ماهیت انسان در نظریه فروید و نقد آن از دیدگاه انسان شناختی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی ماهیت انسان از منظر فروید و مقایسه و نقد آن از منظر انسان شناسی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه بود. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر در چارچوب تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار دارد که هدف آن، بررسی و نقد مبانی انسان شناختی فروید بود. یافته ها: در دیدگاه انسان شناختی فروید و تطبیق آن با دیدگاه انسان شناختی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، نکات اختلافی قابل ملاحظه ای به چشم می خورد که مبیّن اشراف حضرت(ع) بر سرشت انسان و وقوف بر فطرت است. نکاتی چون: برتری داشتن جنبه وجودی انسان و ارزشمندی او، لزوم توجه به دو ساحتی بودن شخصیت انسان، مزیت جنبه های اخلاقی و صاحب اختیار بودن او و سرانجام، هدفمندی انسان در ساختار زندگی اش، مباحثی است که در صحیفه سجادیه به چشم می خورد. نتیجه گیری: در مقام تطبیق نظریات فروید با سخنان امام سجاد(ع) نقدهای اساسی بر آرای فروید وجود دارد؛ زیرا فروید تلاش دارد انسان را در غرایز خلاصه کند و این بر خلاف آموزه های پیرامون ماهیت انسان در صحیفه سجادیه است.The Nature of Man in Freud's Theory and its Criticism from the Anthropological Point of View of Imam Sajjad (P.B.U.H) in Sahifa Sajjaiyyah
Objectives : The purpose of this research is to examine the nature of man from Freud's point of view and to compare and criticize it from the anthropology point of view of Imam Sajjad (P.B.U.H) in the book of sahifa sajjaiyyah. Method: The research method of the present study is in the framework of descriptive-analytical research, the purpose of which was to examine and criticize Freud's anthropological foundations. Results : In the anthropological perspective of Freud and its comparison with the anthropological perspective of Imam Sajjad (P.B.U.H) in the book of sahifa sajjaiyyah, there are significant points of difference that show the nobleness of the Prophet (P.B.U.H) over human nature and his emphasis on nature. Points such as the superiority of the existential aspect of man and his value, the need to pay attention to the two-dimensional nature of man's personality, the advantage of his moral aspects and his authority, and finally, the purposefulness of man in the structure of his life, are the topics that can be observed in sahifa sajjaiyyah. Conclusion: the authors of the survey conclude that in terms of comparing Freud's theories with the words of Imam Sajjad (P.B.U.H), there are fundamental criticisms of Freud's opinions; because he is trying to summarize man in instincts, and this is contrary to the teachings about the nature of man in sahifa sajjaiyyah .