پژوهش و مطالعات علوم اسلامی

پژوهش و مطالعات علوم اسلامی

پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم دی 1401 شماره 42

مقالات

۱.

بررسی مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگر ناشی از حوادث کار

نویسنده:
تعداد بازدید : 691 تعداد دانلود : 823
مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر، در مورد حوادثی است که در حین کار برای او پیش می آید و موجب خسارت ها و صدماتی به او می شود. در این مورد نیز قانونگذار پیش بینی کرده است که اگر این خسارت ها ناشی از حوادث کار باشد، کارفرما مسئول جبران خسارت های کارگر است.در این تحقیق که به روش توصیفی –تحللی با استفاده از ابزار کتابخانه ای صورت گرفته چنین نتیجه گرفته می شود که، بر اساس ماده ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این که ممکن است کارفرما به طور مستقیم دخالتی در ورود خسارت نداشته باشد اما از باب حمایت از کارگر، قانونگذار کارفرما را مکلف به جبران خسارت کرده و به همین دلیل به خصوص در برخی فعالیت ها الزاماتی برای بیمه کردن کارگر وجود دارد. قانونگذار در ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون را مکلف نموده که بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.بر این اساس، هر کارفرمایی مکلف است کارگران ثابت و دایم خود را بیمه کند تا اگر خساراتی در حین کار به کارگر وارد شد، از طریق بیمه جبران شود. حال پرسش اصلی تحقیق این است که،مبنای مسئولیت کارفرما در قبال خسارت وارده به کارگران چیست؟یافته های تحقیق نشان می دهد که، مبنای مسئولیت کارفرما و سازمان تامین اجتماعی درقبال خسارت وارده بر کارگران در محیط کار در صورت تقصیر مسئولیت بوده و می بایست نسبت به جبران خسارت اقدام نماید.
۲.

رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه های روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه

تعداد بازدید : 870 تعداد دانلود : 563
هدف پژوهش حاضر رابطه ذهنیت فلسفی وسرمایه های روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد، روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق مورد نظر معلمان دوره ی ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد (N=4500) که با استفاده از جدول کرچسی و مورگان 350 نفر را به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب و با روش تصادفی منظم به جدایی گزینی آنها اقدام نمودیم، ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد از جمله سرمایه های روانشناختی لوتانز (2010) می باشد که با توجه به استاندارد بودن آن ها روایی و پایی آن ها مورد تایید اساتید متخصص قرار گرفته است؛ برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استنباطی ازضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون تی، رگرسیون چندگانه استفاده می شود و همچنین برای غنای بیشتر تحقیق از روش های آماری توصیفی نمودارها، جداول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی وپراکندگی نیز بهره گرفته می شود، در ضمن کلیه ی عملیات اجرایی پردازش داده ها با استفاده از نرم افزار spss صورت می گیرد. ماحصل تحقیق را می توان این گونه بیان نمود که بین متغییرهای ذهنیت فلسفی و سرمایه های روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان رابطه ی معنادار و همبستگی مثبتی وجود دارد.
۳.

پیش بینی افسردگی پس از زایمان بر اساس جهت گیری مذهبی

نویسنده:
تعداد بازدید : 179 تعداد دانلود : 521
مقدمه: بدنیا آوردن فرزند، شروع مرحله جدیدی در زندگی هر زن است و هم زمان با شروع این تجربه جدید و لذت مادر بودن، مسوولیت و دغدغه های متعدد به دنبال دارد. هدف این مطالعه پیش بینی افسردگی پس از زایمان بر اساس جهت گیری مذهبی است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 60 زن باردار به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه جهت گیری مذهبی بهرامی(1378) شامل 45 سؤال و پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ(1987) شامل 10 سؤال بود. داده ها در نرم افزار SPSS20 وارد و با روش رگرسیون استاندارد آنالیز شدند. یافته ها: عامل سازمان نایافتگی مذهبی قادر به پیش بین افسردگی پس از زایمان بود. نتیجه گیری: روی آوری به مذهب می تواند از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کند.
۴.

بررسی تطبیقی اماره مجرمیت در حقوق کیفری ایران و انگلستان

تعداد بازدید : 535 تعداد دانلود : 749
در همه ادوار زندگی، جرم به عنوان پدیده ای نا بهنجار وجود داشته و بشر نیز با ابزار های مختلف در پی مهار آن کوشیده است. با پیشرفت علوم مختلف، مجرمان از ابزار های نوین استفاده نموده تا از این رهگذر از چنگال دستگاه عدالت گریخته و کیفر نبینند. به همین دلیل، شیوه های برخورد و مقابله با جرایم نیز به روز شده و نظام تعقیب کیفری متهمان در پرتو دیدگاه های جدید اصلاح شده است. یکی از راهکار ها و اقدامات پیشنهادی اسناد بین المللی و همچنین قانونگذاران کشورها، پذیرش تقدم اماره های مجرمیت بر اصل برائت است تا با معکوس شدن بار اثبات، متهمان در شرایط ضعیف تری نسبت به مقام تعقیب قرار گیرند. حال آن که اصل برائت یکی از اصول مسلم در همه نظام های حقوقی است و احترام به آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نگارنده در این مقاله به بررسی جلوه های توسل به اماره های مجرمیت در اسناد بین المللی و همچنین قوانین ایران می پردازد. به نظر می رسد رویکرد قانونگذار ایران در همه موارد منطبق با الزامات اسناد بین المللی نیست و قانونگذار ایران، بر اساس مبانی خاص فکری و شرعی خود اقدام به پذیرش اماره های مجرمیت نموده است. شیوه اثبات دعاوی کیفری را می توان به روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی کرد. در شکل اول شهادت، اقرار، قسم، قسامه و علم قاضی و در شکل دوم امارات مطرح است. از دلیل غیر مستقیم در این تحقیق، به « اماره» تعبیر می شود. و این بحث مطرح می شود که «اماره» بودن، به معنی کم اعتباری آن در مقایسه با ادله سنتی اثبات دعوا نیست، بلکه در مواردی به استناد رویه قضایی موجود در انگلیس و تحلیل قواعد حاکم بر ادله اثبات در کشورمان، می توان این فرض را تقویت کرد که چنین مواردی اعتبار هم سنگ یا حتی بیش از ادله ستنی دارند.
۵.

عوامل و موانع جذب مخاطب به کتابخانه های عمومی

تعداد بازدید : 900 تعداد دانلود : 480
کتابخانه های عمومی به عنوان نهادی فرهنگی- اجتماعی به توسعه و ارتقاء فرهنگ جامعه کمک می کنند، ارتقاء فرهنگ منجر به توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظایر آن می شود؛ چرا که فرهنگ پایه رفتارهای انسانی در جوامع به شمار می رود. در نتیجه کتابخانه های عمومی موظف اند در جذب مردم گام بردارند. لذا مطالعه حاضر به شناسایی عوامل جذب و توسعه مخاطب درکتابخانه های عمومی از دیدگاه کاربران زاهدانی پرداخته است. تحلیل داده ها به صورت توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از پرسشنامه تهیه شده است براساس آلفای کرونباخ پایایی آن 1/7 است ونتایج نشان می دهدکه دانشجویان، دانش آموزان و افراد مجرد با(8/77%)بیشترین افرادی هستند که به کتابخانه ها مراجعه می کنند و بیشتر پاسخگویان در هفته ای کمتر از 5ساعت با(65%)را به خود اختصاص داده اند و بیشتر افراد با بیش از 5ساعت در روز زمان خود را به استفاده از ابزارهای دیجیتال می گذرانند. وجود امکانات رفاهی کم در کتابخانه ها و همچنین استفاده زیاد از اینترنت که به اطلاعات سریعتر دسترسی پیدا می کنند از دیگر عوامل عدم مراجعه به کتابخانه است.
۶.

بررسی و تبیین ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ مدارس شهر البرز

تعداد بازدید : 550 تعداد دانلود : 980
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﺷﻬﺮ البرز ﺑﻮد،اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻮد .ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﻖ، ﺷﺎﻣﻞ تمامی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ البرز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 10241 نفر بود. روش نمونه گیری خوشه ای و تعداد 400 نفر از دانش آموزان مدارس شهر البرز (200 نفر دانش آموز ورزشکار و 200 نفر دانش آموز غیر ورزشکار) نمونه گیری شد. اﺑﺰارﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮔﻠﺪﺑﺮگ و ﻫﯿﻠﺮ (GHQ-28) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ رواﯾﯽ، از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ، ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در بین 50 نفر از دانش آموزان ﺗﻮزﯾﻊ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮاﻧﺒﺎخ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ در ﮐﻞ 94/0ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﺪل ﻧﯿﻤﺴﺎل اول ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎی آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در دو ﮔﺮوه ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد(.(001/0>p)،ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داری (18/0- = r) ﺑﺮﻗﺮارﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (012/0>p )،در ﮐﻞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ،اﺿﻄﺮاب،ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی و اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻤﺘﺮی ﺑﺮ ﺧﻮردارﻧﺪ و ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﮐﺜﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺴﻮﺳﺖ.
۷.

تحلیل عوامل موثر در پیدایش تعارض قوانین و رابطه آن با تعارض دادگاه ها

تعداد بازدید : 658 تعداد دانلود : 844
تعارض قوانین در حقوق بین الملل خصوصی جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مراجع قانونگذاری هر کشور بایستی شیوه های حل تعارض قوانین را به کار گیرند. هنگامی که روابط میان دولت ها به گسترگی امروز مطرح نبود و تابعین هر کشور صرفا در محدوده ی همان کشور رفت وآمد می کردند، مسئله ی تعارض قوانین هم جایگاهی نداشت؛ ولی وقتی ارتباطات میان افراد از سطح ملی خود فراتر رفت، در پی این رابطه ها اختلاف هایی مطرح شد. از آنجا که در این اختلاف ها چندین کشور و به تبع آن چندین قانون دخیل بودند، بحث تعارض قوانین مطرح شد. لذا با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل موثر در پیدایش تعارض قوانین و رابطه آن با تعارض دادگاه ها در قالب یک مطالعه مروری کتابخانه ای انجام گرفته است. در این مقاله به تعریف و مفهوم تعارض قوانین، شیوه های حل تعارض قوانین، تاثیر تعارض دادگاه ها در تعارض قوانین، شباهتها و تفاوت بین تعارض قوانین و تعارض دادگاه ها، روشهای حل تعارض و غیره پرداخته می شود. در نتیجه نیز باید توجه ذاشت که هدف از مباحث حقوقی تعارض، در واقع یافتن قانون صالح برای حل و فصل اختلافات و دعاوی است که می تواند قانون کشور محل دادگاه یا قانون بیگانه باشد و باید این برتری نهادها به هنگام اجرای رأی دادگاه در هر کشور که باشد قابل توجیه و قابل احترام دانسته شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵