آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸۶

چکیده

این جستار در پی آن است تا نشان دهد که شماری از فقهای شیعه امامی برخلاف منظر سنتی درفقه اسلامی تغییر و دست کاری در جسم آدمی را، مشروط به رعایت حدود اخلاقی، محیط زیستی و بهداشتی مجاز دانسته اند. این نگاه معاصر حاصل تفسیری عرفانی-شیعی از شماری از آیات قرآن مانند آیات ناظر به آفرینش انسان، حمل امانت الهی و فطرت است و بنابر این، از ویژگی هایی این چنین برخوردار است: بهره مندی از قدرت تفویضی خدا در این جهان، توانایی کشف رازهای هستی و شناخت واقعیت های جهان، خودآگاهی نسبت به خداوند و ارزش های اخلاقی. این انسان شناسی عرفانی- شیعی الهام بخش شماری از نظریات حقوقی بدین شرح گردید: 1. انسان از اعتبار تغییر نظام حاکم بر زمین برخوردار است و از این رو شبیه سازی انسانی مجاز است؛2. جنسیت انسان در محدوده سلطه و اختیار اوست و می تواند آن را تغییر دهد؛3. دستکاری در الگوهای خلقت جسمانی مانند آنچه در فناوری کمک به باروری آزمایشگاهی، بارورسازی مصنوعی، انتقال جنین و مواردی مانند آن انجام می شود، مجاز است؛4. مخالفت با تحمیل هرگونه محدودیت بر اندیشه و علم، حتّی در قالب انحصار حق «مالکیت فکری» در فناوری و دانش های زیستی.

Theology of Delegation and its Impact on Jurisprudential Thought

 This study aims to demonstrate that some Shia Imami jurists, contrary to the traditional view in Islamic jurisprudence, have considered changes and alterations in the human body permissible, subject to ethical, environmental, and health boundaries. This contemporary perspective is the result of an interpretive mystical-Shia understanding of certain Quranic verses related to the creation of humans, bearing the divine trust, and nature. As a result, it possesses the following characteristics: utilization of God's delegatory power in this world, the ability to discover the mysteries of existence and understand the realities of the world, self-awareness in relation to God and ethical values. This mystical-Shia anthropology has inspired certain legal theories as follows: 1. Humans have the legitimacy to change the prevailing system on Earth and therefore human simulation is permissible; 2. Human gender is within his authority and discretion and can be altered; 3. Alterations in the patterns of physical creation, such as those involved in technologies aiding in laboratory fertility, artificial insemination, embryo transfer, and similar practices, are permissible; 4. Opposition to imposing any restrictions on thought and knowledge, even in the form of monopolizing intellectual property rights in technology and biological sciences.

تبلیغات