مدل تعاملی- فرایندی مزایای راهبرد همرقابتی در بخش مراقبت های سلامت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در سال های اخیر با توجه به تورم و محدودیت های وارداتی، اعضای زنجیره تأمین بخش مراقبت های سلامت از همرقابتی استفاده کرده اند. کاربرد همرقابتی هنوز محدود است و نیاز است برای جبران کمبود در منابع و تخصص، استفاده بیشتری از آن بشود. در این زمینه لازم است مزایای همرقابتی برای اعضای زنجیره تأمین تبیین شود. از این رو، پژوهش حاضر به منظور شناسایی و مدل سازی مزایای همرقابتی انجام شده است. در مرحله اول با رویکرد کیفی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته 32 مزیت راهبرد همرقابتی در زنجیره تأمین بخش مراقبت های سلامت شناسایی گردید که در قالب 8 کلان دسته «مزیت های رابطه ای»، «مزایای بیمار»، «مزایای راهبردی»، «مزایای مالی»، «مزایای منابع انسانی»، «تقویت برند»، «مزایای کیفی» و «مزایای حل مشکلات» گروه بندی شدند. در مرحله دوم به منظور مدل سازی مزایا، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مدل سازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی، مزایا در 4 سطح قرار گرفتند. نتایج مدل سازی نشان داد به ترتیب «مزایای راهبردی» و «مزایای منابع انسانی» مهم ترین مزیت همرقابتی هستند زیرا به عنوان مزیت بنیادی بر سایر مزیت ها اثر می گذارند. به منظور بهره گیری از مزایای همرقابتی وجود قراردادهای شفاف برای جلوگیری از تنش، وجود مدیران کارآمد که پذیرای راهبرد همرقابتی باشند و توان حل تعارضات را داشته باشند، وجود معیارهای انتخاب هوشمندانه رقیب، وجود سیستم های نظارتی مورد توافق طرفین و حذف قوانین دست و پاگیر بالادستی لازم است.Interactive-Process Modeling of Coopetition Strategy Advantages in the Healthcare Sector
Recently, due to inflation and import restrictions, the healthcare supply chain has used a coopetition strategy. The use of coopetition is still limited, and it needs to be used more to compensate for the lack of resources and expertise. In this context, it is necessary to explain the coopetition advantages for the supply chain. Therefore, the present research was conducted in order to identify and model coopetition advantages. In the first stage, with a qualitative approach and semi-structured interviews, 32 advantages of a coopetition strategy in the healthcare supply chain were identified and were grouped in 8 major categories: "Relational advantages," "Patient advantages," "Strategic advantages," "Financial advantages," "Human resources," "Brand strengthening," "Quality benefits," and "Problem-solving benefits." In the second stage, in order to model the benefits, using fuzzy total interpretive structural modeling (FTISM). According to FTISM, the benefits were placed in 4 levels. The modeling results showed that "strategic advantages" and "human resources advantages" are the most important coopetition advantages because they are effective on other advantages, and in a way, they are the most fundamental coopetition advantages. To take advantage of the benefits of coopetition, it is necessary to have transparent contracts to prevent tension, the existence of efficient managers who accept coopetition and the ability to resolve conflicts, the existence of criteria for intelligent selection of competitors, and the existence of monitoring systems agreed upon by the parties and the removal of cumbersome upstream rules.