آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس یادگیری خودجهت دهی در دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان شهر تهران بود که تعداد 315 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت در دسترس، انتخاب شدند و به مقیاس یادگیری خودجهت دهی، اهداف پیشرفت میدگلی و پرسشنامه هوش هیجانی باراُن پاسخ دادند. از نرم افزار SPSS22 و 8,54Lisrel و از روش های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از چهار عامل انگیزش یادگیری، طرح ریزی و اجرا، خودنظارتی و ارتباطات بین فردی ساخته شده است. بررسی روایی نشان داد که این سازه با هدف های تبحری، هدف های عملکردی رویکردی و تمام مؤلفه های هوش هیجانی، دارای همبستگی مثبت و معنی دار و با هدف های رویکردی اجتنابی، دارای همبستگی منفی و معنی دار است. اعتبار مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس، 91/0 و برای هریک از خرده مقیاس ها به ترتیب 81/0، 82/0، 75/0 و 75/0 به دست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود. یافته های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسشنامه یادگیری خودجهت دهی در جامعه دانشجویان، از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است.

Analyzing the Psychometric Characteristics of Self-directed Learning Scale among Students

The aim of the present study was to examine the psychometric characteristics of Self-directed Learning Scale among students. The design of the present study was a correlational one. The statistical population of this research included all students in Tehran city, among whom 315students of Islamic Azad University were selected through available sampling method. The concerned population responded to such scales as Self-directed Learning Scale, Midgley’s Achievement Goal Orientations Scale and Barron's Emotional Intelligence Questionnaire. The SPSS (Version 22) and Lisrel (8, 54) software as well as factor analysis method, Chronbach's Alpha and Pierson's Correlation were used to analyze the data. The results of factor analysis showed that this scale was consisted of 4 factors, including motivation for learning, planning and implementation, self-monitoring and interpersonal relationships. Having examined the validity of the scale, it was indicated that this construct had a positive significant relationship with mastery goals, approach functional goals and all components of emotional intelligence. However, the former construct had a negative significant relationship with avoidance approach goals. The reliability of the scale was determined 0.91 for the whole scale using Cronbach's Alpha. Besides, the reliability of each subscales were determined as 0.81, 0.82, 0.75 and 0.75, respectively. The latter results indicated high capability of this instrument. The findings of the study indicated that the Persian version of Self-directed Learning Scale was characterized with acceptable psychometric characteristics among university students.

تبلیغات