آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

مقدمه: یکی از عوامل مشکل زا در زمینه آموزش و یادگیری، اهمال کاری تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش اخلاقی و اعتیاد به تلفن همراه در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 357 نفر از آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1989)، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011) و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری (1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-16 از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. یافته ها: ضرایب همبستگی نشان داد که بین هوش اخلاقی و اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی معنی دار و بین اعتیاد به تلفن همراه با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0 < P ). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هوش اخلاقی و اعتیاد به تلفن همراه توانستند به طور معنی داری اهمال کاری تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: در برنامه های آموزشی برای پیشگیری و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان، باید به هوش اخلاقی و اعتیاد به تلفن همراه توجه ویژه داشت.

تبلیغات