تأملی درباره ی جریان ادبی "پاپ" (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ادبیات آلمانی زبان دهه های شصت و هفتاد سده بیستم شاهد حضور نسل جوانی بود که از الگوهای ثابت هویتی دوری می جست و با زبانی ملهم از عناصر و ضرباهنگ موسیقی های باب روز، تجربه های فردی و اجتماعی-اش را بازتاب می داد. نویسندگان این جریان ادبی که به زودی عنوان "پاپ" بر آن اطلاق گردید، نورافکن خود را بر گستره هایی تاباندند که نشانه ها و الگوهای رسانه ای و تصویرهای آگهی های تبلیغاتی با تاروپود زندگی آدمی عجین شده و کالاوارگی مناسبات جوامع مدرن صنعتی در آن ها ریشه دوانده بود. ادبیات پاپ در نخستین مراحل پیدایش اقبال چندانی در جامعه ادبی آلمان نیافت، اما موج دوم این جریان در نیمه دوم دهه نود میلادی با توانی تازه و با اتکای بیشتر به رسانه های نوین عصر دیجیتال به میدان آمد و با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد. مقاله حاضر نخست خاستگاه فرهنگی و رویکردهای ادبی شاخصی را در کانون توجه قرار می دهد که در شکل گیری ادبیات پاپ آلمانی زبان سهیم بوده اند، و سپس هم سویی ها و تفاوت هایش را با جریان های موازی آن دوران واکاوی می کند. در ادامه سه نویسنده سرشناس پاپ به اختصار معرفی می شوند که آثارشان نمونه ها و تعبیرهای متنوعی از این حرکت نوخاسته ادبی را به نمایش می گذارد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، بازتاب حس و سبک زندگیِ نسل جوان، تمرکز ویژه بر بازنمایی زمانِ حال، سطحی گرایی عامدانه، تمایل به آکسیونیسم و نیز ارائه متن ادبی به مثابه رویدادی رسانه ای از جمله مهم ترین مؤلفه های جریان پاپ به شمار می روند.A Reflection on the "Pop" Literary Trend
The German literature of the 1960s and 1970s witnessed the emergence of a young generation that avoided fixed patterns of identity and reflected its individual and social experiences with a language inspired by the elements and rhythms of up-to-date music. The writers of this literary trend, soon called “pop”, shed their intense light on the areas where the media signs and patterns and the advertisement images were mixed with the warp and woof of life. They focused on where the commodification of relations in modern industrial societies had taken root. In the first stages of its emergence, pop literature did not obtain much success in the German literary community. Still, the second wave of this current appeared in the 1990s with increased power and greater reliance on the new media of the digital age and was widely welcomed by the audience. The present article first focuses on the cultural origin and literary approaches that have contributed to the formation of German pop literature and then analyses its similarities and differences with the parallel currents of that era. Afterwards, three pop writers are briefly introduced, whose works display various examples and interpretations of this emerging literary movement. According to the results of the present article, reflecting the sense and style of the young generation’s life, particular focus on the representation of the current time, intentional superficiality, tendency to activism, and the presentation of the literary text as a media event are among the most significant components of the pop trend.