آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت خدمات آموزشی با توسعه دانش محتوایی و شایستگی های کانونی دانشجو- معلمان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشجویان ورودی سال های 1391 و 1392، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1395–1394 در دانشگاه های فرهنگیان استان آذربایجان غربی، به تعداد 1823 نفر بود که طبق فرمول کوکران، 317 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های کیفیت خدمات آموزشی از پرسشنامه سروکوال (زوار و همکاران، 1386)، دانش محتوایی از پرسشنامه محقق ساخته و شایستگی های کانونی از پرسشنامه حیدری و همکاران (1392) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با نظر کارشناسان تأیید شد. روایی سازه پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی و شایستگی های کانونی از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پرسشنامه محقق ساخته دانش محتوایی نیز با تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. پایایی پرسشنامه ها با آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 92/.، 94/. و 90/. تأیید شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که کیفیت خدمات آموزشی نقش پیش بینی کننده ای بر دانش محتوایی و شایستگی های کانونی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی دارد. همچنین دانش محتوایی در رابطه کیفیت خدمات آموزشی و شایستگی های کانونی نقش میانجی را ایفا می کند.

The Relationship between the Quality of Educational Services with Development of Content Knowledge and Core Competencies of the Student-Teachers of Farhangian University

The present research was conducted to investigate the relationship between the quality of the educational services with the development of content knowledge and core competencies of the student-teachers of Farhangian university. Research method is descriptive-correlation. The statistical population includes the entire junior and senior student-teachers entered in Farhangian University (a university for teacher training and development) of West-Azerbaijan in 2012-2013 which is investigated in the academic year 2015-2016. The number of subjects was 1823 selected based on Cochran Formula, about 317 participants are selected in accordance with random stratified sampling method. In order to measure variables; quality of educational services, content knowledge and core competencies, Servqual questionnaire, self-made questionnaire and Heidary, Farajpahlou, Osareh & Geraei questionnaire (2013) were applied, respectively. Pearson Correlation results show that there are meaningful and positive relations among quality of educational services along with content knowledge and core competencies. In addition, Structural Equation model shows that dimensions of educational services quality has a positive and meaningful effect on content knowledge and the core competencies of student-teachers. Also, content knowledge plays a mediation role in the relationship between the quality of educational services and core competencies.

تبلیغات