در این تحقیق با توجه به ماهیت پویای سیستمها و ماشینآلات تلاش در جهت ارائه مدلی گردیده است که بتواند این ویژگی را در طراحی مدل نگهداری لحاظ نماید. بدین منظوریک مدل سیستم پویا ارائه گردیده است که مهمترین متغیرهای تاثیرگذار در طول چرخه عمر همچون عمر سیستم، میزان بحرانی بودن ماموریت، سطح دسترسی، بهبود در قطعات و سیستمها، نرخ شکست و... را در انتخاب و ارزیابی سیاست نگهداری مد نظر قرار میدهد. در واقع به دنبال توسعه و ارائه چارچوبی هستیم که هم بتواند به ارزیابی سیاستهای نگهداری سیستم بپردازد و هم تاثیر پارامترهای نگهداری بر هزینه چرخه عمر سیستم را شبیه سازی نماید. معیارهای مورد استفاده برای اندازهگیری اثربخشی سیاست نگهداری مورد استفاده، هزینه چرخه عمر و خرابیهای تجمعی میباشند. در این تحقیق با استفاده از دانش سیستم پویا مدلسازی نگهداری صورت پذیرفته است. در واقع هدف هر مدل نگهداری ایجاد تعادل بین هزینههای خرابی و فرصت از دست رفته با هزینههای نگهداری پیشگیرانه می باشد که این اصل در مدل پیشنهادی در تعیین سیاست نگهداری پیشگیرانه بر اساس پیشبینی فرصت از دست رفته ملاک عمل بوده است. روش بکار گرفته شده مبتنی بر پیشبینی خرابیهای آینده با استفاده از متوسط فرصتهای از دست رفته تجمعی میباشد. مدل ارائه شده، چارچوب ارزیابی و تصمیمگیری در سطوح سه گانه مدیریت عملیاتی، میانی و سطوح بالا به منظور انتخاب سیاست اثر بخش نگهداری را مشخّص میسازد.