مقالات
حوزه های تخصصی:
پویاییهای حاکم بر محیط تجاری واحدهای تولیدی و تعدد عوامل مؤثر بر عملکرد آنها بر لزوم پرداختن به برنامهریزی به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیریت مورد تأکید بوده است. در این میان برنامهریزی تولید در شرکتهای تولیدی از مهمترین ابزار موفقیت محسوب میشود. در مقاله حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از شیوههای تحقیق در عملیات، مدلی مناسب برای برنامهریزی تولید در صنعت سیم و کابل ارائه داده شود به گونه ای که بتوان الگویی مناسب از ارتباطات منطقی بین عملیات را تدوین و به کمک آن مسوولین ذیربط را در امر برنامهریزی آتی یاری نموده و باعث افزایش بهره وری شد. در این مقاله پس از آشنایی مختصر با برنامهریزی تولید و تکنیکهای آن و همچنین نحوه تولید کابلهای مخابراتی مسی, با استفاده از مدل برنامهریزی آرمانی، برنامهریزی تولید انجام خواهد شد.
ارزیابی عملکرد سیستم صف کارمند – تحویلداری در بانک سپه
حوزه های تخصصی:
بانکها بیشک در اقتصاد ایران همچون سایر کشورها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای واسطهای در جایگاه سازمانهای مالی، دولت را در اجرای سیاستهای پولی( انبساطی و انقباضی) یاری میکنند. این سازمانها که در تقسیم بندی بخشهای اقتصادی در بخش خدمات هستند، در ارتباط مستقیم با نیروی انسانی و مشتریان قرار دارند، به عبارت دیگر مشتری و عامل انسانی چه درقالب خدمت گیرنده و چه در قالب خدمت دهنده عامل حیات و بقای آن است، لذا بهینه سازی سیستم خدمت دهی بانکها میتواند در محیط رقابتی امروز با افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینهها باعث ایجاد مزیت رقابتی برای آنها گردد. سیستم کارمند- تحویلداری یکی از طرحهائی است که در راستای تکریم ارباب رجوع و با هدف جلب هر چه بیشتر رضایت آنها طراحی شده است. از این رو رفع نقاط ضعف آن میتواند سر آغاز حرکت به سمت مشتری مداری و موفقیت سیستم بانکی شود. در این تحقیق سعی بر این بوده که از طریق بکارگیری تکنیکها و مدلهای صف به ارزیابی عملکرد سیستم کارمند – تحویلداری در بانک سپه به لحاظ پارامترها و شاخصهای تئوری صف(معیارهای زمانی، معیارهای تجمعی و شاخص بهره وری) پرداخته و عملکرد سیستم مذکور با سیستم قبلی(تحویلداری) مقایسه شود. برای این مهم با ارائه مقدمهای کوتاه به تشریح مبانی نظری و متدولوژی تحقیق پرداخته و در ادامه با استناد به مبانی نظری، اقدام به پردازش دادهها از طریق بکارگیری تکنیکهای آماری و مدلهای مورد استفاده در تئوریهای صف شده و پس از انطباق اطلاعات بدست آمده از طریق پردازش دادهها با فرضیات و اهداف مورد نظر به آنالیز دقیق سیستمهای تحویلداری و کارمند – تحویلداری، ارائه نتایج و پیشنهادات پرداخته شده است.
طراحی مبتنی بر بدیهیات ابزاری جهت فازبندی واستقرار سیستم تولیدی
حوزه های تخصصی:
طراحی مبتنی بر بدیهیات،نیازهای عملکردی،پارامترهای طراحی،فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی
تاثیر تفکر ناب در بهبود مهندسی مجدد فرآیندها
حوزه های تخصصی:
یکی از ایدههای جدیدی که به عنوان جانمایه تحولات مورد توجه قرار گرفته و در معماری بهینه فرآیندها با دیدگاهی سیستمی مورد استفاده میباشد فلسفه تفکر ناب است که در مقاله حاضر به تشریح مفهوم، اصول و چگونگی کاربرد این فلسفه در بهبود فرآیند مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی پرداخته شده است. فلسفه تفکر ناب یکی از کاربردی ترین ابزارهای مفهومی در طراحی فرآیندهای اطلاعاتی سازمان است.
سنجش کیفیت خدمات واحد فناوری اطلاعات همراه با مطالعه موردی در صنعت حمل و نقل
حوزه های تخصصی:
نظر به این که سازمانها امروزه به دنبال یافتن راههای رقابت مؤثر تر در بازارهای در حال رشد هستند و خدمات درون سازمانی نقشی غیر قابل انکار در جهت گیری رقابت میان سازمانها ایفا میکند، توجه مدیران به خدمات درون سازمانی جلب شده است که مزایای رقابتی را برای سازمان آنها به دنبال داشته باشد. یکی از انواع این خدمات فناوری اطلاعات میباشد که هزینه قابل توجهی را از مجموع هزینههای سازمان به خود اختصاص میدهد. در نتیجه این مسائل ارزیابی عملکرد واحدهای IT، به صورت یکی از جنبههای مهم نظارت سازمانی در آمده است. در این تحقیق ابتدا مروری بر سه مدل رایج در ارزیابی کیفیت خدمات به نامهای SERVQUAL، SERVPERF و Normed Quality صورت گرفته است و از میان آنها روش SERVQUAL جهت ارزیابی کیفیت خدمات IT انتخاب شده است و سپس با استفاده از آن، کیفیت خدمات واحد IT یکی از شرکتهای حمل و نقل کشور ارزیابی شده است. بر اساس تحلیل شکاف پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت خدمات IT ارائه گردیده است. در این مقاله با انجام تحلیل عاملی نتیجهگیری شده است که خدمات IT بر ابعاد SERVQUAL تأثیرگذار است و در نتیجه آن ابعاد جدیدی معرفی شده است.
ارائه مدلی به منظور تعیین سیاست نگهداری اثربخش با رویکرد پویایی سیستم
حوزه های تخصصی:
در این تحقیق با توجه به ماهیت پویای سیستمها و ماشینآلات تلاش در جهت ارائه مدلی گردیده است که بتواند این ویژگی را در طراحی مدل نگهداری لحاظ نماید. بدین منظوریک مدل سیستم پویا ارائه گردیده است که مهمترین متغیرهای تاثیرگذار در طول چرخه عمر همچون عمر سیستم، میزان بحرانی بودن ماموریت، سطح دسترسی، بهبود در قطعات و سیستمها، نرخ شکست و... را در انتخاب و ارزیابی سیاست نگهداری مد نظر قرار میدهد. در واقع به دنبال توسعه و ارائه چارچوبی هستیم که هم بتواند به ارزیابی سیاستهای نگهداری سیستم بپردازد و هم تاثیر پارامترهای نگهداری بر هزینه چرخه عمر سیستم را شبیه سازی نماید. معیارهای مورد استفاده برای اندازهگیری اثربخشی سیاست نگهداری مورد استفاده، هزینه چرخه عمر و خرابیهای تجمعی میباشند. در این تحقیق با استفاده از دانش سیستم پویا مدلسازی نگهداری صورت پذیرفته است. در واقع هدف هر مدل نگهداری ایجاد تعادل بین هزینههای خرابی و فرصت از دست رفته با هزینههای نگهداری پیشگیرانه می باشد که این اصل در مدل پیشنهادی در تعیین سیاست نگهداری پیشگیرانه بر اساس پیشبینی فرصت از دست رفته ملاک عمل بوده است. روش بکار گرفته شده مبتنی بر پیشبینی خرابیهای آینده با استفاده از متوسط فرصتهای از دست رفته تجمعی میباشد. مدل ارائه شده، چارچوب ارزیابی و تصمیمگیری در سطوح سه گانه مدیریت عملیاتی، میانی و سطوح بالا به منظور انتخاب سیاست اثر بخش نگهداری را مشخّص میسازد.
تعیین عوامل موثر در انتخاب روش همکاری میان بنگاهها: مطالعه موردی دربنگاه های فناوری اطلاعات ایران
حوزه های تخصصی:
همکاری میان بنگاهها در دو دهه گذشته به شدت مورد توجه مدیران قرار گرفته است. انگیزههای گوناگونی برای ایجاد همکاری میان دو یا چند بنگاه وجود دارد. دسترسی به مهارت و دانش فنی، تامین مالی، کسب مزیت رقابتی و محدود کردن و مدیریت ریسک میتواند انگیزه همکاری میان بنگاهها باشد. بنگاه جهت نیل به هدف مورد نظر در همکاری، نیازمند به استفاده از روش همکاری مناسب است. انتخاب روش همکاری مناسب در موفقیت و شکست بنگاه نقش بهسزایی دارد. از این رو آشنایی با روشهای همکاری و تعیین عوامل موثر در انتخاب روش همکاری مناسب، برای مدیران بنگاه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله تجربیات شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات در زمینه انتخاب همکارانشان، از طریق پرسشنامه، مورد مطالعه قرار گرفت و به ارایه چارچوبی برای انتخاب روش همکاری مناسب منجر شد.