بررسی تأثیر نوع جهان بینی(هستی شناختی) محمد شحرور در فهم قرآن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده فضای حاکم بر اثر یک نویسنده، نوع جهان بینی پدیدآورنده آن اثر است که اغلب رنگ و بوی خاصی به کلام و آثار او می دهد. محمد شحرور، نواندیش معاصر اهل سوریه، نظریه های جدید و جنجال برانگیزی در مهم ترین اثر خود، الکتاب والقرآن آورده است. هدف: هدف از نگارش این مقاله، واکاوی و دستیابی به فضای جهان بینی و زیست جهان محمد شحرور برای یافتن تأثیر نوع شناخت او از هستی و انسان بر فهم او از آیات قرآن بود. روش: روش این مقاله، توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای بود. یافته ها و نتیجه: نتیجه تحقیق نشان داد که شحرور، وجود را مبتنی بر تعامل دو جانبه می داند و از آن با عنوان «جدل ثنایی» و دیالکتیک موجودات نام می برد و از این اصل برای فهم آیات قران در موضوعات مرتبط با خلقت، زبان و معرفت انسانی بهره می گیرد. وی تحت تأثیر نظریه تکامل داروین، با نگرشی خاص به خلقت انسان، زبان انسانی و سیر تکاملی آن، معرفت انسانی و اقسام آن و رابطه قضا و قدر و نحوه ارتباطش با جبر و اختیار و حیطه آزادی انسان نظریات خاصی مطرح می کند. در تبیین نظرات خویش با واکاوی ریشه لغوی برخی واژه های قرآنی، سعی وافری برای مستند کردن آرای خود به آیات قرآنی مصروف می دارد. او برای تکامل زبان انسانی، چهار مرحله تقلید، إنباء، تجرید و انسان قدیم و انسان جدید را ذکر می کند و با تقسیم و تمایز بین «شیطان فعلانی» و «شیطان فیعالی» و همچنین بین «عقل إتصالی» و «عقل علمی»، تبیین خاصی از هر یک ارائه می دهد. شحرور، عناصر معرفت انسانی را حق و باطل، غیب و شهادت، سمع، بصر و فواد، قلب، عقل و فکر، بشر و انسان معرفی کرده؛ معرفت انسانی را به سه نوع فؤادی، خبری و نظری تقسیم و تبیین می کند.The effect of Mohammad Shahrour, s worldview (Ontology) on his understanding of Quranic verses
One of the most important factors forming the atmosphere of a writer's work is the type of worldview of the creator of that work, which often gives a special color and smell to his words and works. Mohammad Shahrour is a contemporary thinker from Syria who has brought new and controversial theories in his most important work Al-Kitab wal-Qur'an.
Aim: The purpose of this article is to analyze the worldview of Mohammad Shahrour to find the effect of his understanding of existence and man on his understanding of Quranic verses.
Method : descriptive-analytical method using library sources.
The main question is, what effect did Shahrour's worldview and understanding of existence and man have on his understanding of the Qur'anic verses? To answer this question, the article was organized in two parts. In the first part of the article, Shahrour's attitude towards the creation of existence, the beginning of human creation and the end of human creation and the effect of each of them on Shahrour's understanding and interpretation of the verses of the Qur'an were examined, and in the other part, how his type of anthropology affected the field, The features of language, knowledge and human discretion in understanding the Qur'an were explained.
Results and conclusion : The result of the research showed that Shahrour considers existence to be based on two-way interaction, and he calls it "Jadal sanaei" and the dialectic of beings, and from this principle to understand the verses of the Qur'an in matters related to Creation uses human language and knowledge. He is under the influence of Darwin's theory of evolution, with a special attitude towards human creation, human language and its evolution, human knowledge and its types, and the relationship between Qada and Qadr (dispensation) and how it is related to determinism and freedom and the scope of human freedom. In explaining his opinions by analyzing the lexical roots of some Quranic words, tries hard to document his opinions with Quranic verses. For the evolution of human language, he mentions the four stages of imitation, prediction, abstraction, and the old man and the new man, and by dividing and distinguishing between "fe , lani devil" and "fi , ali devil" as well as between "connective intellect" and "scientific intellect" It provides a specific explanation of each. Shahrour introduces the elements of human knowledge: truth and falsehood, unseen and testimony, hearing, sight and knowledge, heart, intellect and thought, human and man, and divides and explains human knowledge into three types: factual, news and theory.