آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

هدف: انعطاف پذیری زنجیره تأمین به مقابله باعدم قطعیت های موجود محیط رقابتی کمک می کند. از این رو، هدف این پژوهش، طراحی و تبیین مدل فرایندی انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی در صنعت لیزینگ خودرو در ایران است.   روش: روش تحقیق این پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی است. ابتدا با استفاده از نظریه داده بنیاد، به عنوان روشی کیفی، پس از ۲۱ مصاحبه و اشباع نظری، مدل انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی در صنعت لیزینگ خودرو ایران با ۲۴ مقوله فرعی در قالب ۶ مقوله اصلی شکل گرفت. سپس در بخش کمّی پژوهش، بعد از توزیع و تکمیل ۲۶۰ پرسش نامه در سطح سازمان های لیزینگ خودرو ایران با روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر فرضیه های مربوط به روابط ابعاد مدل انجام گرفت و اعتبارسنجی مدل در مورد مطالعه بررسی شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، شرایط علّی انعطاف پذیری عبارت اند از: «انتظارات مرتبط با مشتریان»، «عوامل مرتبط با تأمین کنندگان» و «انگیزه های مرتبط با تأمین مالی». شرایط زمینه ای به دست آمده عبارت اند از: «عوامل مرتبط به قانونی مقرراتی»، «عوامل مالی اقتصادی»، «عوامل مرتبط به شرایط زیست محیطی» و «عوامل فرهنگی اجتماعی مرتبط». شرایط مداخله گر انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی به دست آمده عبارت اند از: «ترکیب مالکیت و سهام داران شرکت لیزینگ»، «عوامل مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «عوامل مرتبط با سیستم ها و زیرساخت های صنعت»، «عوامل مرتبط با حمل ونقل و جابه جایی». پدیده انعطاف پذیری مالی در زنجیره تأمین در برگیرنده «راه حل های تأمین مالی»، «ارتباطات مؤثر عناصر زنجیره تأمین»، «عوامل مرتبط با توانایی اعتباردهی» و «مدیریت ریسک مناسب» تعریف شد. همچنین، راهبردهای انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی دربرگیرنده «نوآوری و توسعه محصولات جدید»، «توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش»، «توسعه مهارت های آموزش و خدماتی» و «توسعه همکاری های بین زنجیره تأمین» تعیین شد. پیامدهای انعطاف پذیری مالی در زنجیره تأمین شرکت های لیزینگ عبارت اند از: «افزایش تولید محصولات خودرویی»، «افزایش سطح دسترسی به خدمات»، «دسترسی آسان تر به منابع مالی»، «بهبود گردش اطلاعات مالی» و «افزایش بهره وری زنجیره تأمین». در بخش کمّی پژوهش، بر اساس نتایج مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام شده، «عوامل مداخله گر انعطاف پذیری» بر «شرایط علّی انعطاف پذیری» و «راهبردهای انعطاف پذیری» مؤثر است. «شرایط علّی انعطاف پذیری» بر «توجه به انعطاف پذیری» اثر دارد. همچنین ابعاد «عوامل زمینه ای انعطاف پذیری» و «توجه به انعطاف پذیری» بر «راهبردهای انعطاف پذیری زنجیره تأمین» اثر معناداری دارند و در نهایت «راهبردهای انعطاف پذیری» بر «پیامدهای انعطاف پذیری» مؤثر است. نتیجه گیری: برای افزایش انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی، الگوبرداری از تجارب نمونه های موفق شرکت های داخلی و بین المللی در توسعه محصولات جدید، به ویژه در بستر فناوری های نوپدید، نظیر اینترنت اشیا توصیه می شود. در ضمن، مدیریت مشکلات خدمات پس از فروش، افزایش اعتماد و ارتباط مؤثر با مشتریان و افزایش دانش، تجربه و مهارت های کارکنان متناسب با تغییر و تحولات صنعت، از مهم ترین ارتقادهندگان انعطاف پذیری زنجیره تأمین مالی صنعت لیزینگ خودرو ایران است.

Modeling Financial Supply Chain Flexibility: Evidence from Iran’s Automotive Leasing Industry

Objective Considering the necessity of flexibility in the supply chain to manage uncertainties, this research aims to design and explain a flexibility process model for the financial supply chain in Iran's car leasing industry.   Methods The research method is a mixed-methods exploratory approach. First, 21 qualitative interviews were conducted. Using grounded theory, a financial supply chain flexibility model for Iran's automotive leasing industry was developed, comprising 24 sub-categories within six main categories. Next, 260 questionnaires were distributed and completed in automotive leasing companies in Iran. Structural equation modeling was then employed to conduct a path analysis of the hypotheses concerning the relationships among the model dimensions, and the validation of the model was assessed in the study.     Results Based on the data analysis, the causal conditions of flexibility include "expectations related to customers," "factors related to suppliers," and "motivations related to financing." The contextual factors contain "legal-regulatory factors," "financial-economic factors," "environmental factors," and "cultural-social factors." The intervening factors of financial supply chain flexibility include "ownership and shareholders of leasing companies," "communication and IT-related factors," "industry systems and infrastructure," and "transportation and logistics." The phenomenon of financial flexibility in the supply chain was defined as "financing solutions," "effective communication of supply chain elements," "factors related to the ability to credit," and "proper risk management." Additionally, the strategies for the flexibility of the financial supply chain cover "innovation and development of new products," "development of sales network and after-sales services," "development of training and service skills," and "development of cooperation between supply chains." The consequences of financial flexibility in the supply chain of leasing companies encompass "increasing the production of automotive products," "increasing the level of access to services," "easier access to financial resources," "improving the circulation of financial information," and "increasing the efficiency of the supply chain." In the quantitative part of the research, based on the results of structural equation modeling and path analysis, it was found that intervening factors affect the antecedents and strategies of flexibility. The antecedents of flexibility have an impact on attention to flexibility. Besides, dimensions such as contextual factors, attention to flexibility, and intervening factors significantly affect strategies for financial flexibility in the supply chain, which ultimately affect the consequences of financial flexibility.   Conclusion To enhance the flexibility of the financial supply chain, it is advisable for companies to draw insights from successful product development experiences. Additionally, efficient management of after-sales services, building trust and establishing effective communication with customers, and upgrading employees' knowledge, experience, and skills to align with industry developments are essential factors for fostering financial flexibility in the leasing industry.  

تبلیغات