کتابخانه های عمومی به عنوان نهادی فرهنگی- اجتماعی به توسعه و ارتقاء فرهنگ جامعه کمک می کنند، ارتقاء فرهنگ منجر به توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظایر آن می شود؛ چرا که فرهنگ پایه رفتارهای انسانی در جوامع به شمار می رود. در نتیجه کتابخانه های عمومی موظف اند در جذب مردم گام بردارند. لذا مطالعه حاضر به شناسایی عوامل جذب و توسعه مخاطب درکتابخانه های عمومی از دیدگاه کاربران زاهدانی پرداخته است. تحلیل داده ها به صورت توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از پرسشنامه تهیه شده است براساس آلفای کرونباخ پایایی آن 1/7 است ونتایج نشان می دهدکه دانشجویان، دانش آموزان و افراد مجرد با(8/77%)بیشترین افرادی هستند که به کتابخانه ها مراجعه می کنند و بیشتر پاسخگویان در هفته ای کمتر از 5ساعت با(65%)را به خود اختصاص داده اند و بیشتر افراد با بیش از 5ساعت در روز زمان خود را به استفاده از ابزارهای دیجیتال می گذرانند. وجود امکانات رفاهی کم در کتابخانه ها و همچنین استفاده زیاد از اینترنت که به اطلاعات سریعتر دسترسی پیدا می کنند از دیگر عوامل عدم مراجعه به کتابخانه است.