ایراد خسارت تأثیر داشته است و میانگین آنها از حد متوسط بیشتر بود به گونه ای که عوامل محیطی، جغرافیایی و عوامل انسانی نقش برجسته ای در ایراد خسارت داشته است.
۳.

نقش نهاد بازرسی قانونی شرکتهای سهامی در رویارویی با فساد اقتصادی و اداری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۷۰ تعداد دانلود : ۳۴
نقش نهاد بازرسی قانونی شرکتهای سهامی را می توان از دیدگاه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. بازرس یا بازرسان قانونی آن دسته از سازمانهای اداری کشور، که از الگوی ساختاری شرکت سهامی پیروی می کنند، دارای وظیفه ای ویژه در ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور نیز هستند که بر اهمیت کار آنها در مقابله با فساد اقتصادی و اداری می افزاید. دراین مقاله با بررسی نقش بازرس یا بازرسان قانونی شرکتهای سهامی در دو سطح نظری و قوانین به صورت کلی و در نظام اداری کشور، پیشنهادهایی در راستای ارتقای اثربخشی این ظرفیت قانونی در رویارویی با فساد اقتصادی و اداری عرضه شده است.
۴.

تبیین معیارهاى شایستگى و شاخص هاى آن در فرهنگ اسلامى(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۲ تعداد دانلود : ۲۸
در جامعه اسلامى، که بر اساس حاکمیت دین اداره مى شود و نظام ارزشى اسلام بر رفتار متصدیان حاکم است، معیارهاى شایستگى را نیز باید بر اساس آموزه هاى دینى استخراج کرد. مراجعه به متون دینى مى تواند به ما در این مهم کمک کند. در این نوشتار با مراجعه به منابع اسلامى و با ابزار فیش بردارى و به روش توصیفى- تحلیلى، به تبیین معیارهاى شایستگى و شاخصهاى آن پرداخته شده است. بر اساس نتایج این معیارها را مى توان تحت سه عنوان کلى یعنى تخصص، توانایى و تعهد بیان کرد که هرکدام از این سه معیار شاخصهایی دارد که در مقاله به آن اشاره شده است
۵.

سنجش میزان آمادگی بازرسی ناجا به منظور اجرای مدیریت دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۵۹ تعداد دانلود : ۳۴
به منظور بهرهبرداری از مزایای اجرای مدیریت دانش، سازمانهایی که به اجرای مدیریت دانش تصمیم دارند، روز به روز در حال افزایش است. به منظور کاهش خطرپذیری اجرا و شکست پروژه اجرا در مراحل بعدی ضروری است که میزان آمادگی برای اجرای مدیریت دانش مورد سنجش واقع، و از یک الگوی آمادگی سازمانی مناسب در این راستا استفاده شود. در این مقاله با استفاده از یک الگوی مناسب، میزان آمادگی سازمانی بازرسی کل ناجا به منظور اجرای مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به صورت توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تعداد 55 نفر از کارشناسان بازرسی بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بوده که اعتبار آن از فرمول آلفای کرونباخ 47/0 به دست آمد. نتایج آزمونهای آماری نشان می دهد که به جز عامل منابع انسانی، سایر عوامل در وضعیت مناسبی قرار دارند و حداقل یک شاخص آنها به بهبود نیاز دارد و بهتر است قبل از سایر عوامل مورد توجه قرار گرفته و کارکنان، مهارت، شایستگی، نگرش، تفکر مثبت و فرهنگ درست برای پذیرش تغییر داشته باشند.
۶.

درک و مشاهده روشهای ارزیابی عملکرد از نظر عدالت رویه ای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۰ تعداد دانلود : ۲۴
هدف این مقاله کاوش در زمینه زیرساخت ادراکی کارکنان از رعایت عدالت در مورد روشهای ارزیابی عملکرد به کار گرفته شده در سازمان است. ده شاخص چند معیاره برای اندازه گیری میزان رعایت انصاف و عدالت در روشهای ارزیابی عملکرد طراحی شد. یک تحلیل عوامل تأییدی و تودرتو در مورد پاسخهای کارکنان (n=188) به مقایسه چهار بعد عدالت با پنج جایگزین احتمالی آنها پرداخت. اعتبار ساختاری از طریق الگوی معادلاتی تناسب پاسخهای کارکنان و سرپرستان نشان داده شده است (n=117). تحلیل عوامل تأییدی، شواهدی را دال بر وجود چهار الگوی مشخص و در عین حال مرتبط به هم از عدالت نشان داد. نتایج فرضیه مبتنی بر وجود ارتباط میان عدالت رویه ای و رفتارهای سودمند برای سازمان از طریق رضایت از نظام ارزیابی، عدالت توزیعی با رضایت از ارزیابی و عدالت میان فردی و اطلاعاتی با رفتارهای سودمند برای سرپرستان از طریق رضایت سرپرستان را تایید کرده است. این پژوهش بر اهمیت ارتقای سطح درک از عدالت در زمینه ارزیابی عملکرد، تأکید می کند. سنجه ها و مقیاسهایی که در این پژوهش طراحی شده است، می تواند مشکلات بالقوه درون سازمانی را در زمینه روشهای ارزیابی عملکرد شناسایی و جداسازی کند.این پژوهش، تحقیقات قبلی را در زمینه تأثیرات مثبت عدالت رویهای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی بر پاسخهای محرک و رفتاری در جهت ارزیابیهای عملکرد با یکدیگر یکپارچه کرده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴