نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 7 بهار 1392 شماره 23 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی شیوه های مؤثر پیشگیری اجتماعی از ضرب و جرح (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان آ. غربی)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۷۲ تعداد دانلود : ۹۰
هدف این پژوهش شناسایی شیوه های مؤثر پیشگیری اجتماعی از ضرب و جرح و اولویت بندی آنها است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری خبرگان و کارشناسان و برخی از کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی بود که 151 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده است. ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه و بهره گیری از پرسشنامه بود که با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل و ارزیابی شد. نتایج حاکی است که تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در پیشگیری اجتماعی از جرم ضرب و جرح وجود دارد و در بین شیوه های مؤثر از پیشگیری اجتماعی نیز توجیه و آگاه سازی کارکنان در مورد پیامدهای ضرب و جرح در اولویت اول است و گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مورد عدم ضرب و جرح و پیش بینی ملاحظات صیانتی رفتار با متهمان در اولویتهای دوم و سوم قرار گرفته است . در وضع مطلوب تقویت فنی و علمی واحدهای انتظامی به منظور آسان سازی کشف علمی جرایم در اولویت اول اقدامات پیشگیری اجتماعی قرار گرفت.
۲.

جانشین پروری مدیران و فرماندهان ناجا ابعاد و اعتبار سنجی بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۹۶ تعداد دانلود : ۹۸
هدف این مقاله بررسی جانشین پروری مدیران بر اساس تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی است؛ بدین منظور پرسشنامه جانشین پروری بر اساس الگوی برنامه ریزی جانشینی ویلیام رایث ول (2010) بومی و سپس توسط 616 نفر از مدیران و فرماندهان ناجا تکمیل شد . با استفاده از روشهای آماری تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی به شناسایی دوباره و تأیید نظری عوامل سازه جانشین پروری در محیط انتظامی پرداخته شده است نتایج تحلیل عامل اکتشافی حاکی از پنج عامل انعطاف راهبردی کلان، نگیزش مشارکتی، چگونگی اجرا، ضمانت اجرایی و آمادگی سازمانی و سرمایه سازمانی در نظر گرفته شد.واریانس استخراج شده توسط عوامل یاد شده بیش از 30 درصد بوده، و نتایج تحلیل عامل تأییدی نشاندهنده ارزش بسیار مناسب مرتبه اول و دوم سازه با مبانی نظری است.
۳.

عوامل ارزشی و فرهنگ ساز مدیریت و رهبری در سیره نبوی و علوی(ع)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۸۰ تعداد دانلود : ۵۹
این تحقیق به دنبال تبیین این هدف اساسی است که سیره و سنت نبوی (ص) و علوی (ع) می تواند به عنوان الگویی در تمامی عرصه های مدیریتی مورد استفاده مدیران سازمانهای نظام اسلامی قرار گیرد؛ با این فرض این سؤال مطرح می شود که عوامل ارزشی مرتبط با حوزه مدیریت و فرماندهی در سیره حکومتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی(ع) کدام است. در پاسخ به این سؤال، تلاش شده با استفاده از احادیث معتبر و مورد وثوق و با اشاره به بخشهایی از بیانات و ترسیم فقراتی از سیره مدیریتی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام، عوامل مؤثر ارزشی و فرهنگ ساز مدیریت و رهبری مشخص و استخراج شود. روش تحقیق این مقاله، کیفی توصیفی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و بررسی اسنادی است. یافته های تحقیق، نه عامل مهم و ارزشی را نشان می دهد که توجه فرماندهان و مدیران سازمانها به این عوامل، می تواند به تحقق اهداف، پیشبرد هر چه بهتر برنامه ها و کارامدی سازمانی با رویکرد اسلامی منجر شود.
۴.

بررسی رابطه بین هوش هیجانی وسلامت روانی با انگیزش شغلی فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی استان مازندران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۷۱ تعداد دانلود : ۷۵
هدف این مقاله، بررسیرابطههوشهیجانی و سلامتروانیبا انگیزششغلیفرماندهانو مدیراننیروی.انتظامی و استانمازندران است که از دو روشماریتوصیفیشاملجدولو نمودارهایفراوانی و آمار استنباطی شاملضریب همبستگی پیرسونتحلیلواریانس ANOVA و مقایسهمیانگینها و نرمافزار آماری (Spss) استفاده شده است،جامعهآماریاینتحقیق، تمامفرماندهان و مدیرانشاغلدر نیروی .انتظامیاستان مازندراندر سال1389بودند. نمونهاینپژوهشبا مراجعهبهجدولکرجسیو مورگان 100نفربه روشنمونهگیریتصادفی است. ابزار گردآوریدادهها پرسشنامهسلامتعمومی28(سؤال) گلدبرگ و هیلروپرسشنامهانگیزش شغلی(23 سؤال)از علی پوردون و پرسشنامه (117سؤالی)هوش هیجانیبار آن که به صورتپنجگزینهایلیکرت (کاملاًموافقم،موافقم، نسبتاًموافقم، مخالفم، کاملاًمخالفم) است. تعیینروایی.صوریو محتوا توسط پژوهشگران و روانشناسان و آزمون سازان مورد تایید قرار گرفت . نتایجاینپژوهش نشان داد 1 بین هوشهیجانیو سلامتروانی فرماندهانو مدیراننیرویانتظامیرابطهمعناداریهست. .2- بینهوشهیجانی وانگیزش شغلیفرماندهان و مدیراننیرویانتظامیرابطهمعناداریوجوددارد. 3-بینسلامتروانیو انگیزش شغلیفرماندهان و مدیراننیرویانتظامیرابطهمعناداریهست. .4- میزانسلامت روانی وانگیزش شغلی بر اساسسابقهکارفرماندهانومدیراننیرویانتظامی تفاوت ندارد و انگیزش شغلی بر اساس سابقه کار متفاوت است. 5- میزانسلامتروانی و انگیزششغلی بر اساس مدرک تحصیلی فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی متفاوت است. 6- میزان سلامتروانی و انگیزش شغلی براساس سن فرماندهانو مدیران نیروی انتظامی متفاوت است.
۵.

تبیین نظام شایسته سالاری بر اساس فرهنگ اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۹۳ تعداد دانلود : ۷۴
بررسی و تحلیل وضعیت کنونی کشور، نشاندهنده عدم استقرار کامل نظام شایسته سالاری به معنای دقیق آن است. از این رو محقق بر آن است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، نظام شایسته سالاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی را تبیین کند. در همین راستا با بیان ریشه ها و عوامل اصلی و تأثیرگذار بر نظام شایسته سالاری اسلامی و مبنا قرار دادن آنها الگوی نظام شایسته سالاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی ارائه شده است.
۶.

توانمندسازی کارکنان از رویکرد های مدیریتی تا توانمندسازی رفتاری کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۱۲۱ تعداد دانلود : ۸۴
هدف این مقاله گسترش و ادامه پژوهشهای قبلی است. برای تحقق این هدف ، روابط میان رویکردهای م دیریتی ت وانمندسازی ناظران، توانمندسازی روانشناختی کارکنان و مقیاس جدیدی به نام توانمندسازی رفتاری کارکنان مورد بررسی قرار گرفت . تحقیق بر اساس توزیع پرسشنامه میان 359 کارمند فاقد پست مدیریتی انجام می گیرد . ازآنجا که توانمندسازی رفتاری کارکنان، از سوی خود فرد گزارش می شود و به صورت خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد، روابط براساس مطالعه چندین منبع و تک منبعی مورد راست آزمایی قرار می گیرد . یافته ها نشان می دهد رویکردهای مدیریتی ت وانمندسازی ناظران با توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معنادار بسیار قوی دارد. اما با توانمندسازی رفتاری کارکنان این رابطه ضعیفتر خواهد بود. تحلیلهای مربوط به معادلات ساختاری نیز از الگویی حمایت می کند که در آن توانمندسازی روانشناختی کارکنان کاملاً رابطه میان روش های مدیریتی ناظران و توانمندسازی رفتاری کارکنان را مرتبط می سازد . این مطالعه سطح مقطعی، نشانه ای از وجود رابطه علیت میان متغیرها به دست نمی دهد . این مقاله پیشنهاد می کند که احساس توانمندسازی، باوری ذهنی است که باید برای گسترش رفتار همراه با بهره وری در میان کارکنان از سوی ناظران یا مدیران ترویج شود. دوم ، همبستگی متوسطی میان مقیاسهای توانمندسازی رفتاری کارکنان و توانمندسازی روانشناختی کارکنان مشاهده شد که نشان می دهد توانمندسازی وجوه متفاوتی دارد. با توجه به نگرانی مدیریت در مورد تحقق نتایج عملی، مقیاسهای رفتاری را نباید در ارزیابی توانمندسازی کارکنان از نظر دور داشت . این مقاله از معیارهای رفتاری ارزیابی توانمندسازی کارکنان به جای تکیه صرف بر مقیاس روانشناختی بهره می گیرد .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶