بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای آموزش عالی در ایران (رویکرد مدل سازی اقتصادی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله، عوامل مؤثر بر تقاضای آموزش عالی در ایران با رویکرد اقتصادی بررسی شده است. عوامل مؤثر بر آموزش عالی با استفاده از فن اقتصادسنجی تصحیح خطای برداری و آزمون هم انباشتگی یوهانسن-یوسلیوس در دوره زمانی ۱۳۹۳-1361 برآورد شده اند. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که تمامی متغیرها از منظر آماری معنی دار بوده و متغیر هزینه آموزش و تحصیل خانوار و همچنین شاخص دستمزد به عنوان هزینه فرصت دارای تأثیر منفی و متغیرهای شهرنشینی و هزینه دولت در آموزش بر تعداد دانشجویان اثر مستقیم دارند. نتایج حاصل از آزمون هم انباشتگی بیانگر آن است که متغیرهای در نظر گرفته شده در بلندمدت با یکدیگر در ارتباط هستند. همچنین ضریب تصحیح خطای به دست آمده، نشان می دهد که در هر سال 15/0 از عدم تعادل در تقاضای آموزش عالی از بین می رود.Influencing factors on higher education in Iran (Economic modeling approach)
This paper examines the factors affecting demand for higher education in Iran. In this study, factors affecting higher education and the error correction using econometric techniques Johansen's co-integration test have been estimated for the period 1982-2014.The results indicate that all variables are significant and education expenditure and wage index have negative impact and urbanization and government expenditure on education have a direct effect on the students. Co-integration test indicates that the variables are associated in the long term. Error correction is 0/15 in per years.