توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال پنجم مهر و آبان 1390 شماره 21

یادداشت ها

مقالات

۱.

بازاریابی تجربی: روش بدیع تبلیغ خوشبوکننده ی هوا (مطالعات موردی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 570
بازاریابی تجربی از سوی شرکتهای پیشتاز جهانی به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. در شماره های پیشین از اجرای این بازاریابی در شرکتهای نفتی شل، بانک اچ اس بیسی، سامسونگ، ال جی، باشگاه آرسنال و... نوشته شد. در این شماره از نحوهی اجرای بازاریابی تجربی برای تبلیغ برندهای خوشبوکنندهی هوا میخوانید. ویژگی این اثر در آن است که با جزئیات از این بازاریابی میگوید و میتوان روش اجرای آن را برای مواد خوشبوکنندهی هوا و نظایر آن به کار بست. گفتنی آنکه برای اطلاعات بیشتر میتوان به شماره های پیشین نشریهی توسعه مهندسی بازار مراجعه کرد و یا کتاب بازاریابی حسی اثر شاز اسمیلانسکی را مطالعه کرد که با ترجمهی پرویز درگی و محمد سالاری در سال 1389 چاپ و منتشر شد.
۲.

مطالعات موردی (CRM) : مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در شرکنت هواپیمایی کی ال ام (KLM)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 239
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خطوط پروازی با موفقیتهایی همراه بوده است. نمونهی آن را در شرکت هواپیمایی هلندی کیال ام (KLM) مطالعه کنید. شرکت هواپیمایی هلندی کیال ام بیش از آنکه متکی به بستهی نرم افزاری باشد، در جستجوی فرهنگ مدیریت ارتباط با مشتری بوده و به همین دلیل توانسته در سال 2006 به عنوان بهترین فرودگاه برای خدمات مشتریان در امریکای شمالی شناخته شود. این شرکت برای تأخیر در پروازها، لغو پروازها، و مفقود شدن بار مشتریان خسارت پرداخت میکند. آیا میتوان این الگو را در خطوط پروازی ایران یا سایر صنایع به کار برد؟ پاسخ این پرسش را باید در اجرای دقیق فرهنگ مدیریت ارتباط با مشتری جستجو کرد.
۳.

ابزارهای بازاریابی: مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) یا مدیریت تجربه ی مشتریان (CEM)؟ مسأله این است

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 474
مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در آغاز به عنوان بهترین راه حل عملی از سوی شرکتها مورد توجه قرار گرفت. با استقرار آن، شرکتها در عمل دیدند به رغم انبوهی از اطلاعات، حضور مشتری و ارتباطات حسی هیجانی و پیوند مشتری کاهش یافته است. و این مستلزم مدیریت تجربهی مشتری (CEM) است که نباید از آن غافل شد. اکنون تجربهی شرکتها بخوبی نشان میدهد که سیآرام یا مدیریت ارتباط با مشتری، همان سیاییام یا مدیریت تجربهی مشتری نیست. افزون بر آن، برای پیشبرد فعالیتها به هر دو یعنی سیآر ام و سیاییام نیازمندیم.
۴.

بازارهای آینده: تکامل اینترنت و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی در سال 2025

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 898
آینده پژوهی و آینده نگری بویژه در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه پژوهشگران بوده است. خردورزان همچون ژول ورن، برآنند تا برپایهی دانش علمی و البته بیش از آن، حدسیات و تخیلهای چندوجهی، آینده را اکنون ترسیم کنند. قدرت آینده نگری تا چه اندازه وابسته به دانش علمی، و تا چه اندازه وابسته به حدسیات و تخیلهای چندوجهی است همچنان جای بحث دارد. چرا که گاه همین حدسیات فاقد استنادات توانسته مرزهای روشنی را پیش روی اندیشمندان قرار دهد. اثر حاضر نیز در پی آن است تا سال 2025 را اکنون ترسیم کند، آن هم دربارهی اینترنت سال 2025 و تأثیر آن بر کسب وکارها. اینکه تا چه حد این آینده نگری تحقق خواهد یافت، پرسشی است که میتوان با اغماض آن را نادیده گرفت و همچنان این تحلیل را جدّی تلقی کرد. چه، لطف این تحلیل در آن است که جسارت آمیز پا را از مرز اکنون به آینده برداشته و قدرت آن در ارائهی سناریوهای متنوع است؛ سناریوهایی که به احتمال به گشودن دریچه هایی تازه در برابر دیدگان صاحبنظران خواهد انجامید.
۵.

بانکها و خدمات مالی: اثر جذب و تأثیر آن بر تصمیم گیریهای مشتریان خدمات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 70
بازارهای مالی و سرمایه "" تا سالها به اصول و قواعد خاص خودشان تکیه میکردند. اما در سالهای اخیر دریافتند بهتر است پیش و بیش از اصول و قواعد خاص خودشان، به اصول و قواعد خاص مشتریان خود نیز تأکید ورزند. ""روانشناسی مشتریان خدمات مالی"" حاصل همین نگاهی است که بازارهای مالی و سرمایه به اصول و قواعد خاص مشتریان خود توجه وافر کردند. چرا که در عمل دریافتند غفلت از این اصول و قواعد خاص مشتریان تا چه اندازه میتواند اقدامات توجه برانگیز بازارهای مالی و سرمایه را در حد اقدامات معمولی تنزل دهد. از آن سو تا چه حد رعایت ساده ترین موضوعات میتواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. این در حالی است که این موضوعات از اساس هزینه هایی در بر ندارد. اثر حاضر دومین قاعده را دربارهی مشتریان خدمات مالی تشریح میکند. این قاعده با نام ""اثر جذب"" به ""بازارهای مالی و سرمایه"" میگوید برای مشتری یک مقایسه پدید آورید تا بتواند بر پایهی آن، سنجش خود را به میدان آورد. همین سنجش و تصمیم گیری سبب میشود تا مشتری متقاعد شود که یک راه حل را برگزیند. انتخاب این راه حل از سوی مشتری به او (مشتری) این اطمینان خاطر را میدهد که تصمیم گیری او صحیح بوده است. گو آنکه از اساس کارگزاران خدمات مالی و سرمایه بر آن بوده اند که همین راه حل را مشتری بپذیرد. اما چون هیچ اجباری از سوی این کارگزاران پیش روی مشتری قرار نگرفته، مشتری با طیب خاطر همان راهی را طی خواهد کرد که از پیش برایش در نظر گرفته شده است.
۶.

فروش: برنامه ریزی سودآوری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267
آیا افزایش فروش باعث افزایش سود خواهد شد؟ پاسخ این پرسش در این مقاله، منفی است. گاه افزایش فروش نه تنها سودی در بر ندارد بلکه، ضرر و زیان نیز در پی آن است. رشد و توسعهی شرکتها نیز بیش از آنکه به افزایش فروش وابسته باشد، به افزایش سود بستگی دارد. امتیاز مقالهی حاضر در آن است که ابتدا باید افزایش فروش را از افزایش سود تفکیک کرد. از دیگر سو، تأکید میورزد تمرکز بیش از حد بر افزایش فروش و عدم توجه به حاشیهی سود میتواند مشکل آفرین باشد. سایر امتیازهای این مقاله در آن است که برای سودآوری، یک برنامهی مدون با مراحل مشخص از آغاز تا پایان ارائه میدهد. جایجای مراحل معرفی شده نیز نکته های سودمندی افزوده شده که افزایش سودآوری را تأمین کند.
۷.

استراتژی: مینتزبرگ: پنج عامل استراتژی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 820
هنری مینتزبرگ، متولد 2 سپتامبر 1939 مونترال، صاحبنظر برجستهی استراتژی است. وی در سالهای اخیر بیش از گذشته، تردید و شکهای خود را دربارهی مدل غربی مدیریت گسترش داده و با جسارت تام و تمام اظهار میدارد که بیشتر شیوه های امریکایی از رده خارجند. نگاه مینتزبرگ به استراتژی، کلیشه ای نیست. سادگی، محور مرکزی دیدگاه مینتزبرگ به استراتژی است. استراتژی در نگاه او بیشتر به خردورزی و شعور متکی است تا اصول سخت و محکم. مینتزبرگ را میتوان از خلال گفتگوهایش شناخت؛ از جمله گفتگوی رودررو با هنری مینتزبرگ در شمارهی 18 مجلهی توسعه مهندسی بازار، فروردین و اردیبهشت سال 1390 که علیه بسیاری از دیدگاههای امریکایی میشورد، مدیران شرکتهای برتر فورچون 500 را فاسد میداند، و.... اثر حاضر به سهولت، 5 عامل استراتژی مینتزبرگ را تشریح میکند بی آنکه از واژگان سخت و مطنطن سود جوید.
۸.

نبوغ بازاریابی: پیتر فیسک و پرورش نبوغ بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304
پیتر فیسک، فیزیکدان هسته ای است، اما صاحب آثار و کتابهای پرفروشی نظیر ""پرورش نبوغ بازاریابی"" است. ""پرورش نبوغ بازاریابی"" از سوی انتشارات بازاریابی با ترجمهی استاد سینا قربانلو آمادهی انتشار است که پس از آن توزیع خواهد شد. پیتر فیسک با ابتکاری مثال زدنی از واژگان فیزیک بهره جسته تا بتواند مفاهیم و قضایای بازاریابی را هر چه بهتر معرفی کند. از دیگر سو، استعاره های تازه ای به کار برده که میتواند فضای رقابت، وفاداری مشتری، نارضایتی مشتری، و... را ملموس تر ترسیم کند. فیسک از آنجا که از فیزیک به بازاریابی راه جسته، بازاریابی را از منظر بیرونی مینگرد. همین نگاه بیرونی است که به آثارش غنا بخشیده و برای صاحبنظران تازگی دارد. او همچنین رویکردی را در بازاریابی تجویز میکند. به باور وی، بهترین فرصتها و بزرگترین چالشها در بیرون سازمان وجود دارند و نه در داخل آن. فیسک از همین منظر، توصیهی دیگری نیز دارد نظیر تفکر توجه به بازار باید در رأس تصمیم گیریهای سازمان قرار گیرد. جای متفکران بازار را نیز مشخص میکند، آنجا که مینویسد: متفکران بازاریابی باید در قلب کسب وکار جای داشته باشند. فیسک دربارهی مشتری به صراحت اظهار نظر میکند. وی مینویسد: مشتریان امروزی بسیار متفاوتند. آنها آگاهتر شده اند، قدرتمندترند و در عین حال تحمل کمتری هم در مقابل خطاهای سازمان دارند.""مشتری"" کانون توجه پیتر فیسک است؛ آنجا که مینویسد: در کسب وکارها نقطهی شروع مشاهده میبایست مشتریان باشند تا بتوانیم کالاها، خدمات، سازمانها و واحد هایشان را به گونه ای ببینیم که مشتریان انتظار دارند. راه حل پیتر فیسک برای کسب وکارها به نبوغ بازاریابی خلاصه میشود. فیسک میگوید: کسب وکارها چگونه میتوانند اندیشه های کوته بینانه را به دور اندازند و چشم اندازهای تکوینیافتهی بازار را شناسایی کنند؟ آنها چگونه میتوانند به توازنی جدید از قدرت دست یابند؟ پاسخ این سؤالات در نبوغ بازاریابی نهفته است و اساس این نبوغ، در به کارگیری هوشمندی به شیوه ای خلاقانه است. فیسک فراتر از طرح پرسش و ارائهی راه حل، شیوه های دستیابی به نبوغ بازاریابی را مطرح میکند. فراتر از آن، به ما میآموزد که چگونه میتوانیم نبوغ بازاریابی را پرورش دهیم. در اثری که پیش رو دارید، فیسک به سراغ اعداد میرود و برای هر یک توضیحی آورده است. 2، دو قسمت مغز. در این باره تشریح میکند که کسب وکارها نیازمند بهکارگیری هر دو قسمت راست و چپ مغز هستند. 3، رقابت سه برابری در بازارهای امروزی و الی آخر. گفتگو با پیتر فیسک را در شمارهی پیشین توسعه مهندسی بازار (شمارهی 20، مرداد و شهریور 1390) مطالعه کنید که حاصل افشرهی دیدگاههای او است.
۹.

رفتار مصرف کننده: قوم گرایی مصرف کننده

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 197
قوم گرایی مصرفکننده"" برای بازاریاب حاوی دستورالعملها و نکاتی است که غفلت از آن میتواند زیانبار باشد. بسیارند شرکتهایی که به دلیل عدم توجه به این موضوع، هزینه های بسیاری را متقبل شده اند، اما در عمل به نتایج دلخواه خود دست نیافته اند و چه بسا متحمل ضرر و زیان نیز شده اند. ""عداوت مصرفکننده"" نیز سر دیگر این طیف است که آگاهی بازاریاب از آن ضروری است. مقالهی حاضر دربارهی ""قوم گرایی مصرفکننده"" تشریح شده است. برای آگاهی از عداوت مصرفکننده به نشریهی شمارهی 13، بهار 1389، صفحات 28 تا 31 مراجعه شود.
۱۰.

تبلیغات: کارکرد درگیری ذهنی مصرف کننده در تبلیغات تجاری شرکتها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 922
تبلیغات تجاری"" چه زمانی اثربخش است؟ این پرسش اساسی کارگزاران تبلیغات است که هر بار باید از خود بپرسند. برخی بر این باورند که اگر تبلیغات سرگرمکننده باشد، میتواند اثربخش باشد، و برخی دیگر بر این باورند که تبلیغات باید هنرمندانه و خلاق باشد. این هر دو هم صحیح و هم غیرکارآمد است. تبلیغات تجاری باید در جستجوی راهی باشد برای انتقال اطلاعات یا پیامهای کسب وکارکنندگان به مخاطبان. در این صورت است که تبلیغات اثربخش خواهد بود. تبلیغاتی که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر سازد، اثربخشی آن بیشتر است. بسته به میزان درگیر ساختن مخاطب، آن تبلیغات اثربخش تر خواهد بود. مقاله ای که پیش رو دارید، ملاک مشخصی را برای اثربخشی تبلیغات معرفی میکند با عنوان ""درگیری ذهنی مصرفکننده."" پس از تعریف ""درگیری ذهنی مصرفکننده""، انواع درگیری ذهنی مصرفکننده، و عوامل مؤثر بر درگیری ذهنی مصرفکننده را معرفی و مورد بحث قرار میدهد. نتیجه گیری پایانی این مقاله نیز خواندنی است، آنجا که مینویسد: همان طور که در ساخت محصولات در حال حرکت به سوی مشتریمداری هستیم و نیازهای مصرفکننده را در ساخت محصولات در نظر میگیریم، در طراحی و ساخت تبلیغات نیز مصرفکننده را در صدر قرار دهیم و در تمام مراحل تولید یک آگهی نیازهای او را مد نظر قرار دهیم.
۱۱.

تبلیغات: شعارهای تبلیغاتی؛ چگونه می توانند همانند ققنوسی سر از خاک برآرند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 640
شعار تبلیغاتی چیست؟ و باید چه کارکردی داشته باشد؟ پاسخ این پرسش را میتوان از منظر گوناگون عرضه کرد. اما این اثر به نقش ""روایت مند"" شعار تبلیغاتی میپردازد. ""روایت"" نوعی نگاه، دیدگاه، یا تفسیر است که کارگزاران تبلیغاتی را مجهز میسازد تا بدانند بهتر است شعار تبلیغاتی را چگونه طراحی و تدوین کنند. ""روایت"" بر پایهی تئوریهای متعدد و متنوعی است که در این اثر، به نتیجه و حاصل آن تئوریها تأکید شده است و بر روی کارکرد یا خروجی آن اصرار میورزد. به این ترتیب، با نگاهی کاربردی از ""روایت"" کمک میگیرد تا در خدمت کارگزاران تبلیغاتی برآید؛ از آن رو که یک شعار بهتر است از منظر ""روایت"" چگونه تدوین شود.
۱۲.

روابط عمومی: مدیریت شایعات از منظر اقدامات روابط عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 299
روابط عمومی"" هنر سازمانهای فکور و پرتجربه ای است که در کنار بازاریابی و تبلیغات، از این ابزار بانفوذ بیشترین بهره مندی را میبرند و در بازارهای پررقابت امروزی، گوی سبقت را از رقبای خود میربایند. ""روابط عمومی"" نگاه ظریفی به شایعه دارد؛ شایعه را یک واقعیت غیر قابل انکار در جوامع امروزی و سازمانهای کنونی میداند. از قدرت شایعه در تخریب زایی، سرعت انتشار آن، و میزان جاذبه و گیرایی آن بخوبی آگاه است. از همین رو با دست ورزیهای کاملاً هوشمندانه، هر روز در صدد مدیریت آن است تا بتواند واکنش رقبا را خنثی سازد و بر آماج افکار و قلب مشتریان راه یابد. اثر حاضر بر آن است تا نقش شایعه را بیش از پیش بازگو کند و راههای مدیریت شایعه را از منظر اقداماتی که روابط عمومی میتواند انجام دهد، معرفی کند.
۱۳.

خرده فروشی: رقابت خرده فروشان و استراتژیهای قیمت گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 480
خرده فروشی"" با تنوعی از موضوعات و سلیقه های مشتریان روبه رو است. شهروند، رفاه، اتکا، صرفه، 55 و... در زمرهی فروشگاههای خرده فروشی در ایران محسوب میشوند که هر یک برای جذب ""مشتریان"" با سلیقه ها و استراتژیهای گوناگونی تأسیس شدند و کار میکنند. دلیل تنوع موضوعات در خرده فروشی آن است که شما با لشکری از کالاهای شناور و انبوهی از مردم و سلیقه های متنوع روبه روئید. با اندک اقدامی در یک کالا نظیر تخفیف یا افزایش، به یکباره با حجمی از تقاضا یا کاهش تقاضا در محصول دیگری روبه رو میشوید که در ابتدا هیچ نوع ارتباط منطقی پیدا نمیکنید. اندک اقدامی در یک فروشگاه یا شعبه، بلافاصله سایر شعبه های فروشگاه را تحت تأثیر قرار خواهد داد و این نیز دلیل بر حضور مشتریان شناوری است که همچون کالاها از نزدیکترین تا دورترین مقصدها جابه جا میشوند. شما به عنوان یک خرده فروش همواره باید مترصد باشید که تأثیر قیمتها بر روی کالاهای یک طبقه از محصول، تصمیم مشتری را به میزان فراوانی تغییر خواهد داد؛ تصمیمی که در وهلهی نخست حتی برای خود مشتری نیز آگاهانه قابل توجه نیست. کافی است تخفیفی برای نوشابهی خاصی بدهید، به یکباره درمییابید که این تخفیف بر روی قیمتهای آبمیوه، دوغ، و سایر نوشیدنیها تأثیری فراوان گذاشته است تا جایی که مشتری درست برخلاف تصمیم منطقی شما، کالایی دیگر را جایگزین میکند که نه شما انتظار آن را داشتید، و نه او در حالت معمولی چنین تصمیمی را میگرفت، چه رسد به اجرای آن. شما به عنوان یک خرده فروش، مصمم میشوید در کنار فروش کالا به صورت فیزیکی و خرید معمول، از فروش تلفنی، یا سفارش خرید آنلاین، نیز بهره گیرید. به مرور درمییابید که برخی اقدامات شما در آن خریدها نظیر تخفیف در تعداد، یا تخفیف در حجم، رفتار مشتریان شما را در فروشگاه نیز تغییر داده است. چون شما با ازدحامی از مشتریانی روبه رو هستید که با هم صحبت میکنند، انتقال اطلاعات صورت میگیرد و نهایتاً بر پایهی تصمیم شما، مشتریان به پردازشی دست میزنند که در باور شما نمیگنجد. ""قیمت"" و ""قیمت گذاری"" یکی از موضوعات اصلی و جدی است که مشتریان در فروشگاههای خرده فروشی، هربار آن را در نظر میگیرند. خرده فروشان هر لحظه باید زیرکانه و هوشمندانه رفتار مشتریان را در نظر داشته باشند که به لحاظ ""قیمت"" یا شیوه های ""قیمت گذاری""، مشتری حاضر است مسافتهای فراوان را با هزینه های حمل و نقل در گرما و سرما بپردازد تا از فروشگاهی خریداری کند که ""قیمت"" منصفانه است. این مقاله با چنین هدفی به سراغ انواع رقابت در قیمت گذاری رفته است. به رقابت درون کانالی و رقابت میان کانالی و تمایز بین این دو پرداخته است، همچنین از دو استراتژی قیمت گذاری کلیدی و ویژگیها و مزایای آن برای خرده فروشان راهنماییهای سودمندی دارد.
۱۴.

شرکتهای پیشتاز: رموز موفقیت کسب وکارمک دونالد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 181
مک دونالد بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان است، که به طور روزانه 47 میلیون مشتری دارد. تا سال 1984 مکدونالد 2500 شعبه در سراسر جهان تأسیس کرد و در حال حاضر بیش از 500000 شعبهی مکدونالد در جهان وجود دارد و بزرگترین کمپانی غذایی جهان به شمار میرود. دانشگاه همبرگر مک دونالد با متراژ بیش از 320 هزار متر مربع در شهر شیکاگوی امریکا قرار گرفته است.این دانشگاه که از 119 کشور جهان دانشجو میپذیرد، به گونه ای طرحریزی شده تا کارکنان رستورانهای زنجیره ای مک دونالد را که تقریباً در هر گوشه ای از جهان شعبه دارد، برای جنبه های مختلف تجارت آموزش بدهد. در دانشگاه مکدونالد به 28 زبان مختلف جهان آموزش داده میشود و تقریباً در هر سال، 5 هزار دانشجو پذیرفته میشود. تا به حال از این دانشگاه بیش از 8 هزار مدیر و صاحب رستوران مک دونالد، فارغ التحصیل شده اند. گفتنی است، دانشگاه همبرگر مکدونالد، اولین بار در سال 1961 در یک رستوران مکدونالد تشکیل شد و از آن زمان رشته هایی مانند شیمی، بازاریابی و آشپزی را به دانشجویان آموزش میداد. برنامهی آموزشی دانشگاه همبرگر باعث افزایش اعتبار 42 درصدی دانشگاه شد.

معرفی کتاب ها

۱.

معرفی کتاب: تأثیرگذاری رنگ بر مصرف کننده: وابستگی رنگ – موسیقی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 395
گلنارا زد کاریموا، نویسندهی کتاب ""رنگ به مثابه روشی برای نفوذ در مصرفکننده"" است که بتازگی سایت آمازون، کتاب او را در معرض دید و خرید علاقه مندان قرار داد. کاریموا از نظریهی دکتر الکین، رواندرمانگر، سود جسته تا بتواند دیدگاههای دکتر الکین را در تبلیغات ارزیابی کند. متن پیش رو، نگاه اجمالی به کتاب کاریموا دارد؛ کتابی حاوی پنج فصل مجزا اما به هم پیوسته. دیدگاه کاریموا هم نگاه بنیادی به رنگ و موسیقی دارد و هم به خروجی تئوریها توجه کرده تا بتواند افشرهی دیدگاهها را به صورت کاربردی یا به کار بسته برای اطلاع اهالی تبلیغات معرفی کند. بجا است اگر نگاه ژرف این نویسنده را تحسین کنیم که ویژگیهای فرهنگی را در رنگ و موسیقی لحاظ کرده است. این در حالی است که برخی از صاحبنظران، این دو مقوله یعنی رنگ و موسیقی را مبتنی بر ارزیابیهای فیزیولوژیک و با سنجشهای کمّی دنبال کردند. کاریموا در فصل نهایی یعنی فصل پنجم، اذغان میکند که: هنگام ساخت تبلیغات برای یک کالا یا خدمات در کشور، باید رنگ نیز درست مانند موسیقی در مقولهی ویژگیهای فرهنگی آن کشور مد نظر قرار گیرد. برای پرهیز از اشتباهات پرهزینه، باید به موضوعات اجتماعی و موضوعات اقتصادی آن جامعهی بخصوص نیز دقت داشت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸