افت پارامترهای سؤال های روند آزمون ریاضیات پایه هشتم تیمز ایران و تأثیر آن در برآورد پارامتر توانایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی افت پارامترهای سؤال (IPD) روند آزمون ریاضیات تیمز پایه هشتم ایران و تأثیر آن بر برآورد پارامتر توانایی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پایه هشتم شرکت کننده در آزمون ریاضیات تیمز ایران در سال های 2003، 2007 و 2011 بود؛ 1224 نفر (408 نفر در هر دوره) از دانش آموزانی که به 40 سؤال روند موجود در این آزمون پاسخ داده بودند. برای بررسی وجود یا نبود افت از نرم افزار 23SPSS و روش رگرسیون لجستیک استفاده شد. بر اساس نتایج از بین 40 سؤال روند 2 سؤال افت را در پارامترهای خود نشان دادند؛ که هر دو سؤال نیز دارای افت پارامتر یکنواخت بود؛ اما طبق ملاک اندازه اثر جودوین و جیرل هر دو سؤال اندازه اثر ناچیزی داشتند. برای بررسی تأثیر افت پارامترها بر توانایی دانش آموزان، ابتدا توانایی تتا دانش آموزان با حضور کل سؤال ها محاسبه شد و پس از شناسایی و حذف سؤال های دارای افت، بار دیگر پارامتر توانایی تتا با استفاده از نرم افزار BILOG-MG محاسبه شد؛ سپس برای بررسی میزان تفاوت میانگین ها و معنی داری آن از روش آماری t وابسته استفاده شد؛ نتیجه آنکه این میزان افت در برآورد توانایی دانش آموزان تأثیر چشمگیری نداشته است.Item Parameter Drift (IPD) in the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) among Iranian 8th Grade Students and Its Impact on Estimating of Capability Parameter
This paper aimed to investigate the Item Parameter Drift (IPD) in the TIMSS among Iranian 8th grade students and its impact on estimating their capability parameter. The statistical population of this study included all Iranian 8th grade students who participated in the TIMSS in 2003, 2007 and 2011; 1224 students (408 students per test course) who responded to 40 trend items in the current test. The presence or absence of IPD was tested using SPSS (Version 23) Software and Logistic Regression method. The result showed that, among 40 trend items, 2 items were diagnosed with IPD which were characterized with a uniform IPD and 1 item had a non-uniform IPD. However, given the criteria of Goodwin-Gill's effect size, both items were characterized with little effect size. The students' capability (θ) in the presence of all trend items was calculated to address the impact of ID on students' capability. Having identified and deleted the items with IPD, the capability parameter (θ) was calculated using BILOG-MG Software. Next, the Dependent T-test was used to examine the difference between the means and their significance. The results indicated that that rate of drift did not last a significant impact in determining the students' capability.