شناسایی کارکرد افتراقی در آزمون پرلز ۲۰۱۶ با استفاده از درخت راش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: دغدغه رو به افزایشی که در ناعادلانه بودن آزمون ها شکل گرفته، امکان وجود کارکرد افتراقی است. چرا که کارکرد افتراقی یا سوگیری باعث تردید در روایی آزمون می شود. در مطالعه حاضر شناسایی کارکرد افتراقی سوال های سواد خواندن پرلز 2016 بین دانش آموزان ایرانی از طریق مدل درخت راش بررسی شده است. روش پژوهش: داده های استفاده شده در این پژوهش، نتایج مطالعه بین المللی پرلز 2016 در ایران است که با نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی، تعداد 4385 نفر دانش آموز ایرانی شامل 2143 دانش آموز دختر (87/48 درصد) و 2242 دانش آموز پسر (13/51 درصد) پایه چهارم با میانگین سنی 14/10 برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و در آزمون شرکت کردند. داده های این مطالعه در محیط R (تحت کتابخانه psychotree) تحلیل و بررسی شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهند که از 181 سوال در این مطالعه بر اساس جنسیت، بر اساس مدل درخت راش 1 سوال در میان سوالات دو ارزشی با کارکرد افتراقی یکنواخت شناسایی شد. به علاوه در بین سوالات چندارزشی، برای بلوک ۱۶ کارکرد افتراقی شناسایی شد.نتیجه گیری: به نظر می رسد با وجود کارکرد افتراقی تاثیر آن قابل صرف نظر است. اگرچه بهتر است که سوال های با کارکرد افتراقی هنگام انجام تحلیل ها کنار گذاشته شود. عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی می تواند متاثر از این باشد که ترجمه متون مناسب نبوده یا دانش آموزان هنوز به توانایی لازم برای این سطح از خواندن دست نیافته اند. استفاده از نتایج آزمون پرلز نیازمند ظرافت و ملاحظات خاص است.Identifying Differential Item Functioning in PIRLS 2016: A Rasch-Tree Based Approach
Objective: A growing concern in unfairness of educational assessments is the possible presence of differential item functioning. Differential item functioning or bias will undermine the validity of the assessment. In this study, identification of differential item functioning in PIRLS 2016 test among Iranian students has been considered via the Rasch-Tree model.Methods: The data used in this research are from PIRLS 2016 exam results that was also held in Iran. A total of 4385 fourth grade Iranian students were involved consisting of 2143 girls and 2242 boys with the average age of 10.14. The analysis performed by the authors on this dataset was written in R programming language.Results: The results indicate that out of 181 questions, based on raschtree model, one dichotomous question shows uniform differential item functioning. Moreover, among polytomous questions, block 16 shows differential item functioning. Conclusion: It appears even though there is differential item functioning in the PIRLS 2016 test for Iranian students, the impact is negligible. Ideally, however, we would want to remove the questions with differential item functioning before conducting any analysis. Using test results requires care and discretion.