Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
بررسی و تبیین ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ مدارس شهر البرز
نویسندگان:
سیده طاهره موسوی راد
کتایون ثالثی
منبع:
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم دی 1401 شماره 42
کلید واژه ها:
بهداشت روانی
عملکرد تحصیلی
دانش آموزان ورزشکار
شهر البرز
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۸۵ - ۱۰۴
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۹۶
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۴۵
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال پنجم فروردین 1402 شماره 45
سال ۱۴۰۱ (۱۲)
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم اسفند 1401 شماره 44
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم بهمن 1401 شماره 43
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم دی 1401 شماره 42
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم آذر 1401 شماره 41
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم آبان 1401 شماره 40
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم مهر 1401 شماره 39
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم شهریور 1401 شماره 38
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم مرداد 1401 شماره 37
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم تیر 1401 شماره 36
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم خرداد 1401 شماره 35
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم اردیبهشت 1401 شماره 34
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال چهارم فروردین 1401 شماره 33
سال ۱۴۰۰ (۱۲)
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم اسفند 1400 شماره 32
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم بهمن 1400 شماره 31
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم دی 1400 شماره 30
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم آذر 1400 شماره 29
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم آبان 1400 شماره 28
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم مهر 1400 شماره 27
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم شهریور 1400 شماره 26
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم مرداد 1400 شماره 25
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم تیر 1400 شماره 24
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم خرداد 1400 شماره 23
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم اردیبهشت 1400 شماره 22
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال سوم فروردین 1400 شماره 21
سال ۱۳۹۹ (۱۲)
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم اسفند 1399 شماره 20
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم بهمن 1399 شماره 19
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم دی 1399 شماره 18
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم آذر 1399 شماره 17
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم آبان 1399 شماره 16
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم مهر 1399 شماره 15
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم شهریور 1399 شماره 14
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم مرداد 1399 شماره 13
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم تیر 1399 شماره 12
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم خرداد 1399 شماره 11
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم اردیبهشت 1399 شماره 10
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال دوم فروردین 1399 شماره 9
سال ۱۳۹۸ (۸)
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول اسفند 1398 شماره 8
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول بهمن 1398 شماره 7
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول دی 1398 شماره 6
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول آذر 1398 شماره 5
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول آبان 1398 شماره 4
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول مهر 1398 شماره 3
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول شهریور 1398 شماره 2
-
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال اول مرداد 1398 شماره 1
چکیده
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﺷﻬﺮ البرز ﺑﻮد،اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻮد .ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﻖ، ﺷﺎﻣﻞ تمامی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ البرز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 10241 نفر بود. روش نمونه گیری خوشه ای و تعداد 400 نفر از دانش آموزان مدارس شهر البرز (200 نفر دانش آموز ورزشکار و 200 نفر دانش آموز غیر ورزشکار) نمونه گیری شد. اﺑﺰارﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮔﻠﺪﺑﺮگ و ﻫﯿﻠﺮ (GHQ-28) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ رواﯾﯽ، از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ، ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در بین 50 نفر از دانش آموزان ﺗﻮزﯾﻊ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮاﻧﺒﺎخ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ در ﮐﻞ 94/0ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﺪل ﻧﯿﻤﺴﺎل اول ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎی آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در دو ﮔﺮوه ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد(.(001/0>p)،ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داری (18/0- = r) ﺑﺮﻗﺮارﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (012/0>p )،در ﮐﻞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ،اﺿﻄﺮاب،ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی و اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻤﺘﺮی ﺑﺮ ﺧﻮردارﻧﺪ و ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﮐﺜﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺴﻮﺳﺖ.
تبلیغات