آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

هدف: با توسعه فنّاوری های اینترنتی و افزایش زیست مجازی، شگردهای رسانه ای مبتنی بر علوم شناختی برای مدیریت افکار و اذهان عمومی در جهت جنگهای شناختی و ترکیبی افزایش یافته و ضرورت آگاهی بخشی در این زمینه کاملاً احساس می شود. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برخی از شگردهای رسانه ای مبتنی بر علوم شناختی بر اذهان کاربران در فضای مجازی انجام شد. روش: روش پژوهش، پیمایشی و همبستگی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز خوی به تعداد 135 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر و ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با استفاده از مبانی نظری و نظر خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون کولموگروف اسمیرنف و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از آزمون پارامتریک تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها: تحقیق نشان داد شگردهای رسانه ای اقناع و متقاعدسازی، سوگیری رسانه ای، جریان سازی رسانه ای و دروغ پردازی رسانه ای بر اذهان کاربران فضای مجازی تأثیر مستقیم و معناداری دارند. بر اساس این نتایج، رسانه ها با استفاده از این شگردهای مبتنی بر علوم شناختی قادرند با اغوای مخاطبان خود در فضای مجازی، اذهان و افکار آنان را در جهت دلخواه مالکین رسانه ها هدایت و مهندسی کنند. در راستای نتایج پژوهش پیشنهاد می شود رسانه های متعهد، به ویژه رسانه ملی، قبل از شکل دهی افکار عمومی توسط رسانه های معاند، روایت اول و درست از رویدادها را به طور پیش دستانه منتشر و تبیین کنند.

The impact of media techniques based on cognitive science on the thoughts of cyberspace users in university

Aim: With the development of Internet technologies and the increase of virtual life, the media techniques based on cognitive sciences to manage public thoughts and minds have increased in the direction of cognitive and hybrid wars, and the need to raise awareness in this field is fully felt. Considering the importance of this issue, this research is conducted with the aim of investigating the impact of some media techniques based on cognitive science on the minds of users in virtual space. Method: the method of the survey is correlation and applied type. The statistical population of the research consists of 135 students of Master's degree of Payame Noor University, Center Khoy, and the sample size is 100 according to Cochran's formula. The required data was collected using a researcher-made questionnaire. The content validity of the measurement tool was confirmed by using theoretical foundations and experts' opinions, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient. To ensure the normality of the data distribution, the Kolmogorov Smirnov test was used, and the one-sample parametric T test was used to analyze the data and test the hypotheses. Results: The findings of the research showed that the media techniques of persuasion media bias, media streamlining and media lying have a positive, direct and significant effect on the minds of cyberspace users. Conclusion:  the authors of the survey conclude that the media, by using these techniques based on cognitive science, are able to direct and engineer their minds and thoughts in the desired direction of the media owners by seducing their audience in the virtual space.

تبلیغات