توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال سوم پاییز 1388 شماره 11

یادداشت ها

۱.

سرمقاله : آموزش ؛ سرمایه گذاری پر هزینه اما پر سود

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 151
دوره ی جامع کاربردی مدیریت بازاریابی، تربیت ویزیتور، و... میزان آموزشهای TMBA در دو بعد درون سازمانی و آموزشهای مشترک با دانشگاه تهران با اقبال بسیاری همراه شد. از روزی که اولین دوره جامع مدیریت بازاریابی را با همکاری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و تدریس هیات علمی TMBA شروع کردیم 4 ماه بیشتر نمی گذرد ولی هم اکنون در حال ثبت نام چهارمین دوره هستیم. وقتی تصمیم به برگزاری دوره تربیت ویزیتور حرفه ای را گرفتیم نمی دانستیم که به ناگاه سه کلاس با هم تکمیل می شوند. و هم اکنون در حال ثبت نام چهارمین دوره تربیت ویزیتور حرفه ای هستیم. حجم دستورات مدیران برای برگزاری کلاسهای آموزش در درون سازمانها نیز بسیار زیاد است.

مقالات

۱.

پیشکسوت: دکتر عبدالحمید ابراهیمی از الف تا ی بازاریابی ایران ص 8

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 651
به پاس خدمات ارزشمند و علمی دکتر عبدالحمید ابراهیمی، استاد بازاریابی ایران، مراسم تجلیلی روز چهارشنبه 25 شهریور ماه در تهران برگزار شد. دکتر عبدالحمید ابراهیمی، متولد 1317 از گرگان، در این مراسم به درخواست حاضران از زندگی شخصی، تحصیلی، و حرفه ای اش گفت.
۲.

بازارشناسی: ورود به بازار 2300 میلیارد تومانی مد پوشاک در ایران ؛ تنگناها ، راهکارها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 836
درباره ی بازار مد در ایران چه می دانید؟ راه ورود به این بازار چیست؟ در این بازار با چه مخاطراتی روبه رو خواهید شد؟ این اثر، بازار مد را در ایران دو هزار و سیصد میلیارد تومان برآورد می کند. رفتار مصرف کنندگان مد را براساس گروه سنی تعیین می کند؛ با این توجه که هرکدام از این گروههای سنی چه هزینه ای برای مد میپردازند. از همه مهمتر آنکه، توصیه هایی برای دست اندرکاران تجارت مد در ایران دارد: برای طراحان، برای تولیدکنندگان، و برای توزیع کنندگان به تفکیک این توصیه ها و راهکارها آمده است. شرکتهای فراوانی بوژه در ارتباط با مد پوشاک در ایران طراحی، تولید، و توزیع می کنند بی آنکه نمای گسترده ای از پتانسیل بازار، رفتار مصرف کنندگان این بازار، و بهترین شیوه ی بهره مندی از این بازار داشته باشند. این اثر در پی آن است که این نمای گسترده را در اختیار شرکتهای طراحی، تولید، و توزیع مُد قرار دهد تا بهتر بتوانند در این بازار بشدت در حال تغییر، هم سهم بازار بیشتری را از آن خود کنند، و هم به سرعت خود را با رفتارهای برق آسای مُد انطباق دهند.
۳.

لوگو: برندها و لوگوهای معروف جهانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 663
واژه ی لوگو به زبان یونانی باستان به معنی ""واژه"" یا ""کلام"" است، در دیگر فرهنگها مثل بابلی، آشوری، مایایی، چینی، مصری نیز از نمودارهای تصویری (pictographs) برای انتقال مفهوم و ایده ها استفاده شده است که از آنها می توان به عنوان لوگوهای اولیه یاد کرد. بسیاری از لوگوهای معروف جهان، ترکیبی از واژه و تصویر هستند.
۴.

مشاغل کوچک: مدیریت قاطع اما پر نفوذ

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 849
به عقب برگردید ، زمانی که تازه برای اولین بار کار در سمت مدیریت را آغاز کردید . آن زمان دوست داشتید چه حرفی را بشنوید؟ اولین نکته ای را که به یک مدیر تازه کار گوشزد می کردید چه نکته ای بود ؟
۵.

ابزارهای بازاریابی: اناگرام ؛ ابزاری نوین برای رشد و ارتقای سازمانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 728
مثالی که در اینجا ذکر می شود یکی از چندین مورد تعارضات سازمانی است که دوتن از مشاوران برجسته ی سازمانی به نامهای الیور و لانگ فورد موفق به حل آن شدند . این تحقیق در مورد یک مدیر ارشد بسیار مجرب بود، که از انواع مختلف آموزشها بهره برده بود اما، این مدیر گرفتار یک مشکل اساسی ارتباطی بود که موفق به حل آن نشده بود.
۶.

مهارتهای مذاکره: زبان تن و قدرت آن در پیشبرد مذاکرات

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 262
ما همه در حال مذاکره ایم. در این میان، بدن پیامهای فراوانی را در حین مذاکره انتقال می دهد. گاه از این پیامها آگاهیم و گاه این پیامها به صورت ناهشیار انتقال می یابد؛ بی آنکه شخص از آن آگاه باشد. مذاکره کنندگان حرفه ای دو ویژگی در این زمینه دارند: الف) از ""بدن"" خود و پیامهایی که برای دیگران با بدن خود ارسال می کنند، بخوبی آگاهند، ب) از پیامهایی که بدن دیگران ارسال می کند، کاملاً آگاهند. این دو هر دو آگاهی به مذاکره کنندگان حرفه ای اجازه می دهد که با قدرت بیشتری، مسیر مذاکره را به سود خود هدایت کنند. مجهز شدن به این ابزار قدرتمند یعنی ""آگاهی از بدن"" و مهارتهای زبان تن آشنا سازد.
۷.

خرده فروشی: از کرفور فرانسه تا هایپر استار تهران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 637
ظاهراً فعالیت خرده فروشی در ایران رو به رونق است. پس از افتتاح شعبه های بیشتری از شهروند، رفاه، و... شاهد افتتاح یک فروشگاه خرده فروشی بزرگ در غرب تهران هستیم. این اثر به گروه کرفور، فروشگاه زنجیره ای بین المللی فرانسوی، می پردازد که چگونه فعالیتهای بازاریابی خود را اجرا می کنند.
۸.

تبلیغات : تبلیغات پنهان در شبکه های خبری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 624
پس از بروز بحران اقتصادی اخیر و کاهش بودجه ی شبکه های خبری، استفاده از تبلیغات پنهان و نامحسوس به عنوان یک منبع درآمد قابل توجه مورد تاکید مدیران این شبکه های خبری قرار گرفته است. در حال حاضر شرکتهای مرتبط با برندهای مشهور دنیا سرمایه گذاری کلانی در استفاده از تبلیغات پنهان در شبکه های خبری انجام داده اند. برای مثال شبکه ی خبری ان بی سی (NBC ) در سال 2007 طی قراردادی ده میلیون دلاری با شرکت استارباکس (Starbucks)، متعهد به تبلیغ پنهان محصولات این شرکت به خصوص در برنامه ی خبری صبحگاهی خود گردید.
۹.

پایان نامه های بازاریابی: راهبرد ساخت برند در گردشگری ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 573
تحقیقی که برهمین اساس و برای الگویابی بر روی کامپینهای تبلیغاتی ده کشور جهان صورت گرفت، نتایجی به دست داد تا بر اساس آن راهبردهایی عملی را برای ساخت برند گردشگری در ایران ارائه کنیم. کشورهای مورد تحقیق بر این اساس انتخاب شدند که جزو برندهای گردشگری نبوده اند و راه صعب و دشواری را برای موفقیت در تبلیغات و بازاریابی گردشگری طی کرده بودند.
۱۰.

برند: انرژی، راز موفقیت برندها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 654
در این تحقیق، 48 برند مختلف از صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفته تا ویژگیهای ایجاد کننده ی انرژی برند مورد شناسایی قرار گیرد. پس از انجام تحقیق این نتیجه حاصل شد که انرژی برند آن چیزی است که باعث حرکت مداوم برند و حفظ تقاضای در حال پیشرفت مشتریان و در نهایت باعث موفقیت یک برند خواهد شد. دانستن نحوه ی حرکت و کارکرد انرژی برند در گرو ....
۱۱.

بازاریابی اجتماعی: تفکر بازاریابی سبز ( مفاهیم و کاربردها )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37
پولونسکی (2001) بازاریابی سبزرا همه ی فعالیتهای طراحی شده برای ایجاد و تسهیل مبادله، به قصد ارضای نیاز ها و خواسته های انسانی تعریف کرده است که ارضای این نیاز ها و خواسته ها با حداقل خسارت و زیان به محیط زیست ملی اتفاق می افتد.
۱۲.

سازمان یادگیرنده: اهمیت یادگیری در سازمان ( حاوی VCD )

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 91
دیوید گاروین و امی ادمنسون در مصاحبه ای با واحد انتشارات دانشگاه هاروارد، به شرح اهمیت یادگیری در سازمانها می پردازند. این مصاحبه 10 دقیقه ای توسط دپارتمان آموزش TMBA ترجمه و در قالب یک CD آموزشی، تقدیم خوانندگان محترم نشریه توسعه مهندسی بازار می شود.

گفتگوها

۱.

گفتگو: بسته بندی ؛ پیشنهادی که نمی توانی آن را رد کنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 103
رضا نورائی مدرس دوره های جامع کاربردی مدیریت بازاریابی؛ دوره ای 200 ساعته که به ابتکار شرکت TMBA با همکاری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می کند. گفتگوی ما با نورائی در دفتر ماهنامه ی صنعت بسته بندی آغاز و انجام یافت. وی در این گفتگو بیش از آنکه به موضوعات فنی بسته بندی بپردازد، به بینشها و نگرشهایی پرداخت که برای مدیران عامل، مدیران بازاریابی، مدیران برند سودمند است.
۲.

گفتگو: گفتگوی تلفنی با فیلیپ کاتلر در باره ی پیتر دراکر ( پدربزرگ بازاریابی )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 449
فیلیپ کاتلر، پیتر دراکر را از طریق علاقه ی مشترکشان به خدمات غیر انتفاعی شناخت. کاتلر، کتاب بازاریابی استراتژیک را برای سازمانهای غیرانتفاعی در سال 1971 منتشر کرده بود، و دراکر برای صحبت بر سر این موضوع، او را به کلارمونت دعوت کرد. کاتلر در این باره می گوید:"" قبل از اینکه من پیتر دراکر را بشناسم، مدت طولانی ای بود که خواننده ی مطالب او بودم و نوشته های عمیق و متفکرانه او را تحسین می کردم. یک روز به طور ناگهانی، تلفنی از پیتر دریافت کردم که مرا برای ملاقات با او در کلارمونت کالیفرنیا دعوت کرده بود تا اوقاتی را با هم بگذرانیم. در ذهنم، این تلفن هیجان آورتر از تلفن هر شخص دیگری بود که می توانستم تصور کنم"". ما مطلع شدیم که علاوه بر علاقه در تجارت و مؤسسات غیر انتفاعی، علاقه ی مشترکی هم در هنر ژاپنی داریم.

گزارش ها

۱.

گزارش: هایپراستار؛ آنجا که بیشتر مساوی کمتر است

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 998
پارکینگ بسیار بزرگ و رایگان هایپراستار در بدو ورود توجه برانگیز است. چراکه تهرانیها همواره با معضل پارک اتومبیل روبه رویند. در هایپراستار از پارکینگ فروشگاه که در طبقه ی زیرین فروشگاه قرار دارد به راحتی به داخل فروشگاه هدایت می شوید. آنجا که بیشتر مساوی کمتر است. ازدحام فراوان در آغاز شورانگیز است. اما برای آنها که دوست دارند به سرعت خرید یک هفته ای یا یک ماهه ی خود را از این فروشگاه داشته باشند، ازدحام جمعیت مانع از خرید آنها می شود. بدین رو ترجیح می دهند همچنان به سایر فروشگاهها بروند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸